מפגינים חסמו בצהריים (שישי) את המסילה העילית של הרכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו - במחאה על אי-הפעלת הרכבת בשבת. המפגינים אזקו עצמם לגדרות סביב המסילה והציבו עליה שולחנות וכיסאות לצורך מיצב של "כיתת הדמוקרטיה" שבה מועבר לכאורה שיעור אזרחות על היסטוריית הסטטוס קוו בישראל ועל איך "ממשלת החורבן הפרה אותו". תנועת הרכבות נחסמה ונוסעים ירדו מהרכבת שנעצרה בעקבות ההפגנה.
זה השבוע השלישי ברציפות שפעילי "ער.ה" ו"החזית הוורודה" מוחים על אי-הפעלת הרכבת הקלה בשבת. מוקדם יותר יצאה צעדת מחאה מתחנת אליפלט - שבהמשך חברה למיצב שחסם את המסילה בשדרות ירושלים. המפגינים אמרו כי אין בכוונתם להתפנות וכי "שיעור האזרחות" יימשך עד כניסת השבת.
3 צפייה בגלריה
הפגנות נגד אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת
הפגנות נגד אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת
הפגנות נגד אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת
3 צפייה בגלריה
הפגנות נגד אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת
הפגנות נגד אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת
הפגנות נגד אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת
חברת תבל שמפעילה את הרכבת הקלה מסרה בעקבות ההפגנה כי תנועת הרכבות בבת ים הופסקה מוקדם מהצפוי: "שירות הרכבות במקטע שבין תחנת הקוממיות לתחנת העצמאות בת ים הסתיים להיום. קו R3 פועל כרגיל ועד לסיום השירות". לאחר מכן עזבו המפגינים את המסילה, אחרי שהמשטרה הזהירה אותם כי עליהם להתפנות.
בשני ימי שישי הקודמים קיימו פעילי מחאה "קבלת שבת" ו"ארוחת חברות" בתוך הרכבת. אז עלו הפעילים על הרכבת הקלה האחרונה לפני השבת, חלק מהם אזקו עצמם בתוך הקרונות - והחזיקו את הדלתות פתוחות.
המחאה סביב אי-הפעלת הקו בשבת תפסה תאוצה בשבועות שקדמו לתחילת הפעלתו, זאת לאחר ששרת התחבורה, מירי רגב, הודיעה כי הקו יפעל לפי הסטטוס-קוו הקיים, בעוד רק לפני מספר חודשים, שרת התחבורה לשעבר, מרב מיכאלי, הצהירה בעודה בתפקיד כי היא תפעל לפתיחתו גם בסופי שבוע, החלטה שמיכאלי לא הספיקה להעביר כהחלטת ממשלה לפני תום כהונת הממשלה הקודמת.
דוח של נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) שבדק את הנושא בשעתו, לבקשת מיכאלי, קבע כי החברה תוכל להפעיל את הקו גם בשבתות ובחגים בתוך שנה. על פי הדוח, ניתן להפעיל את הקו בימי שישי עד חצות ובשבת משעה 06:30, בתדירות של של עד עשר רכבות בשעה בשבת.
עם הקמת הממשלה החדשה היה ברור שהקו האדום, בדומה לשירותי תחבורה ציבורית נוספים, לא יפעל בשבתות ובחגים. לדברי בכירים בקואליציה, הסיבה העיקרית לכך היא תוואי הקו שעובר בבני ברק. בכיר בקואליציה אמר כי "אם יש סיכוי לשינוי בסטטוס קוו זה לא יהיה בקו הזה, לא בקו שעובר בבני ברק, אולי בקווים הבאים. ב-75 שנותיה של ישראל כל ממשלה וכל שר תחבורה שמרו על הסטטוס קוו, אפילו אלו שהצהירו שלא יעשו כך כמו מיכאלי".
בכל מחקר שנעשה על הרכבת הקלה נקבע כי סוגיית הורדת הרכבים הפרטיים מהכביש בזכותה קריטית, בטח באזור פקוק כגוש דן. בשל העובדה שהרכבת לא תפעל בשבתות ובחגים, המדינה מבזבזת הזדמנות פז לעשות שינוי תחבורתי-חברתי: מעבר של עשרות אלפי ישראלים מנסיעה ברכב הפרטי לתחבורה הציבורית. ההיגיון ברור, כל עוד לתושבי גוש דן לא תהיה אפשרות להשתמש בתחבורה הציבורית גם בשבתות ובחגים, הם ימשיכו להחזיק ברכב הפרטי.
פרופ' גיא הוכמן, ראש התוכנית לתואר שני בכלכלה התנהגותית באוניברסיטת רייכמן, הסביר כי "המצב הקיים לא מאפשר לאנשים לוותר על הרכב הפרטי. שינוי התנהגותי מצריך אפשרות, יכולת ומוטיבציה וברגע שהשתיים הראשונות חסרות האחרונה לא מתקיימת. ברגע שהמדינה לא מציעה לאדם ברירה ובעצם אומרת לו בעקיפין שמור על הרכב הפרטי הוא גם ישתמש בו לפחות בחלק מימות השבוע".
הוא הצביע על סוגיה נוספת, חוסר השוויוניות. "במדינת ישראל יש גישה שטוענת שבשל השבתת התחבורה הציבורית בשבת יש חוסר שוויון, מי שיש לו רכב יצליח יותר להגיע מפתח תקווה לחוף הים מאשר מי שמסתמך על תחבורה ציבורית. זה יכול להוביל להתנהגויות של הדדיות נקמנית, אנשים שמתוך תסכול יאמרו לעצמם כי 'אם המדינה לא דואגת לי, מדוע שאני אדאג לה?'".