ארבעת ילדיו של תושב להבים ניצן משה, שנהרג בשבוע שעבר יחד עם חברתו להנהלת חברת ICL (לשעבר כימיקלים לישראל) ענת טל-קטלב בתאונת דרכים בכביש 6, סיפרו היום (ראשון) על האדם המיוחד שזכו להכיר. אחרי שהתברר כי לנהג שנסע בפראות ופגע ברכבם של השניים לא היה רישיון נהיגה, הדגישו ילדיו של משה כי עובדות אלה לא יכולות להחזיר את אביהם.
"אנחנו רואים את הפרצוף של אבא שלנו בכל מקום", אמר הבן אילון. "מצד אחד זה מחריד ומצד שני זה מדהים. אנחנו שמחים שהוא היה כזה גדול וחשוב עבור כל כך הרבה אנשים. כולם הרגישו שהוא היה אבא שלהם. אנחנו שמחים שהוא הספיק כדי להיות כזה לכולנו".
אילון אמר עוד: "המסר שלנו הוא פשוט - תנהגו ותהיו זהירים. אנחנו לא יודעים מי לידנו. זה יכול להיות חבר, אח, יהודי, נוצרי, בדואי. הכעס לא יעזור והכעס לא יחזיר את אבא שלנו. אפשר לנסות לחנך ואפשר לבצע יותר אכיפה בכבישים, אבל זה מתחיל בחינוך בבית הספר היסודי. צריך לנסוע במהירות המותרת, למרות שאולי לא תהיה 'מגניב'. העולם ישרוד בלי שיחת הטלפון, בלי ההודעה".
3 צפייה בגלריה
ניצן משה
ניצן משה
ניצן משה וארבעת ילדיו
הבת ליהי סיפרה: "הייתי בתל אביב, חיכיתי להיפגש עם חברות. אמא התקשרה, אמרה שהייתה תאונה ושאבא מעורב. זה נכון מה שאומרים, שמרגישים את זה. נסיעה של שעה לבית החולים מרגישה כמו 24 שעות. אתה חושב בעיקר איך החיים ייראו מפה ולא מחר. אף אחד לא מכין אותך בחיים האלה לכלום".
ליהי הוסיפה: "אחרי שדבר כזה קורה אתה כועס על הכול. 'למה?', 'למה הם?', אבל הכעס לא יחזיר אותם. אם כבר נהג הרכב היה צריך לפגוע ברכב, אז זה היה של שניהם, אנשים שהגיעו למשהו גדול בחיים, לשיא, והוא לא פגע ברכב של משפחה עם ילדים".
לאה, אמה של טל-קטלב מקיבוץ בית קמה, אמרה: "המסר חייב להיות חד וברור שלא צריך לתת לרוצחים להיות על הכביש. הוא היה בלי רישיון ובכל זאת עלה על הכביש, לא ברור איך זה קרה. שתי משפחות נהרסו, נותרו שמונה ילדים יתומים".
3 צפייה בגלריה
ענת טל-קטלב מתנדבת כליצנית רפואית
ענת טל-קטלב מתנדבת כליצנית רפואית
ענת טל-קטלב. התנדבה כליצנית רפואית
(צילום: בועז רבינוביץ')
חקירת התאונה שאירעה ביום חמישי שעבר סמוך למחלף קריית גת, העלתה כאמור כי לנהג הרכב שהתנגש ברכבם של המנהלים, עלי אטאטרש (24) מהפזורה הבדואית בנגב, לא היה רישיון נהיגה. לפי החשד, אלאטרש נסע במהירות מופרזת, איבד שליטה, סטה מהכביש, חצה תעלה שמפרידה בין הנתיבים - והתנגש ברכב של טל-קטלב ומשה שהגיע מהכיוון השני. גם אלאטרש נהרג בתאונה.
טל-קטלב, שגם היא הותירה אחריה ארבעה ילדים, הייתה נשיאת חטיבת מוצרים תעשייתיים ב-ICL, ומשה היה סמנכ"ל בכיר לתפעול גלובלי בחברה. השניים הובאו למנוחות ביום שישי. "אמרת שהטובים מתים ראשונים", ספד לטל-קטלב בנה נדב. "ברור לי שזו קלישאה שאומרים לכל ילד, אבל מאותו רגע ידעתי שזה עניין של זמן עד שזה יגיע אלינו".


התאונות הקטלניות מפנות תשומת לב מחודשת לעובדה שנהגים מהחברה הערבית מעורבים בתאונות קטלניות וקשות בשיעור גבוה הרבה יותר מחלקם באוכלוסייה. בדוח מבקר המדינה לבחינת היבטי משילות בנגב משנת 2021 צוין כי מעורבותם של נהגים מהאוכלוסייה הלא-יהודית בנגב בתאונות קטלניות, קשות וקלות, גבוהה משמעותית משיעורם במרחב נגב (10%) ובכלל האוכלוסייה (21%). כך, במרחב נגב היו מעורבים נהגים מהאוכלוסייה הלא-יהודית ב־62% מהתאונות הקטלניות וב־45% מהתאונות הקשות בשנים 201 עד 2016.
באותן שנים, רשמה המשטרה באזור הנגב כ־130 אלף דוחות תנועה בגין עבירות מסכנות חיים, בריונות כביש ועבירות אחרות. כ־60% מהדוחות על עבירות תנועה, כ־78 אלף נרשמו לנהגים לא-יהודים. לנוכח נתוני המעורבות שלהם בתאונות דרכים, קשה לומר כי מדובר בשיטור-יתר. בכל הנוגע לעבירות של נהיגה ללא רישיון, בשנים 2016־2019 המשטרה רשמה בכל הארץ כ־60 אלף דוחות, מתוכם כ־41,700 דוחות ללא-יהודים. במחוז דרום נרשמו בסך הכול 10,425 דוחות בגין נהיגה ללא רישיון, מתוכם 7,481 לאוכלוסייה הלא-יהודית, כלומר 72% מהדוחות.
לפי דוח המבקר, היקף נרחב של תרבות נהיגה עבריינית מעיד על רמת משילות נמוכה, המתבטאת בין היתר בהיעדר אכיפה מספקת לשם שמירה על חיי אדם והבטחת ביטחונם של כלל משתמשי הדרך. על פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), קיימים כמה גורמים בחברה הערבית שמגבירים את הסכנה, ובראשם יחס בעייתי של האוכלוסייה כלפי הבטיחות בדרכים וחוקי התנועה.
במשטרה אמרו לאנשי המבקר בדוח המשילות של 2021 כי היא מבצעת אכיפה אינטנסיבית בכלל מרחב הנגב, בדגש על המגזר הערבי. "תרבות הנהיגה במגזר מתבטאת בזלזול בוטה בחוק, ביצוע עבירות תנועה חמורות כגון נהיגה בזמן פסילה ונהיגה ללא רישיון נהיגה כלל, וכן ביצוע עבירות מסכנות חיים ובריונות כביש המסכנות את כלל משתמשי הדרך".
בדרום אמנם עורכים מבצעי אכיפה, אבל כשמם כן הם. מבצעים נקודתיים. לאחרונה השיקו בארגון את "מסלול בטוח", לטיפול בפשיעה בחברה הערבית ולחיזוק המשילות וההרתעה. במשטרה הצליחו להגיע למאות כלי נשק, כתבי אישום וביצעו תקיפה כלכלית נגד גורמים עבריינים, אך נדמה שההצלחה נמחקת עם כל שבוע מדמם בכבישים בנגב וברחובות היישובים הערביים מצפון עד דרום. הנהג הפוגע בתאונה הקטלנית בכביש 6 מעולם לא הוציא רישיון נהיגה. הוא אמנם זומן לדין לאחר שנתפס פעם אך לא התייצב לדיון בעניינו.

במקביל, לפי נתוני עמותת אור ירוק שמבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 441 נהגים מהחברה הערבית באזור הדרום היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2021 לעומת 391 נהגים מהחברה הערבית מהדרום שהיו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2020 - עלייה של 13%.
47 נהגים מהחברה הערבית באזור הדרום היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (לפחות הרוג אחד) בשנת 2021, לעומת 34 נהגים מהחברה הערבית מאזור הדרום שהיו מעורבים בתאונות קטלניות בשנת 2020 - עלייה של 38%. עוד עלה כי 22% מכלל הנהגים הערבים המעורבים בתאונות דרכים קטלניות בשנת 2021 הם מאזור הדרום.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר: "מדינת ישראל הזניחה במשך שנים רבות את אזור הנגב והדרום ובעיקר את הכבישים שהפכו מסוכנים ואלימים. כאשר נהג נוסע במשך שעות בכבישי הדרום ולא רואה שוטרים ולא רואה ניידות ולא מצלמות מהירות המסר מחלחל לנהגים שמרשים לעצמם להשתולל ולסכן את החיים של כולנו כי הם יודעים שהסיכוי שיתפסו אותם קטן מאוד.
"חוסר המשילות בנגב ובדרום עולה גם בחיי אדם בכבישים והדרך להתמודד עם הבעיה היא ליצור הרתעה אפקטיבית שתמנע עבירות תנועה. רוב גדול של התושבים רק רוצים לחיות בשקט ובשלווה אבל קומץ קטן מתנהג באלימות ובבריונות בכביש ולכן רק חיזוק הנוכחות המשטרתית בכבישים וברחובות ייצרו ממד הרתעתי שימנע עבירות תנועה מסכנות חיים. חייבים להוסיף שוטרים, ניידות ומצלמות נגד תאונות כדי להחזיר לתושבים את הביטחון ולמנוע את התאונה הקטלנית הבאה".