ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה כי הקבינט המדיני-ביטחוני שיתכנס היום ידון ב"פעולה רחבה נגד מבצעי הטרור ותומכיו במזרח ירושלים וביהודה ושומרון", אחרי פיגוע הדריסה בשכונת רמות בבירה ביום שישי האחרון. דברי נתניהו הגיעו אחרי הכרזת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על נחישותו להוציא לפועל את מבצע "חומת מגן 2" במזרח ירושלים, והצהרתו לפיה הוא כבר החל "בעצימות נמוכה".

נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "התשובה ההולמת לטרור היא להלום בו בעוצמה ולהעמיק עוד יותר את שורשינו בארצנו. לחזק עוד יותר את המתיישבים בארצנו שאותם המחבלים מחפשים לעקור. אני משבח את שליחינו בטורקיה שעושים עבודת קודש, הצילו אנשים רבים ומראים לעולם כולו את הפנים האמיתיות".
השר בן גביר אמר לפני ישיבת הממשלה כי "המשטרה התחילה היום במבצע הזה (חומת מגן 2 שעליו הכריז - ג"כ) בעצימות נמוכה - וזה יתחיל לגדול יותר ויותר". אף שהנושא לא נמצא על סדר יומה של הממשלה, השר החזיק בידו קלסר בסיווג "סודי", שבשער שלו נכתב "היערכות מחוז ירושלים למבצע ריכוז מאמץ" - ואמר: "יש לי בקשות לראש הממשלה. אני רוצה להוסיף כוחות. שאף אחד לא ישלה את עצמו. בלי מבצע משילות בירושלים, אגב כמו בנגב וכמו בגליל, זה יתפוצץ עלינו, זה יתפוצץ על מדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
בן גביר עם תיקיית "היערכות מחוז ירושלים למבצע "ריכוז מאמץ""
בן גביר עם תיקיית "היערכות מחוז ירושלים למבצע "ריכוז מאמץ""
הקלסר שהחזיק בן גביר בפתח ישיבת הממשלה
(צילום: גלעד כהן )
לדברי השר לביטחון לאומי, "אין לי שום כוונה לעשות הנחות. אין הכוונה להיכנס עם טנקים, אין הכוונה לעשות כל מיני פעולות שהן בתחום של הצבא, אבל אני השר לביטחון לאומי, ומשטרת ישראל יכולה, צריכה והנחיתי אותה לעשות מבצע משילות. להיכנס לבתים, יש לנו 150 יעדים לעצור, להרוס בתים. בלי לחשוש ובלי לספר סיפורים לציבור בישראל. להרוס כמה צריפונים קטנים, לתת דוחות תנועה, להציב משילות בירושלים. זה מה שהנחיתי את המשטרה".
גם אמש אמר בן גביר כי הוא נחוש להוציא לפועל את המבצע, אחרי שגורם ביטחוני אמר שלשום כי הצהרתו לא תואמה עם ראש הממשלה ושר הביטחון. גורם מדיני תקף את בן גביר כשאמר כי "החלטות כאלה לא מתקבלות על מדרכה". בציוץ בטוויטר אמש בן גביר כבר לא נקב במועד - אלא שהבוקר שוב החזיר את הנושא לסדר היום.

הבכיר המדיני שתקף שלשום את בן גביר אמר: "החלטות על מבצע כזה מתקבלות רק אחרי התייעצות עם כלל מערכות הביטחון, בהן שב"כ. השר לביטחון לאומי יכול להביא זאת לקבינט אם יידרש. ראש הממשלה יכול לקבל כל החלטה, אבל רק אחרי שיתקיים דיון מסודר ויכנס קבינט. ככה מתנהלת מדינה".
אמש פורסם כי בין בן גביר לבין מזכירו הצבאי של ראש הממשלה האלוף אבי גיל קיימת מתיחות סביב המשך הריסות הבתים במזרח ירושלים. בשבועיים האחרונים בוצעו 13 הריסות בתים במזרח העיר. מזכירו הצבאי של ראש הממשלה פנה לבן גביר בהצעה למתן או להאט את קצב הריסות הבתים עד אחרי הרמדאן, בנימוק שהדבר מעלה את רף יידויי האבנים ובקבוקי התבערה.
2 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בשכונת רמות, ביום שישי האחרון
(צילום: AP)
בן גביר התנגד לכך: "ממתי צריך להתקפל בפני מיידי אבנים ובקבוקי תבערה. איפה המשילות שלנו? אם הם מגדילים את ההתפרעויות צריך לחשוש מהם? יש כיום 40 התרעות ביום. אי אפשר להיכנע לטרור ולגלות חולשה לטרור ובגלל שזה מרגיז מחבל שזורק אבנים לעצור צעדי משילות. זה בדיוק הפוך. אם אתה נכנע לטרור, הטרור רודף אחריך".
השר לביטחון לאומי התעקש שהסמכות בעניין הריסות הבתים היא שלו ולדבריו הוא לא מתכוון להרפות בעניין הזה. הוויכוח צפוי להימשך היום בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני. הישיבה נקבעה בשבוע שעבר, עוד לפני הפיגוע בירושלים, אך בה צפויים השרים לדון בצעדי התגובה לפיגוע, ובהיערכות לרמדאן.

המפכ"ל לשעבר: "בן גביר שובר שיאי סטנד-אפ"

המפכ"ל לשעבר, אסף חפץ, התייחס בריאיון לאולפן ynet הבוקר להכרזתו של בן גביר על "חומת מגן 2", ואמר כי הוא "סובר שגם ראש הממשלה כשמינה אותו ושר הביטחון מורטים שערות. אין הגיון בתגובות שלו, לא ככה מכריזים על מבצע בקרן רחוב ומול אירוע. הדברים לא מחושבים לטווח ארוך ואין בהם עומק.

"נראה שנתניהו כשל שמינה אותו כשר. לא נראה שהוא מתארגן על עצמו. הוא לא פועל בצורה עקבית בסבלנות. אם הוא לא יתעשת - הוא יצטרך ללכת", אמר חפץ. מפכ"ל נוסף לשעבר, משה קראדי, אמר ל-ynet radio כי "בן גביר שובר שיאי סטנד-אפ ומוכיח שהוא נטול כישורים, לא יכול לנהל משרד לביטחון פנים ואפילו לא מחסן של סניף ארומה". קראדי הוסיף ואמר שבן גביר אינו מבין את תפקיד המשטרה וכי "אין לו סמכות בכלל לנהוג בדרך בה הוא נוהג, הוא לא מכיר את החוק בירושלים ורוצה לפעול שם כאילו זה יהודה ושומרון. אם היה מודיעין המשטרה הייתה פועלת, ואם אין, הצהרות השר הן סיבוב דאווין.
"הרתעה לא מייצרים בסיסמאות ריקות מתוכן. בן גביר מנסה להסביר למה התכוון כשאמר חומת מגן 2 אבל היה עדיף לו לא להשתמש במושג הזה. הוא בכלל לא יודע מה זה חומת מגן 1", אמר קראדי. המפכ"ל לשעבר התייחס גם לצוות היועצים ואמר: "אם אני הייתי המפכ"ל הם לא היו נכנסים בשער".


יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי קראה לראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את בן גביר מתפקידו, ואמרה כי "כל דקה שלו בתפקיד גורמת נזק. יש למנות אדם רציני ומנוסה ולא פרובוקטור. זירת פיגוע אינה קרקס וחיי האזרחים אינם תוכנית ריאליטי". ח"כ יצחק קרויזר, ממפלגתו של בן גביר, אמר בריאיון לאולפן ynet כי "כמו שהילדים שלי משחקים בקלפים, הם משחקים שם בכלי נשק. נטפל בשכונות האלה ביד קשה. בן גביר צדק כשאמר שצריך מבצע, והוא יחל השבוע". ח"כ עידן רול השיב לו באולפן: "אתם מלהיטים את האזור".