על רקע העומסים הכבדים במתחמי בדיקות הקורונה מקיים אחר הצהריים (יום ה') מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש תדרוך לעיתונאים. על צמצום הפעילות במתחמים בראש השנה הוא אמר: "נפיק לקחים לקראת החגים הבאים". ynet העביר את האירוע בשידור חי.
בפתח דבריו אמר פרופ' אש: "אנחנו פועלים כדי להרחיב שעות הפעילות ואת מספר הדוגמים במתחמים השונים וכמו כן להרחיב את הפריסה הארצית. לטובת התו הירוק נדרשת בדיקה מהירה, בדיקת אנטיגן בלבד, ולא בדיקת PCR. בדיקת האנטיגן תקפה ל-24 שעות, לכן, אנא השתמשו בבדיקות האלה לטובת התו הירוק ולא בבדיקות PCR. הבדיקות המהירות לא תקפות לקיצור בידוד ולא לטסים לחו"ל, אלא לילדים בני 12-3 לטובת תו ירוק. אנחנו בוחנים האם נדרש לשנות משהו בביצוע הבדיקות".
הוא התייחס למספר המבודדים הגדול במערכת החינוך: "זה ימשיך לקרות כל עוד רמת התחלואה גבוהה. השיקול לפתוח את מערכת החינוך היה נכון בהסתכלות הכוללת. אני מקווה שאנחנו בשלב של ירידה בתחלואה ולכן גם מספר הבידודים במערכת החינוך יירד. האם צפויים לשנות את תהליכי הלמידה עקב זאת? בינתיים לא. אני מזכיר שבערים כתומות ואדומות אנחנו מרווחים כיתות, עוברים ללמוד בחוץ, מרחוק. זה אמור לצמצם גם את מספר הבידודים".
על נתוני התחלואה אמר פרופ' אש: "אמנם מקדם ההדבקה לראשונה בגל הנוכח מתחת ל-1 אבל אסור לנו להיות שאננים. מספר המאומתים מדי יום עדיין גבוה מאוד ועלינו להמשיך להקפיד על ההנחיות הקיימות והבידודים. בימים האחרונים אנחנו רואים בלימה בנתוני התחלואה. ניתן לייחס זאת לעובדה שכ-2.7 מיליון איש התחסנו בפעם השלישית ולעובדה שנראה שהציבור מקפיד יותר על ההנחיות. תחילת שנת הלימודים, נסיעות לחו"ל, נסיעה לאומן - האירועים הגדולים שראינו בימים האחרונים יכולים לעלות בחזרה את מספר המאומתים. לכן אנחנו צריכים לחכות עוד כמה ימים לראות שעוברים את התקופה הרגישה הזאת בשלום".
לשאלה מדוע אין ירידה במספר הכולל של החולים במצב קשה ענה מנכ"ל משרד הבריאות: "בזכות החיסון השלישי אנחנו רואים ירידה במספר החולים הקשים החדשים מדי יום. יש ירידה די משמעותית מ-100 ליום ואף יותר מזה ל-80-70 ליום. אבל מאחר שיש הרבה מאומתים ונדבקים אנחנו רואים לא מעט חולים קשים שלא מחוסנים. הירידה במספר הכולל של החולים הקשים תהיה איטית".
על השפעת החיסון השלישי הוסיף: "אנחנו יודעים שמנה שלישית גורמת לייצור נוגדנים בגוף, כתוצאה מהזיכרון החיסוני של שתי המנות הראשונות. לגבי תופעות לוואי: אנחנו אוספים את הנתונים. בכל מקרה, לא ראינו תופעות חריגות".
פרופ' אש התייחס לנוסעים שצפויים לחזור מחגיגות ראש השנה באומן שבאוקראינה: "אנחנו שומעים על כך שיש לא מעט מאומתים בבדיקות שם ואנחנו מצפים שיהיו כאלו בבדיקות שנעשה בארץ. המבחן שלנו יהיה בכך שכל מי שנדרש לבידוד יהיה בבידוד. זה המבחן של הימים הקרובים".
1 צפייה בגלריה
חסידים חוזרים מאומן
חסידים חוזרים מאומן
חסידים חוזרים מאומן, היום
( צילום: AFP)
בעקבות העומסים במתחמי בדיקות הקורונה, יתקיים ביום ראשון דיון דחוף בוועדת החוקה, חוק ומשפט. מנתוני משרד הבריאות מהבוקר עלה כי מאז פרוץ המגפה מתו בישראל 7,279 חולי קורונה – 16 מהם אתמול, אך המספר ככל הנראה יעלה בגלל דיווחים מאוחרים שמקבל משרד הבריאות. מאז תחילת החודש מתו בישראל 201 חולי קורונה.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,114 חולי קורונה, 680 מהם במצב קשה. מספר החולים שמצבם קשה נותר בימים האחרונים כמעט ללא שינוי. מבין החולים הקשים – 160 מחוברים למכונות הנשמה.
144,454 תלמידים אינם יכולים להגיע לבתי הספר, כיוון שהם נמצאים בבידוד או שהם חולים פעילים. 41,816 תלמידים מוגדרים חולים פעילים ועוד 102,638 נמצאים בבידוד. מדובר במספר גבוה בהרבה מהנתונים שפורסמו ביום ראשון האחרון.
אתמול אובחנו 1,669 תלמידים כחיוביים לקורונה. מדובר ביותר ממחצית המאובחנים אתמול. בסך הכול פוענחו תוצאות הבדיקות של כ-31,700 תלמידים ושיעור החיוביים עמד על 5.5%.