3 צפייה בגלריה
שוטרים סגרו רחובות בניו זילנד אחרי הירי
שוטרים סגרו רחובות בניו זילנד אחרי הירי
שוטרים סגרו את הרחובות באוקלנד אחרי הירי
(צילום: רויטרס)
שני בני אדם נורו למוות ושישה נפצעו היום (חמישי) באתר בנייה במרכז העסקים בעיר אוקלנד, שבאי הצפוני של ניו זילנד, זמן קצר לפני משחק הפתיחה של גביע העולם בכדורגל נשים שייערך בעיר. המשטרה המקומית מסרה כי היורה נהרג בזירת האירוע, הסמוכה למלון שבו שוהות נבחרות הנשים שצפויות להשתתף בטורניר.
הירי בוצע באחד הרחובות המרכזיים בלב העיר. בכיר במשטרה המקומית אמר כי "האיש החל לירות לעבר אנשים באתר בסביבות השעה 07:20 בבוקר. הוא עלה לקומות העליונות של הבניין שבאתר, הסתגר בפיר המעלית והצוות שלנו ניסה לתקשר איתו". לדבריו, "האדם ירה כמה פעמים נוספות ואותר מת כעבור זמן קצר. מדובר באירוע בודד שלא מהווה סכנה לביטחון הלאומי". המשטרה סגרה את הרחובות הסמוכים לאתר ועדיין לא ברור אם היא זו שנטרלה את חמוש או שהוא ירה בעצמו.
3 צפייה בגלריה
שני הרוגים בירי שעות לפני גביע העולם
שני הרוגים בירי שעות לפני גביע העולם
נבחרת הפליפינים במלון הסמוך לזירת הירי
(צילום: AP)
ראש ממשלת ניו זילנד כריס היפקינס הודיע כי גביע העולם בכדורגל לנשים יתקיים כמתוכנן. הוא ציין כי היורה פעל ככל הנראה לבדו ושהמשטרה לא מחפשת אחר חשודים נוספים. "לא זוהה מניע פוליטי או אידיאולוגי בכל הנוגע לירי ולכן אין סכנה לביטחון לאומי", אמר היפקינס בתדרוך לתקשורת. ראש העיר וויין בראון אמר כי "זהו מצב מפחיד עבור תושבי אוקלנד. יש להישאר בבית ולהימנע מנסיעות למרכז העיר".
אירוע הירי התרחש בזמן שנבחרות כדורגל רבות נמצאות באוקלנד לקראת גביע העולם של פיפ"א לנשים. משחק הפתיחה צפוי להתקיים בהמשך היום בעיר, ובו יתמודדו נורבגיה והנבחרת המארחת ניו זילנד.
3 צפייה בגלריה
שני הרוגים בירי שעות לפני גביע העולם
שני הרוגים בירי שעות לפני גביע העולם
שוטרים במרכז העיר אוקלנד
(צילום: רויטרס)
קפטן נבחרת נורבגיה סיפרה שהשחקניות התעוררו כששמעו מסוק. "הרגשנו בטוחות כל הזמן", אמרה בהצהרה. "לפיפ"א יש מערכת אבטחה טובה במלון, ויש לנו קצין אבטחה בנבחרת. כולן נראות רגועות ואנחנו מתכוננות כרגיל למשחק הערב".
אירועי ירי המוניים הם דבר נדיר בניו זילנד, שהקשיחה מאוד את חוקי הנשק שלה ב-1992 והגבילה כך במידה רבה את הגישה לכלי נשק אוטומטיים למחצה. הקשחת החוקים ההיא נעשתה שנתיים אחרי שאדם לוקה בנפשו רצח ביריות 13 בני אדם בעיר ארמואנה שבאי הדרומי של ניו זילנד. עם זאת, כל אדם מעל גיל 16 יכול להגיש בקשה לרישיון לכלי נשק אחרים אחרי שהוא עובר קורס בטיחות. עובדה זו מאפשרת לניו-זילנדים לרכוש רובים ללא פיקוח ולהשתמש בהם.
ב-2019 הודיעה ראש ממשלת ניו זילנד דאז, ג'סינדה ארדרן, כי רובים "בסגנון צבאי", חצי-אוטומטיים ורובי סער, יאסרו למכירה תחת חוקי נשק חדשים במדינה. זאת בעקבות הטבח במסגדים בקרייסטצ'רץ', שבו נרצחו 51 מתפללים מוסלמים.