גורם ביטחוני אמר שלשום כי הצהרת איתמר בן גביר על היערכות ל"חומת מגן 2" במזרח ירושלים לא תואמה עם ראש הממשלה ועם שר הביטחון, גורם מדיני תקף אותו כשאמר כי "החלטות כאלה לא מתקבלות על מדרכה" - אבל השר לביטחון לאומי לא חוזר בו מהכרזתו שנמסרה ללא סמכות.
"נחוש להוציא לפועל חומת מגן 2 בירושלים", צייץ אמש (שבת) בן גביר. "לידיעת הגורמים שמתדרכים נגדי, בסמכות המשטרה להרוס בתים לא חוקיים, לעצור יותר מ-150 יעדים ולפשוט על הבתים, לעצור את ההסתה במסגדים, לעצור חייבי מס ועוד. ישיבת הקבינט חשובה ואבקש שם דברים נוספים, אבל המשילות חשובה מאוד ואני אדאג שכך יהיה". עם זאת, בציוץ בן גביר לא חזר על כך שידרוש כבר היום, להיערך ולהכין תוכניות ליציאה למבצע שכזה.
בן גביר הבהיר שאין בכוונתו להכניס טנקים לשכונות וגם לא לבצע סיכולים ממוקדים, אבל כן דורש לבצע את אותם צעדים שעליהם דיבר. הוא גם מתעקש לאטום את הבית של המחבל חוסיין קראקע בשכונת א-טור וידרוש בקבינט הטלת סגר על עיסאוויה, שם התגורר המחבל בשכירות. הוא כבר שוחח עם ראש הממשלה ויבקש אישור לגיוס פלוגות מג"ב למזרח ירושלים.
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ויעקב שבתאי
איתמר בן גביר ויעקב שבתאי
בזירת הפיגוע בירושלים שלשום, לצד המפכ"ל שבתאי. בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הבכיר המדיני שתקף שלשום את בן גביר אמר: "החלטות על מבצע כזה מתקבלות רק אחרי התייעצות עם כלל מערכות הביטחון, בהן שב"כ. השר לביטחון לאומי יכול להביא זאת לקבינט אם יידרש. ראש הממשלה יכול לקבל כל החלטה, אבל רק אחרי שיתקיים דיון מסודר ויכנס קבינט. ככה מתנהלת מדינה".
לצד זאת, כפי שפורסם בחדשות 13, ישנה מתיחות בין בן גביר לבין מזכירו הצבאי של ראש הממשלה האלוף אבי גיל, סביב המשך הריסות הבתים במזרח ירושלים. בשבועיים האחרונים בוצעו 13 הריסות בתים במזרח העיר. מזכירו הצבאי של ראש הממשלה פנה לבן גביר בהצעה למתן או להאט את קצב הריסות הבתים עד אחרי הרמדאן, בנימוק שהדבר מעלה את רף יידויי האבנים ובקבוקי התבערה.
בן גביר התנגד לכך: "ממתי צריך להתקפל בפני מיידי אבנים ובקבוקי תבערה. איפה המשילות שלנו? אם הם מגדילים את ההתפרעויות צריך לחשוש מהם? יש כיום 40 התרעות ביום. אי אפשר להיכנע לטרור ולגלות חולשה לטרור ובגלל שזה מרגיז מחבל שזורק אבנים לעצור צעדי משילות. זה בדיוק הפוך. אם אתה נכנע לטרור, הטרור רודף אחריך".
השר לביטחון לאומי התעקש שהסמכות בעניין הריסות הבתים היא שלו ולדבריו הוא לא מתכוון להרפות בעניין הזה. הוויכוח צפוי להימשך היום בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני. הישיבה נקבעה בשבוע שעבר, עוד לפני הפיגוע בירושלים, אך בה צפויים השרים לדון בצעדי התגובה לפיגוע, ובהיערכות לרמדאן.
פורסם לראשונה: 21:50, 11.02.23