3 צפייה בגלריה
תחנת אליפלט, תל אביב
תחנת אליפלט, תל אביב
תחנת אליפלט, תל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
לאחר עיכוב של שנים, הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן יחל לפעול ביום שישי הבא בשעות הבוקר. אבל כמה שעות לאחר מכן הוא כבר ייסגר למשך 25 שעות - עד צאת השבת. בקרב רבים מציבור משתמשי התחבורה הציבורית מדובר באכזבה מרה, וכבר ישנן קריאות להפגין ולשבש את פעילות הקו בימים הראשונים להפעלתו.
שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי הבטיחה שהרכבת תפעל גם בשבתות ובימי חג, אך החלטה על כך מעולם לא עברה בממשלה. דוח של נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) שבדק את הנושא, לבקשת מיכאלי, קבע כי החברה תוכל להפעיל את הקו גם בשבתות ובחגים בתוך שנה. על פי הדוח, ניתן יהיה להפעיל את הקו בימי שישי עד חצות ובשבת משעה 06:30, בתדירות של שש עד עשר רכבות בשעה בשבת.

עם הקמת הממשלה החדשה היה ברור שהקו האדום, בדומה לשירותי תחבורה ציבורית נוספים, לא יפעל בשבתות ובחגים. לדברי בכירים בקואליציה, הסיבה העיקרית לכך היא תוואי הקו שעובר בבני ברק. בכיר בקואליציה אמר כי "אם יש סיכוי לשינוי בסטטוס קוו זה לא יהיה בקו הזה, לא בקו שעובר בבני ברק, אולי בקווים הבאים. ב-75 שנותיה של ישראל כל ממשלה וכל שר תחבורה שמרו על הסטטוס קוו, אפילו אלו שהצהירו שלא יעשו כך כמו מיכאלי".
בשנה שעברה הגישו ראובן לדיאנסקי, ראש תנועת "חי - חילונים ירוקים" בתל אביב, והשר לשעבר אברהם פורז, עתירה לבג"ץ נגד שרת התחבורה מירי רגב בדרישה שיורה לה להפעיל את הקו האדום בשבתות ובחגים. הדיון בנושא נדחה לספטמבר, ובתגובה המקדמית של המדינה נכתב כי ההחלטה תואמת את מדיניות השרה והממשלה, והיא מבוססת על נוסחת האיזון הקיימת בישראל ביחס להפעלת תחבורה ציבורית בימי מנוחה, אלא בהתקיים טעמים חריגים לכך.
3 צפייה בגלריה
השרה מירי רגב בסיור ברכבת הקלה
השרה מירי רגב בסיור ברכבת הקלה
ההחלטה תואמת את מדיניות השרה והממשלה. רגב
לדיאנסקי אמר כי "תגובת המדינה מבישה, מציינת בפירוש שנושא התחבורה הציבורית בישראל אינו יעיל ואינו שוויוני". לדבריו, תגובת המדינה "מתייחסת בפירוש לחוסר המענה לאוכלוסיות המוחלשות, נצמדת לתירוצי 'סטטוס קוו' כשפנינו ל-2024 והגיע הזמן להתקדם".
הדיון הציבורי סביב הפעלת תחבורה ציבורית בכלל בשבת והפעלת הקו האדום בפרט אינו חדש. בסקר שפורסם בינואר האחרון ונערך על ידי מכון סמית עבור עמותת חדו"ש (חופש דת ושוויון) התגלה כי 71% מהציבור תומכים בהפעלת אוטובוסים ורכבות גם בשבתות. מדובר בנתון שחוזר על עצמו בקביעות באינספור סקרים שנערכו בשני העשורים האחרונים.
כפי שפורסם בטורו של נדב איל ב"ידיעות אחרונות" לפני שנה, תנועת ישראל חופשית הזמינה דוח מחברת ראיית החשבון BDO שבו נקבע כי אי הפעלת הרכבת בסופי שבוע תוביל להפסדים של 17.4 מיליארד שקלים למשק ב-40 השנים הקרובות. עוד עלה מהדוח כי לו הייתה פועלת הרכבת בשבתות, מספר הנוסעים היה עולה ב-17% ומספר כלי הרכב בבעלות פרטית היה מצטמצם בכ-9,500.
אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית, אמר כי "המשמעות של אי הפעלת הרכבת היא לא רק כלכלית, אלא ערכית ובדעת הקהל הציבורית, הוויכוח הזה הוכרע: אין מחלוקת, הציבור החילוני וגם המסורתי בעד. לצערי, אין לי ציפיות מהממשלה הנוכחית שתפעל לפי רחשי הציבור או לפי האינטרסים הכלכליים של מדינת ישראל. כפי שזה נראה, האינטרסים המשיחיים שלה מעניינים אותה יותר".

המדינה מבזבזת הזדמנות פז לעשות שינוי

בכל מחקר שנעשה על הרכבת הקלה נקבע כי סוגיית הורדת הרכבים הפרטיים מהכביש בזכותה קריטית, בטח באזור פקוק כגוש דן. בשל העובדה שהרכבת לא תפעל בשבתות ובחגים, המדינה מבזבזת הזדמנות פז לעשות שינוי תחבורתי-חברתי של מעבר של עשרות אלפי ישראלים מנסיעה ברכב הפרטי לתחבורה הציבורית. ההיגיון ברור, כל עוד לתושבי גוש דן לא תהיה אפשרות להשתמש בתחבורה הציבורית גם בשבתות ובחגים, הם ימשיכו להחזיק ברכב הפרטי.
פרופ' גיא הוכמן, ראש התוכנית לתואר שני בכלכלה התנהגותית באוניברסיטת רייכמן, הסביר כי "המצב הקיים לא מאפשר לאנשים לוותר על הרכב הפרטי. שינוי התנהגותי מצריך אפשרות, יכולת ומוטיבציה וברגע שהשתיים הראשונות חסרות האחרונה לא מתקיימת. ברגע שהמדינה לא מציעה לאדם ברירה ובעצם אומרת לו בעקיפין שמור על הרכב הפרטי הוא גם ישתמש בו לפחות בחלק מימות השבוע".
3 צפייה בגלריה
עומסים בנתיבי איילון בדרך לארוחת ליל הסדר
עומסים בנתיבי איילון בדרך לארוחת ליל הסדר
"המצב הקיים לא מאפשר לוותר על הרכב הפרטי". עומס בנתיבי איילון
(צילום: טל שחר)
הוא הצביע על סוגיה נוספת, חוסר השוויוניות. "במדינת ישראל יש גישה שטוענת שבשל השבתת התחבורה הציבורית בשבת יש חוסר שוויון, מי שיש לו רכב יצליח יותר להגיע מפתח תקווה לחוף הים מאשר מי שמסתמך על תחבורה ציבורית. זה יכול להוביל להתנהגויות של הדדיות נקמנית, אנשים שמתוך תסכול יאמרו לעצמם כי 'אם המדינה לא דואגת לי, מדוע שאני אדאג לה?'".

ב"כוח קפלן" שוקלים חסימות

התרעומת סביב הסוגיה, שהחלה לתפוס תאוצה ברשת בימים האחרונים, עשויה לגלוש גם למחאה ברחובות. בקרב ראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית יש הטוענים כי צריך לצרף את הסוגיה למחאה וכבר עלתה האפשרות של חסימת רכבות בתגובה לאי הפעלת הקו בשבת.
ראובן לדינסקיראובן לדיאנסקיצילום: אייל נבו
"מדובר בעוד ניסיון התעללות של ממשלת ההלכה בציבור החילוני", אמר רועי נוימן, מראשי "כוח קפלן". "אין שום היגיון בלא להפעיל את הרכבת הקלה באזורים חילוניים למעט ניסיון לכפות דת על הציבור החילוני. 'כוח קפלן' יובילו את המאבק לפתיחת הרכבת הקלה בשבת".
גם בארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות" מאיימים לנקוט בפעולות בעקבות ההחלטה שהגדירו "מרתיחה". "עצוב שמי שאין לו רכב צריך להישאר כלוא בביתו או להוציא כסף רב על מוניות, בזמן שהמדינה כבר בנתה והשקיעה בפרויקט כה גדול, שאינו משרת באופן מלא את הציבור", אמרו בארגון. "כדי לעודד את הציבור להקטין שימוש ברכב הפרטי, יש לשפר את התחבורה הציבורית ולהפעיל אותה גם בשבת. עוד אפשר לשנות את זה, אנו מפצירים בממשלה לפעול לשינוי ההחלטה בהקדם האפשרי".