1 צפייה בגלריה
ביבי נתניהו אביחי מנדלבליט
ביבי נתניהו אביחי מנדלבליט
מנדלבליט ונתניהו
(צילום: EPA)
שעות אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בחריפות לטיוטת הסדר ניגוד העניינים שגיבש היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שלפיה תוגבל מעורבותו של נתניהו במינויים במערכת אכיפת החוק והמשפט לנוכח מעמדו כנאשם בפלילים, היועמ"ש הגיב הערב (ה') למתקפה - ודחה את כל הטענות שעלו נגדו.
במכתב התגובה של היועמ"ש, שאותו שלח עוזרו הבכיר עו"ד גיל לימון: "נשוב ונבהיר כי במצב הדברים הנוכחי, ובהיעדר קביעה שיפוטית המורה אחרת, יש לראות בטיוטת חוות הדעת שהועברה מטעמו של היועמ"ש מחייבת על כל המשתמע מכך".
מנדלבליט דחה גם את בקשת נתניהו כי מבקר המדינה או שופט בדימוס יכריעו בעניין: "היועץ לא מצא כל עילה המונעת ממנו לטפל בהסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה".
מוקדם יותר, במכתב ששלח למנדלבליט עורך דינו של נתניהו, יוסי כהן, הוא דרש כי היועמ"ש כלל לא יעסוק בגיבוש הסדר ניגוד העניינים. הוא הבהיר כי אם יצטרך - הוא יפנה "לערכאות ולמוסדות המתאימים כדי למנוע מהטיוטה להפוך להסדר מחייב". לקריאת המכתב המלא לחצו כאן.
"הטיוטה מנסה לשלול את האפשרות של הציבור להשפיע באמצעות בחירת ראש הממשלה על סוגיה מרכזית מאוד בשיח הפוליטי - מעמד מערכת המשפט", כתב עו"ד כהן, "בכך היא פוגעת בדמוקרטיה. הטיוטה פוגעת בחופש הביטוי הפוליטי של ראש הממשלה, היא אוסרת עליו אפילו להביע עמדה ולא רק להחליט בסוגיות הנוגעות למערכת המשפט. הטיוטה מגבשת הסדר רחב ביותר ההופך באופן גורף את כלל מערכת אכיפת החוק ל'חור שחור'", נכתב.
עו"ד כהן האשים את היועמ"ש בכך שהוא הגיש את כתב האישום עקב לחצים ציבוריים שהופעלו עליו, וכי מעיון בחומרי החקירה עולה כי בוצעו עבירות פליליות באישורו של מנדלבליט.
בנושא זה השיב היועץ: "כתב האישום נגד ראש הממשלה הוגש משיקולים ענייניים בלבד, לאחר תהליך ארוך וסדור שכלל בחינה של מלוא חומר הראיות, קיום שימוע בן 40 שעות לבאי-כוחו של ראש הממשלה, עיון ולימוד של מאות עמודי ההשגות ובחינת הדברים לעומקם".
עוד נטען קודם במכתב מטעמו של נתניהו כי טיוטת הסדר ניגוד העניינים פוגעת בעקרונות היסוד שבבסיס המשטר הדמוקרטי. "עמדתנו היא שראש הממשלה צריך להיות מנוע מלטפל רק ממה שמשפיע על התיק הקונקרטי שלו באופן ישיר. לא פחות אך גם לא יותר", כתב עו"ד כהן, "לפיכך, ראש הממשלה אינו אמור להיות מנוע מלטפל במינויים שנוגעים לכלל מערכת המשפט, ודאי שלא מעיסוק בתקצוב מערכת המשפט וקל חומר שלא מחקיקה - דרישה כשלעצמה סותרת את עקרונות היסוד של משטרנו החוקתי".
נזכיר כי לפני כשבועיים מנדלבליט הודיע לבג"ץ כי הוא העביר לרה"מ נתניהו טיוטת הסדר ניגוד עניינים המגביל אותו לעסוק במינויים ברשויות אכיפת החוק - כולל יועץ משפטי לממשלה, פרקליט מדינה ומפכ"ל המשטרה - נוכח היותו נאשם בפלילים. מהות ההגבלה עדיין לא ברורה, שכן הטיוטה עצמה לא הוצגה לבית המשפט.
אף שטיוטת הסדר ניגוד העניינים טרם התפרסמה במלואה, מתשובת נתניהו עולה כי מלבד הגבלות על מינויים במערכת המשפט, הוא התבקש גם להימנע מעיסוק בתקצוב מערכת המשפט וחקיקה.