4 צפייה בגלריה
ארה"ב חייל אמריקני טרוויס קינג ברח ל צפון קוריאה
ארה"ב חייל אמריקני טרוויס קינג ברח ל צפון קוריאה
קינג, שברח בחודש שעבר לצפון קוריאה. "מאוכזב מהחברה האמריקנית הלא שוויונית"
צפון קוריאה פרסמה היום (רביעי) התייחסות ראשונה למצבו של החייל האמריקני טרוויס קינג, שברח לשטחה בחודש שעבר במהלך סיור תיירותי בכפר בגבול בינה לבין דרום קוריאה. "קינג אמר לחוקריו כי סבל מהתעללות לא אנושית ואפליה גזעית בצבא. הוא הביע נכונות לבקש מקלט בצפון קוריאה או במדינה שלישית", כך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית במדינה KCNA.
קינג בן ה-23, חייל בדרגה זוטרה, חצה את הגבול לצפון קוריאה, מדינה עוינת מאוד לארה"ב, ב-18 ביולי במהלך סיור בכפר המפורסם פנמונג'ום, השוכן באזור המפורז שבין הקוריאות. מדובר באזור עמוס מוקשים וגדרות תיל שמטרתם למנוע הסגת גבול, וחיילים משני הצדדים מאבטחים אותו כל העת, תחת עינם הפקוחה של האו"ם והצבא האמריקני. שר ההגנה של ארה"ב אישר אז כי קינג חצה את הגבול "מרצונו החופשי וללא אישור".
4 צפייה בגלריה
גבול דרום קוריאה צפון קוריאה האזור הביטחוני המשותף
גבול דרום קוריאה צפון קוריאה האזור הביטחוני המשותף
חיילים בכפר פנמונג'ום שבגבול
(צילום: ANTHONY WALLACE / AFP)
לפי הדיווח בסוכנות הידיעות KCNA, הנחשבת לזרוע תעמולה של משטרו של קים ג'ונג און, קינג נכנס לצפון קוריאה בעודו חמוש, לאחר ש"התאכזב מהחברה האמריקנית הלא שוויונית". בשלב מוקדם יותר של הפרשה, טענו אנליסטים כי צפון קוריאה עשויה להשתמש במקרה של קינג כדי להשיג ויתורים מצד וושינגטון בדמות צמצום שיתוף הפעולה הצבאי עם דרום קוריאה - בתמורה לשחרורו של החייל האמריקני. צפון קוריאה הודיעה כי חקירתו של קינג נמשכת.
גורמים רשמיים בממשל ארצות הברית אמרו כי עד כה צפון קוריאה לא סיפקה תשובות ענייניות לבקשותיהם למידע על קינג. הפנטגון התייחס לפרסומים החדשים בפרשה, ומסר כי לא ניתן לאמת את הדיווח בעניינו של קינג כפי שהוצג ב-KCNA, וכי הוא נשאר ממוקד בהחזרתו הבטוחה. דובר האו"ם, המשקיף על הכפר שבו חצה קינג את הגבול, אמר כי אין לו מה להוסיף להצהרות קודמות בנושא.
4 צפייה בגלריה
דרום קוריאה מבט לעבר עמדה צבאית של צפון קוריאה מעבר לגבול
דרום קוריאה מבט לעבר עמדה צבאית של צפון קוריאה מעבר לגבול
מבט לעבר עמדה צפון קוריאנית משטח דרום קוריאה. האו"ם וארה"ב מפקחים
(צילום: רויטרס/Kim Hong-Ji )
קצת אחרי בריחתו של קינג התברר כי הוא הסתבך בפלילים ועמד בפני הליך משמעתי, שהיה עשוי להסתיים בהדחתו מהצבא. רק ב-10 ביולי, שבוע וחצי לפני שחצה את הגבול, הוא סיים לרצות עונש מאסר של חודשיים בכלא בדרום קוריאה, שהוטל עליו בגין תקיפה של אזרח דרום קוריאני במועדון לילה וגרימת נזק לניידת של המשטרה הדרום קוריאנית שבה בעט שוב ושוב. הוא הואשם גם כי התנגד לשוטרים וקילל אותם, ומלבד עונש המאסר שנגזר עליו נקנס בחמישה מיליון וון, סכום השקול ל-3,950 דולר אמריקני.
אחרי שחרורו מהכלא שהה קינג במשך כשבוע במתקן צבאי אמריקני בדרום קוריאה, ואמור היה להמריא מנמל התעופה אינצ'און בחזרה ליחידתו בפורט בליס, טקסס, כדי להמשיך את הטיפול בו שם. כשנותר לבדו בשער העלייה למטוס חזר לפתע על עקבותיו ועזב את הנמל בלי ששום גורם צבאי יידע על כך. הצבא האמריקני גילה זאת רק כשהטיסה נחתה בטקסס, וקינג לא היה עליה. למחרת הצטרף החייל לסיור בכפר פנמונג'ום שבין הקוריאות, ואז נמלט.