2 צפייה בגלריה
לוחמי שלדג במהלך האימון
לוחמי שלדג במהלך האימון
לוחמי שלדג במהלך אימון, ארכיון
(צילום: גדי קבלו)
זמן קצר אחרי שצה"ל הבהיר שיפעל משמעתית נגד אנשי מילואים שלא יתייצבו כמחאה על קידום חד-צדדי של חוקי המהפכה המשפטית, פרסמה קבוצה של "מאות לוחמי יחידה מבצעית בחיל האוויר" הודעה שלפיה לא יתנדבו יותר לשירות אם החקיקה תימשך. ל-ynet נודע כי מדובר בקבוצה של כ-230 אנשים מיחידת שלדג, שמתוכה כ-150 במילואים. בצה"ל מודעים לאיום שהוצג, אך אומרים שפנייה רשמית לא התקבלה.
במכתב שששלחו הלוחמים, הם הודיעו כי לא יתנדבו יותר לשירות בצה"ל כל עוד תימשך החקיקה. "כל עוד ממשיכים הצעדים החד-צדדיים לחיסול המשטר הדמוקרטי וכינון עריצות, בכסות שקרית של 'רפורמה משפטית', כל עוד לא תיעצרנה החקיקות הפוגעות בעצמאותה של מערכת המשפט, בשלטון החוק, ובצביונו הדמוקרטי של המשטר, אנחנו מפסיקים לאלתר את התנדבותנו לשירות מילואים פעיל", הם כתבו.

"למען הסר ספק - זוהי לא סרבנות וזהו לא מרד", הם הוסיפו. "שירותנו מאז ומעולם היה מבוסס על התנדבות כשהיה ברור לכל הצדדים מה נדרש מאיתנו להקריב ולבצע, ומה נדרש מהמדינה. כיום, כשהממשלה והעומד בראשה משנים בכוח ובאופן אנטי-דמוקרטי את פני המדינה, נשבר האמון והחוזה הופר. אנחנו כותבים מכתב זה בכאב רב, אך מבינים כי לא נותרה לנו ברירה אחרת. לא הצבא קדוש, אלא הערכים שלשמם אנו נלחמים הם הקדושים".
עוד כתבו כי "כפי שעשינו עד היום - נמשיך להיאבק ולהילחם על ערכי המדינה ובראשם חופש ושוויון מוחלטים לכל אזרחית ואזרח, ללא הבדל גזע, מין ודת. נמשיך לשרת את מדינתנו ועמנו בכך שנתייצב להגנתם מפני האיום ההרסני המופנה אליהם מבפנים. אנו מצפים ליום שבו תיכון ממשלה ישראלית שתשמור על ערכי מגילת העצמאות - שוויון, צדק וחירות, ושתהיה מחויבת למשטר דמוקרטי-ליברלי, באופן שיאפשר לנו לחזור לבסיסנו בגאווה, ולהמשיך לשרת את מדינתנו גם במילואים".

מוקדם יותר הודיע צה"ל כי מילואימניקים שלא יתייצבו בגלל חידוש חקיקת המהפכה יטופלו פיקודית. בצבא הוחלט כי יטפלו בכל מקרה של אי-התייצבות לקריאה לשירות - בין אם לגיחת כשירות או אימון או לפעילות מבצעית - כסירוב להתייצב לצו. זאת, גם אם מדובר במערכים התנדבותיים כטייסי מילואים.
עם זאת, בכל הנוגע למכתב של אנשי המילואים של שלדג - הצבא ככל הנראה לא ינקוט צעדים. זאת מאחר שמדובר באיום לא להתייצב, ולא באי-התייצבות בפועל. אם אחד מחותמי המכתב יודיע כי הוא לא מתייצב לקריאה למילואים בגלל החקיקה, אז הוא יטופל ביחידתו על ידי מפקדיו. ענישה במקרה כזה יכולה להתחיל מאזהרה ולהגיע עד הדחה משירות מילואים, ואף ישיבה בכלא צבאי.
2 צפייה בגלריה
תקיפת סייבר תקיפה ראשונה 8200 מודיעין 102 מבצע
תקיפת סייבר תקיפה ראשונה 8200 מודיעין 102 מבצע
בוגרי יחידת 8200 הצהירו כי "אנשינו ינטשו את המערכת". אילוסטרציה
(צילום: דובר צה"ל)
ההודעה של צה"ל הגיעה אחרי שבמערך המבצעים המיוחדים הודיעו שלשום כי 80 אנשי מילואים נוספים מפסיקים להתנדב לשירות, בנוסף למאות שכבר אינם מתנדבים. בוגרי יחידת 8200 הצהירו כי "אנשינו ינטשו את המערכת", אחרי שמאות רופאים צבאיים במיל' הצהירו אתמול כי כל מהלך חד-צדדי של הממשלה "יובל לצעדים חריפים וחד-צדדיים של רופאי המילואים".