השר במשרד הביטחון דורש "שינוי תפיסה במערכת הביטחון", ואומר כי "ככה אי אפשר להמשיך": יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני בצלאל סמוטריץ', סייר בחווארה - וביקר גם בלשכה הפרלמנטרית שאותה הקים ח"כ צבי סוכות ממפלגתו לאחר פיגוע הירי אתמול.
סמוטריץ' הגיע למקום לאחר שבלילה מתנחלים יידו אבנים על חנויות סגורות בחווארה וגרמו להן נזק רב. מנגד, שני ישראלים נפצעו קל מיידוי אבנים.

"יהודה ושומרון בעיצומו של גל טרור שהחל בתקופת מבצע שומר החומות ונמשך כבר יותר משנתיים", אמר סמוטריץ'. "גל הטרור הזה הוא בהכוונה איראנית ישירה ובאמצעות חיזבאללה שדוחפים נשק, אמל"ח ותקציב לשטח ומגייסים פעילי טרור".
סמוטריץ', המשמש גם כשר במשרד הביטחון, מתח ביקורת על מערכת הביטחון ואמר כי "עליה להפנים ולפעול בהתאם למאפייני הגל הזה ולהתאים את דרך הפעולה הנדרשת להתמודדות טובה ומהירה איתו שתחסוך חיי אדם ותחזיר את הביטחון ואת תחושת הביטחון למתיישבים ולאזרחי ישראל".

5 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש מועצת שומרון יוסי דגן בסיור באיזור פיגוע הירי בחווארה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש מועצת שומרון יוסי דגן בסיור באיזור פיגוע הירי בחווארה
סמוטריץ' בסיור
(צילום: רעי חדי)
הוא ציין כי שוחח אתמול בנושא עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, "והבהרתי לו שכך לא ניתן להמשיך. אני מתרשם שהוא מבין ומסכים עם שינוי הגישה הנדרש. סיכמנו להמשיך לדון בעניין לעומק היום ובימים הקרובים, ואני מקווה שיחד עם שר הביטחון נצליח להוביל לשינוי המדיניות הנדרש אחרי עשרות שנות תפיסות אוסלו המסוכנות. לא נשקוט עד שנחזיר בעזרת השם את הביטחון והשקט לאזרחי ישראל כולם".
"אם לא נפעל עכשיו נצטרך לפעול הרבה יותר אגרסיבי בהמשך ולשלם על כך מחירים גבוהים חלילה", הוסיף סמוטריץ'. "שינוי מבצעי נדרש על מנת להגביר את קצב הסיכול אל מול קצב הטרור. זה אפשרי ובזמן קצר יכול לתת שינוי משמעותי".
לאחר הפיגוע בכביש 60, שבו נפתחה אש לעבר רכב שבו שלושה בני משפחה, הורים ובתם הפעוטה, הודיעו בצה"ל על סגירת החנויות בציר, והוסיפו כי האזור יתוגבר בפלוגה נוספת. סמוטריץ' אמר כי הוא "קורא לראש הממשלה להשאיר את הסגר על החנויות עד פתיחת הציר העוקף". המחבל שפתח באש לעבר בני המשפחה, שלא נפגעו, חוסל בתום מצוד.
ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר: "אני קורא לראש הממשלה ולכל השרים, תנו לצה"ל את ההנחיה לנצח, תפסיקו את ההפקרות הביטחונית. אנחנו לא מוכנים להיות מספרים בסטטיסטיקה של טרור מיותר. צריך שיהיה מחסום קבוע ביטחוני למנוע זליגה של כלי נשק לצירים הראשיים כפי שהיה בעבר, ממשלת ישראל חייבת להורות לצה"ל לצאת למבצע אינטנסיבי, מקיף, יומיומי, כפי שהיה בתקופה שאחרי חומת מגן כדי להדביר את הטרור".
ח"כ סוכות אמר כי "אחרי עשרות שנות אוסלו שהביאו עלינו עוד ועוד הסלמות ביטחונית ונפגעים, אנחנו מחויבים לשנות דיסק. מחויבים לשנות את תפיסת הביטחון הזו".
5 צפייה בגלריה
מתנחלים מיידים אבנים בחווארה
מתנחלים מיידים אבנים בחווארה
מתנחלים מיידים אבנים בחווארה
5 צפייה בגלריה
הנזקים בחווארה
הנזקים בחווארה
הנזק בחווארה אחרי העימותים
הלילה פרצו עימותים בחווארה בין מתנחלים לפלסטינים. הסהר האדום דיווח על צעיר שנפצע באורח קשה מירי והועבר לבית החולים, ולאחר מכן משרד הבריאות הפלסטיני עדכן כי הצעיר מת מפצעיו. בצה"ל מסרו כי מדובר במחבל שיידה בלוק אבן לעבר רכבים ישראליים ונפגע מירי הכוחות במקום, והוסיפו כי אזרח ישראלי נפצע באורח קל במהלך העימותים.
בתיעודים מהמקום נראים מתנחלים זורקים אבנים על חנויות בעיירה - ובאחד הסרטונים אף נראה כי הם יורים לעבר פלסטינים שיצאו להתעמת עימם. במקביל, מסגדים באזור קראו לתושבים לצאת להתעמת עם המתנחלים במרכז חווארה.