צה"ל החליט להרחיב את סמכות הירי של חיילים לעבר גנבים של אמצעי לחימה בשטחי האש והאימונים שלו. ההחלטה נוגעת לכל השטחים בפנים הארץ, אך מתייחסת בפרט לגניבות משטחיו של בסיס צאלים שבנגב. בנוסף הוחלט להרחיב את סמכות החיילים לירות על קולטי הברחות ישראלים בגבול מצרים.
2 צפייה בגלריה
כלי נשק שנגנבו מצה"ל ונתפסו במבצע ב-2017. בצבא הגבירו את האבטחה, ומספר הגניבות ירד
כלי נשק שנגנבו מצה"ל ונתפסו במבצע ב-2017. בצבא הגבירו את האבטחה, ומספר הגניבות ירד
כלי נשק שנגנבו מצה"ל ונתפסו במבצע ב-2017. בצבא הגבירו את האבטחה, ומספר הגניבות ירד
(צילום: דוברות המשטרה)
ההחלטה התקבלה אמש (א') באישור הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי, בתום עבודת מטה ועל רקע כתבה נרחבת שפורסמה ביום שישי במוסף "ידיעות אחרונות" בנוגע לגניבות המתרחשות בצאלים.
כבר ב-2017 הותר לחיילים לפתוח בנוהל מעצר חשוד נגד גנבי אמל"ח ותחמושת, שמסתיים בירי לרגליים, אך חיילים רבים נמנעו מכך בזמן אמת מחשש להסתבכות פלילית או בשל הנחיות סותרות מהמפקדים.
גם ההוראות החדשות מאפשרות ירי מקסימלי לרגליים בלבד, ולא על מנת להרוג גנבי אמל"ח, אך סמכות החיילים הורחבה ופורטו יותר מקרים ותגובות שיקנו ללוחמים את האפשרות הזו. הסמכות לא רלוונטית למקרים של גניבת ציוד צבאי שאינו מיועד ללחימה, כמו גנרטורים או כלי רכב.
2 צפייה בגלריה
תרגיל צבאי בצאלים. גניבות בשטחי האש - וגם חממות סמים
תרגיל צבאי בצאלים. גניבות בשטחי האש - וגם חממות סמים
תרגיל צבאי בצאלים. גניבות בשטחי האש - וגם חממות סמים
(צילום: רויטרס)
השינוי רלוונטי לא פחות לגבול מצרים, שבו הסלימו ניסיונות ההברחה לחילופי אש או ניסיונות לפגע בכוחות צה"ל, שסיכלו לא מעט הברחות סמים לאחרונה. בחלק מהסיכולים אף נהרגו מאש צה"ל אזרחים ישראלים, אחרי שלפי החשד ניסו לדרוס חיילים עם רכבי השטח שלהם.
צה"ל נאבק כבר שנים בתופעת הגניבות של אמצעי לחימה, וההחלטה התקבלה אמש ימים אחדים אחרי שבצבא התגאו בהצלחה לצמצם באופן דרסטי את כמות גניבות הנשק מבסיסיו ומחייליו. לפי הנתונים שפורסמו בשבוע שעבר, 24 רובים נגנבו מצה"ל מתחילת השנה, רובם רובי סער מסוג M-16, לעומת 80 כלי נשק בשנה שעברה. ב-2019 הנתון הסתכם ב-47 רובים ובשנת 2018 נגנבו 58 כלי נשק, רובם ככולם לטובת עבריינים. אותם נתונים התפרסמו על רקע המבצע המשטרתי הנרחב שבו הופללו 78 סוחרי נשק לא חוקי בחברה העברית בצפון.
חלק גדול מכלי הנשק הגיעו לארגוני הפשיעה בשנה האחרונה כתוצאה מהברחות מירדן או ממצרים, לעיתים דרך הרשות הפלסטינית. מקור הנשק, במקרים רבים אלו, הוא ממלחמת האזרחים שדעכה בסוריה. בצה"ל מייחסים את הנתונים החיוביים לפרויקט אבטחת המחנות שקרם בחודשים האחרונים עור וגידים, בשל התרחבות התופעה בבסיסי צה"ל, בעיקר במחנה צאלים ובבסיסי הדרום.

ההחלטה להרחיב את הסמכות לירות במקרים של גניבת אמל"ח מגיעה גם כאמור על רקע הידיעה הנרחבת בנושא שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" בסוף השבוע, ואשר התמקדה בנעשה בצאלים. בשטחי האש והאימונים שלו ישנן חממות רבות לגידול סמים, ולצד זאת פועלות שם כנופיות של גנבי אמל"ח וציוד אישי.
בסיסי צאלים עצמם היו יעד לפריצות בשנים האחרונות. בתחילת השנה נפרץ הבונקר בבסיס אוגדה 252 הנמצא מול הכניסה לבסיס האימונים. 93 אלף קליעי 5.56 מ"מ נגנבו שם. מאז השקיע הצבא עשרות מיליונים בחיזוק ההגנה. המחנות הוקפו בגדר חזקה וגבוהה, הוצבו עמודי תאורה, מגדלי תצפית ומצלמות אבטחה. גם הכוחות תוגברו: כוח האבטחה של אגד מחנות צאלים מונה כיום סד"כ של חצי גדוד שריון. מפקד צאלים, תא"ל דוד זיני, צוטט בידיעה מסוף השבוע באומרו כי "סיפור הפשיעה פה בנגב יצא מזמן מתחום האירוע הפלילי, זה כבר עניין של ביטחון לאומי".