מתווה קיצור התורנויות של המתמחים אמור לשנות את פני השירות הרפואי שאזרחי ישראל יקבלו בשנים הקרובות, אבל עושה רושם שהחגיגה על הסיכום, שהושג לפני כמה שבועות, הייתה מוקדמת. בין היתר משום שתקנים עדיין לא הועברו לבתי חולים, ונושאי שכר ועבודה בסופי שבוע לא הוסדרו. בעקבות הפרסום אתמול (יום א') ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על כך שבכירים המעורים בעבודת הצוות שעוסק בקיצור תורנויות מעריכים כי המהלך לא ייצא אל הפועל במתכונת ובמועד המתוכננים, אלא באופן מצומצם יותר, הגיבו בארגון המתמחים "מרשם", שהוביל את המחאה לקיצור התורנויות, בזעם. צפו בריאיון באולפן ynet עם יו"ר הארגון, ד"ר ריי ביטון.
בשבועות האחרונים הם קיבלו מסרים שההבנות שהושגו, ואף עוגנו בצו של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, לפיהן ב-1 באפריל המתמחים יעבדו בין 16 ל-18 שעות בעשרה בתי חולים בפריפריה, בכל המקצועות למעט כירורגיה, לא ייושמו כלשון הצו. כעת מבטיחה יו"ר הארגון ביטון: מסמוס או דחייה של המתווה יביאו באופן מיידי לחזרת המתמחים לרחובות ולחידוש המחאה שהצליחה להלחיץ את שר הבריאות ניצן הורוביץ, שמיהר להצטלם עם ביטון ולהכריז כי המשבר תם עוד בטרם גובש המתווה הסופי.
- ד"ר ביטון, עד כמה הופתעת אתמול מהפרסום? "לא הוכינו בתדהמה. אנחנו שומעים לאחרונה יותר ויותר קולות בנושא שמתחילים להגיע מאנשים בשטח ומהדיונים עצמם של הוועדה. זה הוביל אותנו להביע את מורת רוחנו, בלשון המעטה, על איך שהדברים מתנהלים. היו שיחות של הנהגת מרשם עם המון רופאות ורופאים ומתמחים מכל בתי החולים בארץ, טיכסנו עצה מה עושים ואיך מגיבים לדבר הזה. הרגשנו שגם המידע שאנחנו מקבלים הוא חלקי ולא לגמרי ברור על מה הוא מבוסס. אנחנו יודעים שיש תקנים שהוקצו ורופאים שיושבים בבית, אז אין באמת סיבה שלא יהיה קיצור מלא בהתאם למתווה שחתמה עליו השרה ברביבאי. אגב, אני מזכירה שזה לא מתווה החלומות שלנו".
3 צפייה בגלריה
המתמחים חוסמים את צומת עזריאלי
המתמחים חוסמים את צומת עזריאלי
מחאת המתמחים באוקטובר האחרון. "לא מקדמים את היישום"
(צילום: מוטי קמחי)
- בתי החולים לא קיבלו את התקנים. "זה נכון שהם עוד לא קיבלו את התקנים, זה חלק מהעבודה של צוות היישום. צריך לשבת ולמפות את הצרכים של בתי החולים השונים ועל פי זה לקבוע מהו מספר התקנים הדרוש על מנת ליישם את קיצור התורנויות. לאחר מכן צריך לנתב את התקציב למקומות שהוא צריך להגיע אליהם".
- למה זה לא נעשה עד עכשיו? "זו שאלה שגם אנחנו שאלנו. התחושה שלנו היא שהצוות מתעסק בדברים שהוא לא צריך להתעסק בהם. למשל בשאלות כמו האם נכון לקצר תורנויות או באיזו צורה כדאי לקצר תורנויות – במקום להכין את הקרקע ל-1 באפריל. אין לי ספק בכוונתו של יו"ר הוועדה, ד"ר ספי מנדלוביץ', אבל בסוף יוצאים מתחת ידי הצוות דברים שלא מקדמים את היישום, ולא באשמתו של מנדלוביץ'. יש פה שני כוחות חזקים שעובדים משני הכיוונים: משרד האוצר, שמנסה בכל כוחו לצמצם את ההוצאה על קיצור התורנויות, גם בתוך התקציב שכבר הובטח, ובטח שלא להרחיב אותו אם יהיה צורך בכך; ובמקביל יושבים בצוות עצמו לא מעט אנשים שגם כך לא ששים לקצר תורנויות ולכן זה שיחק לידיים שלהם בצורה מאוד טובה".
"את הצ'ק הוא יפרע במדרגות, ב-1 באפריל, ולא בהצהרות שלו. בשורה התחתונה, אם ב-1 באפריל לא יהיה קיצור כפי שהובטח תפרוץ פה מלחמה. את זה אני חושבת שבמשרד הבריאות מבינים היטב"
- ניסו למנוע את הייצוג שלכם בוועדה? "ניסו גם ניסו. עשו כל מה שאפשר כדי שלא ניקח בה חלק, אבל כמו שאתה רואה לא כל כך הצליחו".
- השר הורוביץ מיהר להצטלם איתכם ולהכריז על סיום המשבר. הוא עשה בכם שימוש? "את הצ'ק הוא יפרע במדרגות, ב-1 באפריל, ולא בהצהרות שלו. בשורה התחתונה, אם ב-1 באפריל לא יהיה קיצור כפי שהובטח תפרוץ פה מלחמה. את זה אני חושבת שבמשרד הבריאות מבינים היטב".
- מה תעשו עד אז? "הגשת המסקנות של הצוות צפויה בעוד חודש. אנחנו כבר יושבים ומנהלים שיח אינטנסיבי עם יו"ר הצוות והחברים בו, נותנים להם את כל המידע על מנת שיקבלו החלטות מבוססות, ולא מתוך אמירות שזה קשה ומורכב ודברים שהיו לנו ברורים כשיצאנו לדרך. אנחנו יודעים באופן ברור שקיצור תורנויות יכול לקרות ב-1 באפריל ובמתווה שעליו חתמה השרה ברביבאי, ולכן לא נסתפק בשום דבר אחר חוץ מהמתווה המלא. בנוסף, פנינו לשרה ואמרנו לה שאנחנו דורשים ממנה לא לשתף פעולה עם שום דרישה לדחיית המתווה, כשאנחנו יודעים שלא נעשים כל המאמצים ליישם את הצו כלשונו במועד. אנחנו סומכים עליה שלא תיתן יד למסמוס של הדבר הזה, שהיא תעמוד מאחורי האמירות וההחלטות שלה. אנחנו נמצאים פה על המשמר לאורך כל הדרך כדי לוודא שבאמת הדבר הזה קורה".
3 צפייה בגלריה
ד"ר ריי ביטון בהצהרת המתמחים שהגישו את התפטרותם
ד"ר ריי ביטון בהצהרת המתמחים שהגישו את התפטרותם
ד"ר ביטון במהלך מחאת המתמחים. "אסור להמשיך ככה"
(צילום: מוטי קמחי )
- אתם נערכים לחידוש המחאה? "אנחנו שותפים לתהליך של הוועדה ביתר שאת בימים האחרונים, עושים ככל שביכולתנו להשפיע על המסקנות שלה. אם נראה שמסקנות הוועדה לא יהיו לרוחנו ולא ברוח ההיתר, תהיה פה מלחמת עולם. אין לי ספק. הוכחנו שכשאנחנו מקבלים החלטה לצאת למאבק אנחנו עושים את זה בכל הכוח. אני אומרת את זה גם עכשיו: כל האמצעים כשרים מבחינתנו. נעשה מה שצריך כדי להגן על ההישג המדהים שהבאנו לרפואה הציבורית בישראל. אם צריך, בהחלט נצא לרחובות שוב. ואנחנו נוהגים לעמוד מאחורי האמירות שלנו".
"ההפחדות של ההסתדרות הרפואית חלחלו ללא מעט מתמחים וגרמו להם לראות את הקיצור בעיניים לא אובייקטיביות. לשמחתי, עכשיו יש פה כוחות חדשים שרוצים את הקיצור ומחויבים לו"
- עכשיו זה הזמן? מערכת הבריאות מתמודדת עם עומס קשה בגלל התפשטות השפעת והקורונה. "אני חושבת שדווקא עכשיו זה הזמן. דווקא עכשיו, כשאזרחי מדינת ישראל פוקדים את בתי החולים וזקוקים לטיפול הכי טוב שהם יכולים לקבל אסור לנו לתת יד להפקרות הזו. אסור להמשיך לתת לציבור להיות מטופל בידי מתמחים שעובדים 26 שעות".
- ולמרות זאת, חלק מבתי החולים טוענים שהמהלך מצריך קבלת תקנים כבר עכשיו. "הם צודקים. אנחנו מסכימים עם העובדה שהתקנים היו צריכים להינתן כבר, לפחות באופן חלקי, כדי להתחיל בתהליך האיוש, שאנחנו יודעים שהוא ארוך וזה שבעצם מגביל את היישום המלא בזמן. זה מסר שהעברנו בצורה מאוד ברורה. עם זאת, אנחנו לא אחרי הדקה ה-90. אם התקנים יופשרו בשבועות הקרובים, אנחנו יכולים לעמוד בתנאים. בשביל זה צריך עכשיו להיות עם התשובות ביד, ולתחושתנו זה לא נמצא שם כרגע. בשלב הזה היינו מצפים לדעת כמה תקנים חסרים, איך נעשה החישוב, כמה צריכים לתת לכל בית חולים, ולשחרר אותם כבר בשבועות הקרובים. אם לא ייצאו לדרך עכשיו עם כל הדברים האופרטיביים, אנחנו נוכל להגיד בצורה ברורה שאין פה ניסיון להחיל את המתווה כלשונו – יש פה התחלה של מסמוס, ולזה אנחנו לא ניתן יד בשום אופן. ברור לנו שיש לא מעט כוחות שנוח להם שהצוות מתנהל בצורה הזו ומושך את התהליך עד לקצה".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
השר ניצן הורוביץ. "אמרתי לו אותם דברים"
(צילום: יאיר שגיא)
- נשמעת טענה נגד הארגון שבראשו את עומדת: שאתם מייצגים חלק זניח מהמתמחים בבתי החולים, ושלא כולם מעוניינים בקיצור התורנויות. "זו אמירה לא מדויקת, בלשון המעטה. אין שום מתמחה בישראל שבוחר לעבוד 26 שעות ברצף. זו מציאות שנקלענו אליה. אין לי ספק שיש כאלה שעושים זאת כי מציגים להם אלטרנטיבות קשות בהרבה. בשיחות פתוחות שקיימנו עם לא מעט מתמחים הם אמרו את זה. ברגע שפירקנו את הטענות והחששות, הבנו שההפחדות של ההסתדרות הרפואית חלחלו ללא מעט מתמחים וגרמו להם לראות את הקיצור בעיניים לא אובייקטיביות. לשמחתי, עכשיו יש פה כוחות חדשים שרוצים את הקיצור ומחויבים לו. לי אין ספק, וגם לא לגורמים המקצועיים, שמי שמביא את הקול האותנטי של המתמחים זה אנחנו".
- חלק גדול מהמחלוקות נוגע לסופי השבוע. אחד הכיוונים המסתמנים הוא שמתמחים יעבדו יותר בסופי השבוע בעקבות הקיצור. "גם פה צריך לדייק את הנקודות. מתמחים בהכרח יעבדו פחות שעות בסוף שבוע. אם עד עכשיו היו עושים שתי משמרות בסוף השבוע של 26 שעות, אז עכשיו הם יעשו שלוש משמרות בשבוע של 16 שעות. כמות השעות תרד בסוף השבוע. בנוסף, תוספת התקינה תוריד את כמות סופי השבוע כי אז הנטל יתחלק בין יותר אנשים. בסופו של דבר, גם אם תתווסף תורנות סוף שבוע אחת לחודשיים בקרב המתמחים, אך בתמורה לזה הם יקבלו את הבריאות, את החיים שלהם ואת הביטחון של המטופלים שלהם – זה מחיר שאנחנו נוכל לשלם".
- יצא לך לדבר עם השר הורוביץ לאחרונה? "כן, ואמרתי בדיוק את אותם הדברים. אני חושבת שאף אחד לא מפקפק בנחישות שלנו, ולא בעובדה שאנחנו עם האצבע על הדופק. ההבטחות שהובטחו ייושמו במלואן".