ראש ממשלת בלגיה הודיע הערב (רביעי) בצעד חסר תקדים כי החליט לאסור על כניסתם למדינה של "מתנחלים קיצונים" מיהודה ושומרון. איסור הכניסה שעליו הכריז אלכסנדר דה-קרו מכוון נגד מתנחלים שלדברי בריסל השתתפו בפעילויות ש"חותרות תחת מאמצי השלום והדין הבינלאומי".
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה קרו
ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה קרו
"נאסור כניסת מתנחלים קיצונים". ההכרזה חסרת התקדים של ראש ממשלת בלגיה
(צילום: AFP)
הוא הסביר: "לאלימות נגד אזרחים יהיו השלכות. ייאסר על מתנחלים קיצונים בגדה המערבית להיכנס לבלגיה. אנו נעבוד עם ארה"ב על סנקציות נגד אנשים המעורבים בפעולות המערערות את השלום, הביטחון והיציבות בגדה המערבית".
ההכרזה מגיעה יממה אחרי שארה"ב כבר הודיעה על צעד דומה, בצל הדאגה שמביעה וושינגטון כבר שבועות ארוכים מהעלייה במקרי אלימות מצד מתנחלים כלפי פלסטינים. ההערכה היא שגם בלגיה לא תהיה המדינה האחרונה באירופה שנוקטת סנקציות נגד מתנחלים, ואליה יצטרפו עוד מדינות ביבשת.
האמריקנים מפצירים בממשלת ישראל לנקוט צעדים להגן על פלסטינים ולהעמיד לדין את האחראים. הממשלה התעלמה וטענה שמדובר בבעיה שולית וזניחה, שלא מעידה על כלל ציבור המתנחלים. אמש הגיעה התשובה האמריקנית.
הכותרת
איך מונעים מהמחבלים ששוחררו להפוך למנהיגי טרור?
28:05
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בתל אביב
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בתל אביב
הודיע אמש על צעדים דומים. בלינקן
(צילום: SAUL LOEB / POOL / AFP)
מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה אתמול על אימוץ מדיניות חדשה של הגבלות ויזה נגד קיצונים יהודים, או כפי שהגדיר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן - אנשים "שהיו מעורבים בערעור השלום, הביטחון או היציבות בגדה המערבית, לרבות באמצעות מעשי אלימות או נקיטת פעולות אחרות המגבילות את הגישה של אזרחים לשירותים חיוניים וצרכים בסיסיים. גם בני משפחה קרובים של אנשים כאלה עשויים להיות כפופים להגבלות אלה".
בלינקן הוסיף: "ארה"ב התנגדה בעקביות לפעולות הפוגעות ביציבות בגדה המערבית, לרבות התקפות של מתנחלים נגד פלסטינים והתקפות פלסטיניות נגד ישראלים. הדגשנו בפני ממשלת ישראל את הצורך לעשות יותר כדי להטיל אחריות על מתנחלים קיצונים שביצעו התקפות אלימות נגד פלסטינים בגדה המערבית. כפי שהנשיא ביידן אמר שוב ושוב, ההתקפות הללו אינן מקובלות. בשבוע שעבר בישראל הבהרתי שארה"ב מוכנה לפעול באמצעות הרשויות שלנו".
מזכיר המדינה ציין כי הממשל האמריקני ימשיך לדרוש להעמיד לדין את המתפרעים בגדה המערבית - ללא קשר למבצע או לקורבן. האמריקנים לא ציינו בהודעתם בכמה קיצונים מדובר, וגם נמנעו מלהזכיר שמות, אך לפי הערכות מדובר בכמה עשרות בני אדם. לא ברור על בסיס מה הורכבה הרשימה וכיצד נאספו הראיות. מי שנכנס לרשימה השחורה והוויזה שלו מבוטלת, יגלה זאת רק כאשר יבקש להיכנס לארה"ב דרך מערכת ESTA – ויסורב. אם הוויזה שלו בתוקף, כשיגיע לארה"ב הוא לא יורשה להיכנס - ויגורש מיד לישראל. מי שמופיע ברשימה ויגיש בקשה לוויזה חדשה יסורב.
אזרח שהוכנס לרשימה הזו יוכל לצאת ממנה רק כעבור זמן מה, כל עוד לא יבצע או יואשם בעוד פעולות אלימות. מי שמקבל החלטה לגבי כל אדם ואדם הוא היועץ המשפטי של מחלקת המדינה. הסנקציות של ממשל ביידן נגד המתנחלים הקיצונים, וכעת גם של בלגיה שאליה צפויות להצטרף מדינות נוספות במערב, זו הדרך של הממשל להראות שהם אמנם תומכים בישראל, אך נוקטים יד קשה נגד המתנחלים. הצעד הזה נועד גם לפייס גורמים בתוך הממשל, שמבקרים את היחס לישראל ולחופש הפעולה שהממשל מעניק לה לפעול בעזה.