2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ. מידע כוזב על המועמד הדמוקרטי, שהפך לנשיא
(צילום: gettyimages, AFP)
התביעה הפדרלית בארה"ב חוקרת אם בעלי תפקידים באוקראינה בהווה ובעבר התערבו באופן בלתי-חוקי בבחירות לנשיאות שהתקיימו בשנה שעברה. כך דיווח הלילה (בין חמישי לשישי) ה"ניו יורק טיימס".
לפי הדיווח, החקירה כוללת בחינה של האפשרות שבעלי התפקידים האוקראינים השתמשו ברודי ג'וליאני, מי שהיה עורך דינו האישי של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, לטובת הפצת מידע כוזב על ג'ו ביידן, שנבחר בסופו של דבר לנשיא בבחירות שהתקיימו ב-3 בנובמבר בשנה שעברה. ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי ג'וליאני עצמו אינו חשוד בדבר במסגרת החקירה הזו.
החקירה, שמנוהלת על-ידי התביעה הפדרלית בברוקלין, החלה עוד בחודשים האחרונים של כהונתו של דונלד טראמפ בבית הלבן. לפי הדיווח, אחד החשדות הוא שבעלי התפקידים האוקראינים הפיצו מידע כוזב על שחיתויות לכאורה מצדו של ביידן באמצעות ערוצים שונים. החקירה צפויה לבחון אם נעשתה עבירה על החוק הפדרלי, אך לפי ה"ניו יורק טיימס" גם אם עבירה כזו אכן נעשתה - לא בטוח שבסופה יואשמו המעורבים האוקראינים.
2 צפייה בגלריה
רודי ג'וליאני עורך דינו של טראמפ מסיבת עיתונאים ב וושינגטון על הקרב המשפטי נגד תוצאות ה בחירות ארה"ב
רודי ג'וליאני עורך דינו של טראמפ מסיבת עיתונאים ב וושינגטון על הקרב המשפטי נגד תוצאות ה בחירות ארה"ב
בפרשה הזו הוא לא חשוד, באחרות כן. רודי ג'וליאני
(צילום: AFP)
אחד המעורבים המרכזיים בפרשה, לפי הדיווח, הוא חבר הפרלמנט האוקראיני אנדריי דרקאץ'. מפרטי החקירה שהגיעו לידי ה"ניו יורק טיימס" עולה כי ג'וליאני נסע בדצמבר 2019 לאירופה ונפגש עם כמה אוקראינים, בהם דרקאץ' עצמו.
נסיעתו של ג'וליאני לאירופה התקיימה כחלק מהניסיון שלו ושל טראמפ לפגוע בקמפיין של המועמד הדמוקרטי דאז ג'ו ביידן, בין היתר באמצעות הפעלת לחץ על אוקראינה לחקור את ביידן ואת מקורביו, ובהם בנו האנטר. הניסיון הזה הסתיים בהליך ההדחה בפרשת אוקראינה-גייט, הליך ההדחה הראשון נגד טראמפ, שהסתיים בזיכויו בסנאט.

בזמן הליך ההדחה, כך דווח, טראמפ הוזהר על-ידי המודיעין האמריקני מפני ניסיון של דרקאץ' להפיץ מידע כוזב באמצעות ג'וליאני. משרד האוצר האמריקני הטיל סנקציות על דרקאץ' עוד בתקופת טראמפ, ואף האשים אותו בהיותו "סוכן רוסי לאורך עשור".
נגד ג'וליאני עצמו מתנהלת בימים אלה חקירה אחרת – נפרדת מזו הנוגעת לניסיון האוקראיני להתערב בבחירות. בחקירה נגדו נבדק אם במסגרת הקשר שלו עם גורמים אוקראינים ועם אוליגרכים הוא ניסה לקדם את האינטרסים שלהם בממשל טראמפ ב-2019 בתמורה למידע שימסרו לו על ג'ו ביידן ועל בנו האנטר, במטרה לגרום נזק לביידן בבחירות. לאחרונה פשטו חוקרים על ביתו של ג'וליאני והחרימו מכשירים אלקטרוניים.
במסגרת פרשת אוקראינה-גייט, שבגינה עמד טראמפ למשפט ההדחה הראשון שלו, הדמוקרטים טענו שהנשיא לשעבר ניצל את סמכותו כנשיא בעצם הפעלת הלחץ הכבד על אוקראינה, שהתבטא לכאורה גם בהתניית סיוע צבאי בסך 400 מיליון דולר למדינה בכך שתפתח בחקירה נגד ג'ו ביידן. הדמוקרטים סברו שטראמפ פגע בהתנהלותו אז בהגינות הבחירות.