2 צפייה בגלריה
יונתן דנילוביץ'
יונתן דנילוביץ'
מחלוצי המאבק של הקהילה הגאה. יונתן דנילוביץ'
(צילום: רונן מחלב)
יונתן דנילוביץ', יו"ר האגודה למען הלהט"ב לשעבר ומחלוצי המאבק לשוויון זכויות עבור חברי הקהילה הגאה, נפטר אמש (שישי) בגיל 77.
דנילוביץ', יליד דרום אפריקה, עמד בראש האגודה החל משנת 1978, בתקופה שבה רבים מחברי הקהילה היו בארון, ובתחילה היא אף פעלה מביתו. ב-1979 יזם דנילוביץ' את ההפגנה הגאה הראשונה בישראל ובהמשך הקים את ארגון תהל"ה, שמספק תמיכה להורים ללהט"בים.
בין פעולותיו הבולטות והמכוננות ביותר הייתה עתירתו לבג"ץ בשנת 1989 נגד חברת אל על, שבה עבד כדייל. דנילוביץ' עתר נגד מעסיקיו שסירבו להעניק כרטיסי טיסה לבן זוגו בניגוד לזוגות הטרוסקסואליים, ובכך הפלתה אותו על רקע נטייתו המינית. העתירה שהגיש הובילה לתיקון ההיסטורי בחוק שקבע את איסור האפליה על רקע נטייה מינית, ונלמדה בפקולטות למשפטים כתקדים משמעותי בפסיקה הישראלית.
2 צפייה בגלריה
פסק הדין של השופט ברק
פסק הדין של השופט ברק
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
בשנים האחרונות היה דנילוביץ' גמלאי של אל על, והתפרנס מתרגום מקצועי. מלבד פעילותו בנושא זכויות להט"ב, הוא עסק גם בזכויות הצרכן, הגנה על זכויות בעלי חיים ותקינות השלטון, והתנדב בארגון "יד שרה".
האגודה למען הלהט"ב מסרה אתמול: "הבוקר אנו נפרדים מאחד מחלוצי המאבק הגאה לשיוויון בישראל. יונתן, תודה שהיית שם ונאבקת בשביל כולנו. נזכור אותך תמיד בנחישות, באומץ ובלב הגדול שלך, שראה את היכולת של כל אדם להיות מי שהוא, גם כשקשה והחברה אינה מקבלת. אנחנו מבטיחים לך שנעשה הכול כדי להמשיך את מה שהתחלת, עד לשיוויון זכויות מלא. אנחנו גאים בך ונזכור אותך לעולם".
בתהל"ה, עמותת ההורים למען הורים ללהט"בים, ספדו גם כן ואמרו: "יונתן היה אקטיביסט בכל רמ"ח איבריו, ופעל ללא לאות למען שיוויון זכויות לקהילה הגאה בישראל. יונתן היה עבור כולנו דמות מעוררת השראה שידעה לראות עתיד טוב יותר ולרתום אותנו לעברו. יונתן, תחסר לנו מאוד".