6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו רון חולדאי
בנימין נתניהו רון חולדאי
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
המתמודדים הגדולים מול בנימין נתניהו והליכוד כבר הגישו את רשימותיהם לכנסת ביום הראשון של הגשת הרשימות, בימין הקיצוני הוסכם על ריצה משותפת של שלוש מארבע המפלגות - אבל לקראת הדד-ליין היום (חמישי) בשעה 22:00, המועד הסופי להגשת הרשימות, נותרו עוד כמה וכמה שאלות פתוחות.


בליכוד שוררת תסיסה בימים האחרונים לקראת השריונים האפשריים של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברשימה. נתניהו עדיין לא הודיע את מי הוא משבץ במקום החמישי שבצמרת הרשימה ובמקום ה-26, הנחשב אף הוא ריאלי ושעד כה ההערכות היו כי הוא מיועד לשרה אורלי לוי-אבקסיס.
למרות ההבטחה לשריון, מאחורי הקלעים החל קמפיין גדול בליכוד נגד הכנסתה של לוי-אבקסיס לרשימה, ובמקביל נתניהו החל לשקול מחדש את שאלת השיריון. בנוסף, הבטיח נתניהו לשריין גם מועמד ערבי ברשימה - וחרף החיפושים הארוכים טרם הוחלט מי ישובץ ברשימה כנציג המגזר.


שאלה נוספת שנותרה פתוחה היא שאלת החיבור בימין. יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' חתם עם איתמר בן גביר על ריצה משותפת כ"בלוק טכני", שבמסגרתו בן גביר ישובץ במקום השלישי ברשימה ויו"ר מפלגת נעם אבי מעוז יוצב במקום השישי. הליכוד יקצה לנציג של סמוטריץ' שריון במקום ה-28 ברשימת המפלגה לכנסת תמורת ההסכם שלו עם בן גביר, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו פעל רבות כדי להביא לאיחוד בין השניים במטרה למנוע בזבוז קולות.
אולם מי שנותרה מחוץ לחיבור בינתיים היא יו"ר הבית היהודי חגית משה שבכנס זום שקיימה אמרה לפעילים כי אין לה בשורה חדשה. "ייתכן שיהיה חיבור, וייתכן גם שלא", אמרה. יריבה בבחירות לבית היהודי, ניר אורבך, שובץ דווקא ברשימה ימינה של נפתלי בנט ואיילת שקד. מפלגתו של סמוטריץ' אישרה את ההסכם עם עוצמה יהודית ונעם והסמיכה אותו "להמשיך ולפעול לאחדות ומיזוג עם הבית היהודי".
גם במרכז שמאל ישנם סימני שאלה. ראש העיר תל אביב רון חולדאי כבר שוקל ברצינות לעזוב את המרוץ ולחזור לתפקידו בעירייה, אלא שמעל פני השטח הוא עדיין ממשיך לקרוא לחיבורים.
יו״ר העבודה מרב מיכאלי מתעקשת שבכל מצב של חיבור שבו חולדאי מגיע עם חובות שצברה מפלגתו "הישראלים", יתחייב חולדאי שלא יעזוב אחרי הבחירות ויכהן כחבר כנסת מן המניין - דבר שחולדאי מסרב לעשות בשלב זה. בכל מקרה, אם חולדאי כן יחליט לרוץ הוא יצטרך לבחור שם אחר לרשימתו - כי "הישראלים" כבר נלקח על ידי רשימה אחרת.
מלבד חולדאי מרחפים סימני שאלה גם סביב התמודדותו של עפר שלח, יו"ר מפלגת "תנופה", וגם החיבור בינו לבין מפלגת העבודה לא מבשיל. זאת, בין היתר, משום ששלח רוצה להגיע יחד עם מסגרתו הפוליטית הכוללת את דוברת צה"ל לשעבר רות מלכי-ירון ואת עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל. מיכאלי, מצדה, מסרבת. גורמים המעורים בפרטים מספרים שעל רקע הפער הזה, השיחות כלל לא מתקיימות ואין חתירה רצינית לשותפות.
הלילה חתמו חד"ש, תע"ל ובל"ד על הסכם סופי לריצה משותפת בבחירות הקרובות - ללא רע"מ, שצפויה לרוץ בנפרד מהרשימה הערבית המשותפת.
סלע המחלוקת בין רע"מ למפלגות האחרות היה קשריה עם הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו. בשבוע שעבר אמרו ברע"מ כי מחלוקת נוספת נוגעת לדת, וטענו כי "המרכיבים האחרים של הרשימה המשותפת סירבו להתחייב שלא להצביע על חוקים הסותרים את אמונות החברה השמרנית שלנו, ובהן תמיכה בהומוסקסואליות".
ההתפתחויות האחרונות מייצרות יתרון ברור לנתניהו. הרשימה המשותפת התפצלה וקטנים הסיכויים לשחזר את ההישג של 15 מנדטים או יותר על רקע קמפיין הנוגע בליבת הבעיות של החברה הערבית שמנהלת המשותפת. האיחוד של בן גביר סמוטריץ׳ ובהמשך גם עם הבית היהודי, מבטיח שלא יתבזבז אף קול של מצביע ימין מגוש תומכי נתניהו. במרכז שמאל-לעומת זאת עדיין פיצולים וריבוי מפלגות שמעמידות זו את זו בסכנת מחיקה.
ביום הראשון של הגשת הרשימות הגישו בין היתר את רשימותיהן יש עתיד של יאיר לפיד, תקווה חדשה של גדעון סער, ימינה של נפתלי בנט, כחול לבן של בני גנץ, ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן וכן מפלגות קטנות שלא צפויות לעבור את אחוז החסימה.
פורסם לראשונה: 23:51, 03.02.21