סרטון חטיפת התצפיתניות המטלטל, שפרסמו הערב (רביעי) משפחותיהן, הביא לתגובות קשות במערכת הפוליטית - ובראשן ביקורת של יו"ר המחנה הממלכתי וחבר קבינט המלחמה, בני גנץ, על ראש הממשלה בנימין נתניהו.
התיעוד המטלטל, שפרסם מטה המשפחות

"כשצפיתי לראשונה בסרטון המזעזע של חטיפת התצפיתניות מנחל עוז הבטן התהפכה, והמחשבות עליהן לא מרפות ולא ירפו עד שישובו הן, וישובו הבנות והבנים כולם", אמר גנץ. "‏אבל האחריות של מנהיגים היא לא רק להסתכל למציאות בעיניים - היא ליצור מציאות אחרת גם כשמדובר בהחלטות קשות. וזו אחריותנו".
כ-20 דקות אחרי פרסום הסרטון, נתניהו התייחס דווקא להחלטתן של מדינות באירופה להכיר חד-צדדית במדינה פלסטינית. לאחר הדיווח על התעלמותו מהסרטון נתניהו אמר כי הוא "מזועזע מהסרטון המתעד את חטיפת התצפיתניות היקרות שלנו. נמשיך לעשות הכול כדי להשיבן הביתה. אכזריות מחבלי החמאס רק מחזקת את נחישותי להילחם בכל העוצמה עד לחיסול החמאס, כדי להבטיח שמה שראינו הערב לא יחזור על עצמו לעולם". הערב יתכנס קבינט המלחמה לדון באפשרויות לעסקת חטופים.
2 צפייה בגלריה
נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץ
"ליצור מציאות אחרת - גם כשמדובר בהחלטות קשות". נתניהו וגנץ
(צילום: מארק ישראל סלם, לע"מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר כי "העולם כולו חייב להישיר מבט אל עיניהן המבועתות של הנשים הצעירות שנחטפו על ידי מרצחי החמאס, ומוחזקות ברצועת עזה בפשע נגד האנושות שאין כדוגמתו. הסרטון שמשפחותיהן שיתפו היום רק מעצים את ההבנה של עומק הזוועה שהן וכל החטופות והחטופים עברו ב-7 באוקטובר ועוברים מאז. אני מבקש בראש ובראשונה לחבק את המשפחות, לתמוך בהן ולהגיד שוב ושוב - אנחנו איתכן. תנחומיי למשפחות השכולות של החיילות והחיילים שנפלו במתקפת הטרור האכזרית על המוצב".
הוא פנה אל החטופות והחטופים שעדיין מוחזקים ברצועת עזה: "לירי, קרינה, אגם, דניאלה, נעמה וכל החטופות והחטופים - לא ננוח ולא נשקוט, נמשיך להילחם בארגון הטרור חמאס ולעשות כל שביכולתנו כדי להחזיר אתכם הביתה".
מיכל הרצוג, רעייתו של הנשיא, נכחה בערב שותפים וידידים של בית החולים איכילוב, וציינה: "אני לא יכולה שלא לפתוח את המילים שלי בהתייחסות לסרטון המאוד-מאוד קשה ששוחרר היום, של חטיפת התצפיתניות לירי, אגם, דניאלה, נעמה וקרינה. הלב שלנו איתכן, ואני חושבת שאנחנו לא נהיה שלמים ולא נוכל לשקוט עד שכולם ישובו הביתה".
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אמר כי זו הפעם השנייה שהוא צופה בסרטון. "לפני מספר שבועות ראיתי אותו והזלתי דמעות", אמר. עם זאת, השר שהתנגד לעסקת החטופים הראשונה במלחמה, שבה הוחזרו יותר מ-100 חטופים חיים, טען כי "אני יודע היטב שאת החטופות האלה נחזיר רק אם נעצור להם את הדלק ואת הסיוע ההומניטרי ונעשה טיפול שורש ברפיח. אסור לנו להיכנע. ליבי עם המשפחות שעוברות כבר למעלה מחצי שנה את הסבל הבלתי-יתואר".
השר בצלאל סמוטריץ', שסירב לצפות בסרטון כשהוצג בקבינט, ואף תהה אם השרים "רוצים לא לישון בלילה" באותה עת, כתב בהתייחסו אליו - אחרי שצפה, כנראה בסרטון הערוך וללא החלקים הקשים: "אני מבקש ביום הזה לחבק ולחזק את המשפחות ולחזור על המחויבות שלנו ושל לוחמי צה״ל הגיבורים שמוסרים את נפשם כדי להחזיר את כולם הביתה. הסרטון ממחיש למה צריך להשמיד את חמאס ולא להפסיק שניה אחת לפני. תמחה את זכר עמלק. לרשע כזה אין מקום מתחת שמי הארץ".
2 צפייה בגלריה
תיעוד חטיפת התצפיתניות לירי אלבג, קרינה ארייב, אגם ברגר, דניאלה גלבוע ונעמה לוי מבסיס נחל עוז
תיעוד חטיפת התצפיתניות לירי אלבג, קרינה ארייב, אגם ברגר, דניאלה גלבוע ונעמה לוי מבסיס נחל עוז
לבדן מול המחבלים
שרת התחבורה וחברת הקבינט המדיני-ביטחוני מירי רגב אמרה בהתייחס לסרטון כי "אין לב שיכול להישאר אדיש לתמונות המזעזעות ולאכזריות של מחבלי החמאס אל מול הנערות התמימות שלנו. העולם החופשי חייב להתעורר. הזוועות שחמאס ביצע בישראל ב-7 באוקטובר בארץ עלולות להתרחש מחר במדינות העולם החופשי. רק מוח מעוות משווה בין החמאס הרצחני לבין צה"ל, הצבא המוסרי בעולם".
היא פנתה למשפחות התצפיתניות ואמרה כי "אני יודעת כמה היה קשה למשפחות לאשר את פרסום הסרטון ואני מעריכה את החוסן והעוצמות שלהן, כל יום הוא נצח עבורן. אני נפגשת איתן ומרגישה מעומק ליבי את הכאב שמלווה אותן. אני חוזרת ואומרת, אנחנו נמשיך לעשות הכול כדי להחזיר את החטופים ולחסל את חמאס".
שר המשפטים יריב לוין אמר כי "הסרטון המזעזע של חטיפת התצפיתניות שובר את לבי. אנחנו מחוייבים להשיבן הביתה, יחד עם שאר החטופים. נמשיך לעשות הכל לשם כך".
כ-20 דקות אחרי: הסרטון של נתניהו, נגד הכרה במדינה פלסטינית
(צילום: איתי בית-און, לע"מ)

גם שר הרווחה יעקב מרגי התייחס לסרטון: "הוא צריך לזעזע את העולם כולו שכנראה שכח מה עשו לנו ב-7 לאוקטובר. ממשלת ישראל מחויבת לעשות כל שניתן כדי להשיבן הביתה יחד עם כל החטופים", אמר.
השרה לשוויון חברתי, מאי גולן, התייחסה לסרטון ואמרה: "הוא כואב וקשה לצפייה, אך הוא הוא רק טיפה בים מהזוועות שעברו התצפיתניות הגיבורות, יחד עם כלל החטופות והחטופים שמוחזקים בשבי הגיהינום של חמאס. יותר משבעה חודשים שארגוני הנשים וזכויות האדם ברחבי העולם שותקים באכזריות אין קץ - מתייצבים ומגבים בעצם בתמיכה בלתי נתפסת את האנסים, הרוצחים והחוטפים האכזריים והחולים".
חבר הכנסת דני דנון (הליכוד) התייחס גם הוא לסרטון, ואמר: "הסרטון המזעזע של חטיפת התצפיתניות בנחל עוז הוא תזכורת לכולנו עם אלו חיות אדם שפלות מתמודדת מדינת ישראל. מי שמעניק פרס לאלו שבצעו את המעשים המזוויעים הללו הופך שותף לפשע גם אם הוא לובש חליפה ועניבה ונמצא בהאג או אוסלו. מדינת ישראל תמשיך במלחמה הצודקת נגד פושעי חמאס עד שחרור החטופים וחיסול ארגון הטרור".

"להחזיר את כל החטופים"

לסרטון התייחסה גם אפרת מור, אימו של איתן מור שנחטף מהמסיבה ברעים, ומזוהה עם פורום תקווה. "אני רוצה לשלוח להם חיבוק גדול", אמרה. "כולנו באותה סירה, וכולנו מתפללים לחזרתן לשלום, יחד עם כל שאר החטופים".
דיצה אור, אימו של אבינתן אור שנחטף מהמסיבה ברעים עם זוגתו נועה ארגמני, הוסיפה: "הלב של כולנו נקרע על מה שהבחורות המתוקות האלה, התצפיתניות, עברו ועדיין עוברות. אנחנו נחרדים מזה ומחבקים את האימהות ואת המשפחות מכל הלב. מה שהשכנים המפלצתיים שלנו עשו, לנו, לבנות שלנו, לבנים שלנו, ועדיין הם עושים, שולל מהם כל זכות לקיום על כדור הארץ - אין להם זכות לרגע אחד של אוויר".
האם, שמזדהה גם היא עם פורום תקווה, הוסיפה: "אנחנו כאן כדי לכלות אותם מעל פני האדמה, אנחנו כאן בשליחות הצדק, בשליחות האור, ונדאג שהם לא יתקיימו יותר על כדור הארץ. אנחנו באים בשם הצדק והכוח של בורא עולם בידיים שלנו, אנחנו הנציגים שלו כאן להפוך את העולם כולו למקום טוב, למקום של שלום. אנחנו פה להחזיר את כל התצפיתניות הביתה ואת כל החטופים, ולהחזיר את הביטחון למדינת ישראל, לדורי דורות, ולא להפקיר אותו שוב בידיים של אף אחד אחר, רק של בורא עולם".

בחודש שעבר, נזכיר, נחשף ב-ynet כי הסרטון הוצג בעבר לשני הקבינטים - המצומצם והמורחב - אך רבים מהשרים בחרו שלא לצפות בו. השר בצלאל סמוטריץ', למשל, פנה לשרים שבחרו כן לצפות בסרט - ואמר להם: "אתם בכוח לא רוצים לישון טוב בלילה?".
לפי הודעת מטה משפחות החטופים, "הסרטון, שאורכו 03:10 דקות, נערך וצונזר, והוא אינו כולל חלקים קשים לצפייה, הכוללים את הנרצחים הרבים בבסיס נחל עוז, את הנרצחים בתוך המיגונית ממנה נחטפו התצפיתניות, וקטעי אלימות רבים. הוא מראה את היחס האלים, המשפיל והמבזה שעברו הבנות ביום חטיפתן, ומעיד על הפחד העצום שנשקף דרך עיניהן".