בכירים בעיריית בית שמש קיימו קשר מושחת במשך קרוב לעשור עם יזמי נדל"ן, כדי לקדם מיזם מגורים ומסחר ללא אישורים מתאימים לכאורה. קשר זה כלל תשלום שוחד בהיקף של יותר ממיליון שקלים. כך עולה מכתב אישום שהוגש היום (שלישי) לבית המשפט המחוזי בירושלים.
כתב האישום הוגש נגד 18 מעורבים בפרשה שנחשפה לפני יותר משנתיים וכונתה "הולילנד של בית שמש". בין הנאשמים: סגן ראש העיר לשעבר משה מונטג, מהנדס העיר לשעבר דני צרפתי והיועץ המשפטי של הוועדה המקומית לתכנן ולבנייה מוטי ברקוביץ. בנוסף הועמדו לדין יזמי נדל"ן ועורכי דין.
3 צפייה בגלריה
עיריית בית שמש
עיריית בית שמש
בניין עיריית בית שמש
(צילום: יובל עוזרי)

לפי כתב האישום, יזמים וקבלנים עמדו בקשר עם הבכירים בעירייה בשנים 2018-2010 כדי לקדם את מיזם "שיכון יואל". הם קידמו את הקמת המיזם על שטח שיועד להקמת מרכז תורני ברחוב שפת אמת. המיזם כולל מרכז מסחרי של שלוש קומות, ושלושה מגדלי מגורים עם עשרות דירות. הן נמכרו במכיר מוזל למשפחות מחסידות סאטמר תוך התעלמות מחוקי התכנון והבנייה, וביצוע עבירות מס חמורות והלבנת הון.
מונטג פעל תוך ניגוד עניינים חריף. בתפקידו כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קידם מונטג את המיזם ונתן לו היתרי בנייה, למרות שאחד היזמים הוא חברו הטוב עורך הדין שלמה אייזנשטיין. במקביל הוא סייע ליזמים למכור את הדירות במיזם. בתור מנכ"ל הגמ"ח המרכזי (גוף במגזר החרדי הנותן הלוואות ללא ריבית), הוא דאג להעמיד הלוואות לרוכשי הדירות.
לפי הפרקליטות קיבל מונטג בתמורה טובות הנאה. היזם לייב ולדמן תרם בין היתר ארון קודש מפואר בשווי כרבע מיליון שקל לבית כנסת שהקים מונטג להנצחת סבו. הוא גם תרם מיליון שקלים להקמת בית כנסת בשכונת רמת בית שמש, כחלק ממסע הבחירות של מונטג לראשות העיר מטעם מפלגת דגל התורה. מונטג נאשם בסעיפים רבים של מרמה והפרת אמונים.
ביחס למהנדס העיר צרפתי נאמר בכתב האישום כי הוא קיבל בשנים 2018-2015 טובות הנאה מאיש העסקים יצחק רבר. בתמורה פתח צרפתי את דלתו בפני רבר והוא סייע לו בטיפול בענייניו מול העירייה.
3 צפייה בגלריה
קרקע ציבורית אשר הוסבה לבניין מגורים
קרקע ציבורית אשר הוסבה לבניין מגורים
אחד המיזמים שבלב הפרשה
(צילום: יובל עוזרי)
לפי כתב האישום היועץ המשפטי ברקוביץ ניסה לקדם את שיווק הפרויקט ומכירת הנכסים בו תוך יצירת מתווה מיוחד שיאפשר את מכירת הדירות כ"חדרי פנימיה" או כ"חלל לימוד לשמונה אנשים". זאת תוך ניגוד עניינים חריף בעודו מכהן כיועץ המשפטי של הוועדה המקומית. ברקוביץ, על פי הסכם עם הקבלן מרדכי קניג, היה אמור לקבל עבור השירות הזה שכר טרחה של עורך דין.
לנאשמים מיוחסות, כל אחד על פי חלקו, עבירות של שוחד והפרת אמונים, עבירות על חוקי תכנון ובנייה, עבירות מס, מרמה וזיוף בנסיבות מחמירות, מרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון ועוד.
המיזם המושחת בבית שמש הוחרם על ידי המשטרה והמדינה תבקש לחלט אותו. התיק נחקר על ידי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) במשטרה, יחד עם פקיד שומה חקירות ירושלים, מע"מ רמלה והרשות לאיסור הלבנת הון.
התובעים עורכי הדין זהר גיאת, סאמי חוראני וצור חוטה מהפרקליטות אמרו: "כתב האישום מתאר התנהלות עבריינית ארוכת שנים, של יזמים ועובדי ציבור, אשר פעלו בדרכי רמיה ושחיתות כדי לקדם אינטרסים פרטיים, תוך פגיעה קשה באינטרס הציבורי, התחמקות מתשלום אגרות ומסים בעשרות מיליוני שקלים, ופגיעה חמורה בתקינות פעולתם של רשויות השלטון המקומי".
3 צפייה בגלריה
עו"ד זהר גיאת
עו"ד זהר גיאת
התובע עו"ד זהר גיאת. "פעלו בדרכי רמיה ושחיתות"
(באדיבות פרקליטות מחוז ירושלים)
עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין המייצגים את משה מונטג מרו: "אנו שמחים שבתום שימוע ארוך קיבלה הפרקליטות את טענותינו שמרשנו מעולם לא קיבל שוחד ומשוכנעים שלאחר שבית המשפט ייחשף לכל הטיעונים, מרשנו יזוכה מכל המיוחס לו
עו"ד עודד סבוראי ממשרד סבוראי, שחם-שביט, המייצג את צרפתי מסר: "צרפתי לא היה שותף לקשר השוחד, שככל שהתקיים, התנהל שלא בידיעתו. הוא עצמו נפל קרבן להתנהלות של גורמים בעלי אינטרס כלכלי שהוסווה בפניו כאילו שהם נציגי עמותה המשרתת את הציבור, ושל הממונה עליו בעירייה, שהסתיר בפניו את האינטרס הכלכלי שלו עצמו בפרויקט. הם ניצלו את מצבו הרפואי הקשה ואת היותו טרוד בקבלת טיפולים רפואיים קשים ומצילי חיים, הציגו בפניו מצגי שווא, וקיבלו ממנו - גורם נטול עניין בפרויקט - אישורים שניתנו תחת אותם מצגי שווא. כשהתגבש אצל צרפתי חשד שהתנהלה מאחורי גבו אופרציה מרמתית הוא פנה ופירט את הדברים בפני יועמ"ש העיריה ובפני מבקר המדינה".
עוד מסר עו"ד סבוראי כי "בכל הקשור לדירות פנימייה והגדרתן המשפטית, נועץ צרפתי בזמן אמת ביועמ"ש העירייה ופעל לפי חוות דעתו. את המתנות שקיבל היה על צרפתי לדחות, אולם אלה אינן קשורות בשום אופן לפרויקט הבנייה הנדון או לפעילותו כעובד ציבור, לא בכוונה או בידיעה ולא בעיתוי קבלתן. צרפתי מצר על הטעויות שעשה, אולם אין קשר בינן ובין החשד לשוחד, אותו הוא דחה בחקירתו ודוחה מכל וכל
עו"ד איתן פלג המייצג את מוטי ברקוביץ מסר בתגובה: "הראיות נגד עו"ד ברקוביץ אינן מבססות את האמור בכתב האישום. עו"ד ברקוביץ הוא עתיר זכויות והישגים ושירת באמונה את הציבור שנים רבות. אנחנו ננהל את המשפט באולם המשפט ולא בתקשורת ומאמינים שבסופו של המשפט עו"ד ברקוביץ יזוכה מכל אשמה".
מעו"ד אייל בסרגליק המייצג את מיכאל בן דוד ומיכאל אוחיון נמסר: "זה עתה קיבלנו את הודעתה המצערת של הפרקליטות בדבר הגשת כתב אישום חרף השימועים הארוכים שבוצעו והשלמת טיעון בכתב. אין לנו כל ספק ראייתית כי לא היה שום בסיס להגשתו. הפרקליטות מודעת היטב לכך שוועדות תכנון ובניה אישרו את הפרויקט וגם בתי המשפט האזרחיים בערכאות משפטיות ואנו נוכיח כי לא נפל רבב או חלקיק רבב במעשי מרשנו במסגרת התיק".