3 צפייה בגלריה
בתום מרדף משטרתי אחרי נערים שידו אבנים על מכוניות פלסטיניות נער נהרג ו חבריו נפצעו ב
בתום מרדף משטרתי אחרי נערים שידו אבנים על מכוניות פלסטיניות נער נהרג ו חבריו נפצעו ב
אהוביה סנדק והרכב שבו נהרג
(צילום: דוברות איחוד הצלה, באדיבות המשפחה)
זמן לא רב לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה החליט לסגור את התיק נגד השוטרים שהיו מעורבים במרדף שבסיומו נהרג אהוביה סנדק, בפרקליטות החליטו על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע נגד ארבעת חבריו של סנדק שהיו איתו ברכב הנמלט, שניים מהם קטינים.
הארבעה, בהם אפרים גוזלן וצבי קטן שהינם בגירים, יואשמו בכפוף לשימוע בגין יידוי אבנים לעבר מכונית פלסטינית, ולא על עצם הבריחה מהשוטרים. מיוחסות להם עבירות של מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, יידוי אבנים לעבר כלי תחבורה וחבלה במזיד לרכב ממניע גזעני, כל אחד לפי חלקו. בנוסף, בפרקליטות החליטו לייחס לאחד מהארבעה עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה.

על פי כתב החשדות, סנדק וארבעת הנערים נסעו בבוקר של ה-21 בדצמבר 2020 ברכב סובארו שהיה שייך לאחד מהארבעה. לא צוין במפורש מי נהג ברכב, אולם נאמר כי החשוד שהרכב היה בבעלותו ידע כי לנהג לא היה רישיון נהיגה. החשודים, כך נטען, עצרו את רכבם באחד מעיקולי הדרך של כביש 457 בהרי בנימין ושם אספו אבנים "בגודל אגרוף" בידיהם. עם אותן אבנים הם עלו לגבעה בצד הדרך והמתינו "לשעת כושר" שבה יעבור רכב פלסטיני, על מנת ליידות לעברו את האבנים.
דקות אחדות לאחר מכן, ב-11:56, נטען כי הנערים יידו את האבנים על רכב מסוג סקודה עם לוחית רישוי פלסטינית, שבו היו כמה נוסעים ערבים ושנסע באותה עת במהירות של 90 קמ"ש. "החשודים הבחינו ברכב הסקודה הנוסע במהירות הגבוהה, זיהו אותו כרכב שנוסעיו ערבים, נעמדו מאחורי רכב הסובארו (שלהם) והשליכו את האבנים בצוותא לעבר הסקודה ממרחק מטרים ספורים, באופן שהיה בו כדי לסכן את בטיחותם של נוסעי הרכב".
3 צפייה בגלריה
זירת האירוע בו נהרג אהוביה סנדק
זירת האירוע בו נהרג אהוביה סנדק
זירת התאונה שבה מצא את מותו סנדק. המכונית התהפכה מספר פעמים
(צילום: אלעזר ריגר)
בפרקליטות הדגישו כי הם יידו את האבנים ממניע אידיאולוגי-גזעני. שתיים מהאבנים פגעו ברכב: אחת מהן ניפצה את שמשתו הקדמית ואחרת הסבה לו פגיעת פח. לאחר מכן הנערים נכנסו לרכבם ונמלטו מהמקום. בהמשך, ולאחר שהמשטרה הוזעקה לאזור, החל המרדף שאותו ניהלו בלשי היחידה המרכזית של משטרת מחוז ש"י.
הבלשים, שפעלו באזור ושמעו את הדיווח על זריקת האבנים, הקימו מחסום, אך הרכב שבו נסעו הצעירים הצליח לחמוק ממנו. במסגרת החקירה שניהלה מח"ש לא נקבע בוודאות מי נהג ברכב הנמלט. כך או כך, במהלך המרדף טיפס רכב הצעירים לכביש המוביל לבעל חצור, הגבוה שבהרי בנימין. בין כלי הרכב הייתה התנגשות וכתוצאה ממנה התהפך רכב הצעירים מספר פעמים. חבריו של סנדק בן ה-16 נפצעו. הוא, שככל הנראה לא היה חגור, נזרק מהרכב ונהרג במקום. גופתו נמצאה רק כ-40 דקות לאחר מכן.
בחודש שעבר, יותר משנה לאחר המרדף ומעט לפני סיום תפקידו, הודיע היועץ המשפטי לממשלה היוצא אביחי מנדלבליט כי החליט לסגור את תיק החקירה נגד השוטרים, בהמלצות פרקליט המדינה עמית איסמן והמחלקה לחקירות שוטרים. מנדלבליט קבע כי לא ניתן לייחס אחריות פלילית לשוטרים שהיו מעורבים באירוע. "אין ביסוס בחומר הראיות לטענה כי השוטרים ביקשו לפגוע במכוון ("לנגח") את כלי הרכב הנמלט ולא ניתן לקבוע איזה מהרכבים סטה וגרם להתנגשות במהלך העקיפה", מסר.
3 צפייה בגלריה
הפגנה לדרישת צדק עבור אהוביה סנדק ז''ל בירושלים
הפגנה לדרישת צדק עבור אהוביה סנדק ז''ל בירושלים
הפגנה בשבוע שעבר נגד ההחלטה לסגור את התיק נגד השוטרים המעורבים
(צילום: עמית שאבי)
ההחלטה להגיש אישום נגד ארבעת הנערים עוררה ביקורת מצד גורמים בימין, ממש כפי שעוררה ההחלטה לסגור את התיק נגד השוטרים. ח"כ איתמר בן גביר מהציונות הדתית מסר אחר הצהריים בתגובה: "סדום זה כאן. גם סגרו את התיק נגד השוטרים שנגחו ברכב וגרמו למותו של אהוביה סנדק ז"ל וגם הוסיפו חטא על פשע ומעמידים לדין את הנערים שנסעו עמו ברכב. חרפה".
עו"ד עדי קידר מארגון "חוננו", אשר מייצג את הצערים, מסר בתגובה: "רצחת, טייחת והאשמת - יום שחור למערכת אכיפת החוק בישראל. כתב החשדות הוא ניסיון נואש ואחרון של השוטרים בחסות הפרקליטות, להימלט מעמידתם אל מול האמת המרה, שהם הנאשמים שגרמו למותו של אהוביה סנדק ז"ל ולפציעתם של הצעירים הנוספים, וזהו כתב הגנה שלהם".
עו"ד עדי קידרעו"ד עדי קידר
קידר הוסיף: "אנו בטוחים שלאחר בחינת חומר הראיות, תתגלה האמת והתמונה המלאה. ככל שיוגש כתב אישום לבית משפט כנגד הנערים, הוא יהפך לכתב אישום כנגד השוטרים, הם יעמדו על דוכן העדים ויעידו כנאשמים ויידרשו לתת תשובות לגבי שפיכת דמו של אהוביה ז"ל תשובות לשאלות רבות שהציבור ממתין להם זמן רב".