יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הציב אמש (יום ו') אולטימטום לישראל בנאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם: לסגת מהשטחים בתוך שנה אחת. לא מדובר באיום של ממש, אלא חלק מקריאתו של אבו מאזן לחדש את המשא ומתן המדיני מול הממשלה החדשה בישראל בראשות נפתלי בנט - אם כי זה שלל כל מפגש עם אבו מאזן או כל חידוש של המשא ומתן המדיני.
"יש לישראל שנה אחת לסגת לגבולות 1967 כולל מזרח ירושלים", אמר אמש אבו מאזן בנאום שהוקלט מראש. בניגוד למנהיגים רבים אחרים, אבו מאזן בחר לשאת את נאומו מרחוק ולא להגיע גם השנה למטה האו"ם בניו יורק, כמו אשתקד בעיצומה של מגפת הקורונה. "במהלך השנה הזאת נשרטט את הגבולות ונעבוד על הסדר קבע בחסות הקוורטט ולפי החלטות הקהילה הבינלאומית", הוסיף הנשיא הפלסטיני. הוא אמר כי במקרה שישראל לא תעמוד באולטימטום שלו, "נלך לבית הדין בהאג כדי שיקבל החלטה לגבי החוקיות של הכיבוש".
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן בנאום מוקלט בעצרת האו"ם
אבו מאזן בנאום מוקלט בעצרת האו"ם
אבו מאזן מציג את "מסמך הבעלות הפלסטינית" בנאומו המוקלט
(מתוך אתר האו"ם)
את נאומו פתח אבו מאזן עם מסמך שהחזיק בידו, והראה בעלות על קרקע של פליטים פלסטינים משנת 1948. "זה המסמך שיש למיליון פלסטינים יחד עם מפתחות בתיהם. על אף זאת אנחנו לא מצליחים לחזור לשטחנו, בגלל החוקים הישראליים המסרבים להכיר בחוקים הבינלאומיים המדגישים את זכות הפליטים הפלסטינים לשבות".
"מעבר לזה", הוסיף, "ישראל מקבלת החלטות על מנת לגרש את הפלסטינים משכונת שייח' ג'ראח - פעולה שאנו דוחים יחד עם הקהילה הבינלאומית שמחשיבה זאת לפשע. בשנה זו עברו 45 שנים לכיבוש ישראל על השטחים הפלסטיניים. זאת למרות שהתחייבנו להסכם אוסלו. אנחנו מחויבים לסעיפים של ההסכם הזה עד היום הזה. אנחנו מסכימים לכל הצעה רצינית בנוסף ליוזמת השלום הערבית. אולם, ישראל לא התחייבה להסכמים, והתעלמה מכל יוזמות השלום".

"פיתוח כלכלי? זו בריחה, לא יביא ביטחון לאיש"

בתשובה לטענות בישראל ולפיהן אין כיום שותף פלסטיני לשלום, אמר אבו מאזן: "אני מאתגר אתכם לנסות ולהוכיח זאת. אנחנו לא סירבנו אפילו פעם אחת ליוזמה רצינית לשלום". הוא הוסיף: "לכל אלו שטוענים כי מעולם לא פספסנו הזדמנות לפספס הזדמנות - אני מאתגר אותם להדגים היכן דחינו אפילו יוזמה אמיתית ורצינית אחת להשיג שלום. האם ישראל מאמינה שהיא תמשיך לנצח לקדם נרטיבים שקריים שמתעלמים מההיסטוריה והזכויות של העם הפלסטינים במולדתם?".
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן בנאום מוקלט בעצרת האו"ם
אבו מאזן בנאום מוקלט בעצרת האו"ם
מפות ברקע. אבו מאזן בנאום לעצרת הכללית של האו"ם
(מתוך אתר האו"ם)
הנשיא הפלסטיני הביע ייאוש מהמדיניות הישראלית, כשברקע ההתנגדות הנחרצת של ראש הממשלה החדש בנט להיפגש עמו, כל עוד זה "תובע את החיילים שלנו באו"ם", כפי שאמר לאחרונה בריאיון ל-ynet. לדברי אבו מאזן, "זהו רגע האמת עם השלטון הכובש. אנחנו בפרשת דרכים. סבלנו מספיק. המצב הזה לא יכול להימשך והעם שלנו לא יכול לסבול זאת יותר. הקדשתי את חיי להשיג שלום ובחרתי בדרך של עבודה עם הקהילה הבינלאומית בדרכי שלום ובדיפלומטיה. אנו מושיטים את ידינו פעם אחר פעם לשלום - ועדיין אנחנו לא מוצאים פרטנר בישראל שמאמין ומקבל את פתרון שתי המדינות".
הנשיא הפלסטיני ציין כי מתנהל כעת "שיח" עם הממשל האמריקני בראשותו של הנשיא ג'ו ביידן - שתומך בפתרון שתי המדינות, אך בנאומו באו"ם ביום שלישי הודה כי בשלב זה לא מדובר בפתרון ריאלי. לדברי אבו מאזן, מטרת השיח כעת היא "להחזיר את היחסים עם ארה"ב (למסלולם הקודם לפני תקופתו של דונלד טראמפ - א"ל)".
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן בנאום מוקלט בעצרת האו"ם
אבו מאזן בנאום מוקלט בעצרת האו"ם
נאומו של אבו מאזן משודר בעצרת הכללית של האו"ם, אמש
(צילום: AFP)
הוא הוסיף: "אנחנו מצדנו נפעל להצלחה של השיח הזה במטרה להגיע לפתרון לסוגיה הפלסטינית שיסיים את הכיבוש, ויגיע לפתרון שתי המדינות לשני העמים. הממשלה הישראלית הנוכחית וזאת שהייתה לפניה ברחו מהפתרון המדיני המתבסס על פתרון שתי המדינות בהתאם לחוק הבינלאומי - באמצעות פרויקטים כלכליים וביטחוניים. זאת ממשלה הוזה ואלו תוכניות שלא יובילו ליציבות וביטחון לאף אחד. אני אומר כי המצב כבר לא נסבל ואי אפשר להמשיך. העם שלנו לא יכול לסבול יותר. פעלתי כל חיי במטרה להגיע לשלום אך לא מצאנו שותף בישראל שמסכים ומקבל את פתרון שתי המדינות. מנהיגי ישראל מתעלמים מהפתרון הזה".
בנאומו תהה אבו מאזן "עד מתי יימשך הסבל ההיסטורי הזה של עמנו? האם המדינות שמעניקות סיוע ונשק לישראל ומשם להרג הפלסטינים תחת הכיבוש, חושבות שהן ישיגו כך שלום ויציבות באזור? התשובה היא לחלוטין לא. מה אתם רוצים מהעם הפלסטיני? התחייבנו ויישמנו את כל מה שנדרש מאתנו בהתאם לחוק הבינלאומי. סבלנו וחיכינו לתקווה. אולם, המדיניות הזו לא הובילה לשום מקום".

עם מפות ותעודות: "להגן על הסיפור האמיתי"

גם על הקהילה הבינלאומית הייתה לו ביקורת חריפה: "מצער כי מדיניות הקהילה הבינלאומית וארה"ב בנוגע לסוגיה הפלסטינית נכשלה עד עכשיו, כי התחשבנה ולא הטילה סנקציות על ישראל בעקבות ההפרות הנשנות וחוזרות שלה. ישראל, שטוענת כי היא מדינה דמוקרטית, מתנהגת כמו מדינה מעל החוק. עדיין ישנן מדינות שלא הכירו בכך שישראל היא מדינת כיבוש".
בהתייחסות לתשלום משכורות למשפחות מחבלים אמר: "למה עלינו להבהיר את סיבת הדאגה שלנו למשפחות השהידים, שהם קורבנות הכיבוש והמדיניות שלו? לא נוותר על בני עמנו, ונמשיך לפעול במטרה לשחרר את כל האסירים שלנו. ברכות לאסירים. אם יחדל הכיבוש לא תהיה עוד סוגיית אסירים". עם זאת, אבו מאזן הבהיר כי הוא ממשיך להתנגד להתנגדות אלימה: "אני מדגיש שוב לקהילה הבינלאומית את מחויבותנו לדיאלוג במטרה להשיג שלום, את מחויבותנו להתנגדות עממית בדרכי שלום ואת התחייבותנו להילחם בטרור על כל צורותיו גם באזור שלנו וגם בשאר העולם".

את נאומו סיכם אבו מאזן במילים הללו: "האם המנהיגים של ישראל חולמים על המשך הכיבוש לעולמים? האם הם רוצים שהכיבוש הזה ימשיך לעולם? האם אין אלטרנטיבות אחרות, אולי חירות? לפלסטינים מגיע לחיות בחופש באדמתנו. אני קורא לכל אנשינו להמשיך את המאבק על ידי התנגדות לכיבוש ואפרטהייד. אני קורא לכל המדינות שעמדו בסולידריות עם אנשינו במהלך ההתנגדות של האסירים שלנו. אני קורא לכל אלו שלקחו חלק בהפגנות בכל רחבי העולם לדרוש את סיום הכיבוש הישראלי, האפרטהייד והקולוניאליזם. אני קורא לכולכם להגן על הסיפור האמיתי".
נאומו אמש של אבו מאזן היה פחות תוקפני ופחות קונספירטיבי כלפי ישראל משנים קודמות, אם כי גם הפעם כאמור שידר ייאוש מהמדיניות הישראלית - ייאוש שחלחל בעבר אל תוך הציבור הפלסטיני. אולם השנה הנאום מגיע כאמור על רקע חילופי השלטון בישראל, ואחרי פגישתו של הנשיא הפלסטיני עם שר הביטחון בני גנץ והמחוות האזרחיות של ישראל. לפיכך הייתה ציפייה מסוימת שהנאום הפעם יהיה פחות ארסי כלפי ישראל, אם כי ברור שלא חף מביקורת קשה.

לצד "מסמך הבעלות" שהציג אבו מאזן בפתח נאומו, בלשכה שממנה צולם הנאום נתלו מאחוריו מפות שמראות את השטח שהיה לכאורה בבעלות פלסטינית מסוף המאה ה-19 ועד היום - משטח מלא ועד למצב היום אחרי הסכמי אוסלו.
שגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם, גלעד ארדן, מסר הערב בתגובה לנאומו של הנשיא הפלסטיני: "אבו מאזן בנאומו באו"ם הוכיח שוב שעבר זמנו ושלא במקרה 80% מהפלסטינים רוצים גם הם שהוא כבר יילך. פעם הוא הציע לתבוע את בריטניה בגלל הצהרת בלפור, היום הוא רוצה לחזור לתכנית החלוקה של האו"ם - אבל יותר מכל בלט השקר שלו לגבי סרבנות השלום שלו ושל הפלסטינים, כי מי שבאמת תומך בשלום ובמשא ומתן לא מאיים באולטימטומים הזויים מעל במת האו"ם".
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 18:50, 24.09.21