היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע אחר הצהריים (יום ה') כי החליט לסגור את תיק החקירה נגד השוטרים שהיו מעורבים במרדף משטרתי בבנימין, שהסתיים בתאונה ובמותו של הנער אהוביה סנדק - ובמחאה נרחבת נגד המשטרה. במרדף, שאירע בדצמבר 2020, רדפו בלשים ממשטרת מחוז ש"י אחר נערים שנחשדו בזריקת אבנים לעבר פלסטינים, והרכב הנמלט התהפך אחרי התנגשות עם רכב הבלשים. סנדק בן ה-16 נהרג במקום.
5 צפייה בגלריה
בתום מרדף משטרתי אחרי נערים שידו אבנים על מכוניות פלסטיניות נער נהרג ו חבריו נפצעו ב
בתום מרדף משטרתי אחרי נערים שידו אבנים על מכוניות פלסטיניות נער נהרג ו חבריו נפצעו ב
אהוביה סנדק
(צילום: דוברות איחוד הצלה, באדיבות המשפחה)
נגד השוטרים נטען כי הם ניגחו במכוון את המכונית שנמלטה, אולם כעת הודיע היועמ"ש כי לא ניתן לקבוע זאת. לדבריו, הוא החליט לסגור את התיק בהמלצת פרקליט המדינה עמית איסמן וכן בהמלצת מח"ש, וקבע כי לא ניתן לייחס אחריות פלילית למי מהשוטרים המעורבים באירוע. הפרשה עוררה כאמור מחאה נרחבת נגד המשטרה וגם נגד התנהלות החקירה במח"ש, בטענה כי החקירה זוהמה. במחאות הללו אירעו לא מעט עימותים בין המפגינים לשוטרים, בעיקר באזור ירושלים.
5 צפייה בגלריה
ניתוח של המרדף המשטרתי אחר הרכב שבו היה אהוביה סנדק ז"ל
ניתוח של המרדף המשטרתי אחר הרכב שבו היה אהוביה סנדק ז"ל
ניתוח המרדף
(צילום: משרד המשפטים)
5 צפייה בגלריה
ניתוח של המרדף המשטרתי אחר הרכב שבו היה אהוביה סנדק ז"ל
ניתוח של המרדף המשטרתי אחר הרכב שבו היה אהוביה סנדק ז"ל
(צילום: משרד המשפטים )
"אין ביסוס בחומר הראיות לטענה כי השוטרים ביקשו לפגוע במכוון ("לנגח") את הרכב הנמלט", נמסר מטעם מנדלבליט, בהודעה שפורסמה זמן קצר לפני תום כהונתו. "לא ניתן לקבוע איזה מהרכבים סטה וגרם להתנגשות במהלך העקיפה". ההודעה נמסרה טרם פרסומה לבאי-כוחה של משפחת סנדק וכן לבאי-כוחם של השוטרים החשודים. עוד נמסר כי היועמ"ש ביקש ממפכ"ל המשטרה לקיים תהליך הפקת לקחים סדור בארגון, שבמסגרתו גם ייבחן הצורך בשיפור או הבהרה של ההוראות המבצעיות הרלוונטיות נוכח הסכנה המובנית הטמונה במרדפים רכובים".
מטעמו של מנדלבליט נמסר כי החלטתו התמקדה בשאלה משפטית אחת, והיא אם התשתית הראייתית שנאספה בחקירה הפלילית מלמדת על אחריות פלילית של מי מהשוטרים המעורבים במותו של סנדק. "מחקירת המקרה עלה חשד כי סנדק ז"ל וארבעה צעירים נוספים יידו אבנים בשעת צהריים באזור היישוב מעלה מכמש ופגעו ברכב פלסטיני, תוך סיכון חיי הנוסעים בו", כתב היועמ"ש. "לאחר מכן הם נמלטו ברכבם כשהם רעולי פנים. שוטרים שהיו בקרבת מקום הקימו מעין מחסום מאולתר באמצעות העמדת רכבם לרוחב הכביש, אך הרכב הנמלט, ירד לשול הכביש בנתיב הנגדי ונמלט.
5 צפייה בגלריה
המפגינים בגשר המיתרים
המפגינים בגשר המיתרים
מפגינים בירושלים בעקבות מות הנער אהוביה סנדק, ארכיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"בשלב זה התפתח מרדף, תוך שרכבי המשטרה הפעילו אור כחול מהבהב וסירנה, ואף כרזו לרכב הנמלט מספר פעמים, אך לשווא. מחומר החקירה עולה, כי לכל הפחות בשלבים המתקדמים של המרדף הם היו מודעים לכך שהרכבים הדולקים אחריהם הם רכבי משטרה, וכי הם מצויים בעיצומו של ניסיון הימלטות. בשלבים הראשונים של המרדף, כשהכביש היה מפותל ושדה הראייה היה מוגבל, נמנעו השוטרים מלהשלים עקיפה של הרכב הנמלט, נוכח תנאי הדרך, וכן נוכח העובדה שהרכב הנמלט זיגזג מספר פעמים, על מנת למנוע כל ניסיון עקיפה מצד השוטרים".
עוד נמסר בהודעת היועמ"ש: "כאשר הכביש הפך ישר, התרחב ושדה הראייה נפתח - ניסה הרכב המשטרתי לעקוף את הרכב הנמלט, בין היתר, במטרה לעוצרו. או אז, אירעה התנגשות בין הפינה הימנית-קדמית של הרכב המשטרתי, לבין הפינה השמאלית אחורית של הרכב הנמלט. בעקבות ההתנגשות סטה הרכב הנמלט אל השול השמאלי, והתהפך לתעלה בצד הדרך. כתוצאה מכך, סנדק ז"ל, שככל הנראה לא היה חגור, נפלט החוצה מהרכב", הסביר.

חבריו של סנדק לא דיווחו על היעדרותו

"גופתו של סנדק ז"ל נמצאה מתחת לרכב ההפוך רק לאחר שפצועים פונו מהזירה, ובחלוף יותר משעה ממועד ההתהפכות. כפי שעולה מחומר הראיות, בשלב מסוים ניגשו השוטרים בשטח לרכב ההפוך כדי לאסוף מוצגים, ואז הזדעזעו לגלות את גופתו של סנדק ז"ל. מהחקירה עולה, כי שאר יושבי הרכב הנמלט לא אמרו לאיש בשטח כי ישנו אזרח נעדר. בתום בחינה מדוקדקת של התשתית הראייתית ועריכת השלמות חקירה, קיים פרקליט המדינה מספר ישיבות בראשותו עם הגורמים הרלוונטיים, ואף ערך סיור במקום התאונה כדי להתרשם באופן בלתי אמצעי מתוואי השטח המדובר. בסוף ההליך קיבל פרקליט המדינה את המלצת מח"ש, והמליץ לגנוז את התיק נגד השוטרים".
5 צפייה בגלריה
הרכב המרוסק
הרכב המרוסק
הרכב המרוסק
היועמ"ש אמר כי הוא ערך דיון נרחב בנושא עם כל גורמי התביעה הרלוונטיים וסייר באזור כדי לבחון מקרוב את תוואי השטח באזור ההתהפכות ולהעריך את סבירות התנהלותם של השוטרים. היועמ"ש כתב בהחלטתו כי התשובה לשאלת האחריות הפלילית נגזרת מן הראיות, ומהן לא ניתן לקבוע את שטענה משפחתו של סנדק. כמו כן, לאחר "בחינה מדוקדקת", כלשונו, של בוחני התנועה - גם מטעם משפחת סנדק - לא ניתן היה לקבוע איזה מהרכבים סטה וגרם להתנגשות במהלך העקיפה.
"החלטת השוטרים לצאת למרדף בנסיבות העניין עולה בקנה אחד עם המסגרת שנקבעה בנוהל המרדפים המשטרתי", אמר היועמ"ש. "זאת, מכיוון שנוסעי הרכב הנמלט נחשדו, בין היתר, בביצוע עבירות חמורות, לאחר שלכאורה יידו אבנים שפגעו ברכב פלסטיני וסיכנו את חיי נוסעיו. לפיכך, קיום המרדף במקרה זה היה מוצדק בנסיבות העניין".
עורכי דינו של אחד מקציני המשטרה, אורון שוורץ ויוגב נרקיס, מסרו בתגובה: "פרשה זו הינה טרגדיה גדולה בה נער צעיר קיפח חייו. סגירת התיק מטעמים של חוסר אשמה, מבטאת את חוסר האפשרות לשכלל את הדין הפלילי בתאונה טרגית אשר בתוצאתה האיומה איש לא רצה".

משפחת סנדק: "השוטרים הרגו את הבן שלנו, וזיהמו את הזירה"

במשפחת סנדק מחו על סגירת התיק נגד השוטרים. "מדובר בליקוי מאורות מוסרי, חקירתי ומשפטי ממעלה ראשונה", נמסר מטעם המשפחה. "שוטרי ימ"ר ש"י הרגו את הבן שלנו, בידו ראיות, זיהמו את הזירה, מסרו גרסאות שקריות לגבי האירוע, גרסאות שסותרות את הראיות ואת העדויות. לצערנו, מתברר שגם מח"ש וגם פרקליט המדינה והיועמ"ש כשלו ונמנעו מבירור האמת".
עוד מסרה המשפחה: "אזרחי ישראל, והורים לילדים במדינת ישראל, צריכים להיות היום מודאגים, מודאגים שנער בישראל, שיכול להיות בנם, יכול להיהרג במפגש עם שוטר, שוטר שהחליט שהוא גם השוטר, גם השופט וגם התליין, וכל זאת בגיבוי המערכת. מדובר בשפל חסר תקדים ביחסי משטרה-חברה, בניגוד עמוק לערכי היושר והצדק של ההיסטוריה המפוארת של עם ישראל, ובמתן לגיטימציה להתנהגות פלילית בידי מי שהיו אמורים להיות חוד החנית במלחמה נגד עבריינות. זהו אות קלון נוסף על מצחה של מח"ש ומערכת המשפט. לא נשקוט ולא נעצור, נדרוש צדק לדמו של בננו, ולאזרחי ישראל - עד יצא כנגה צדקה וישועתה כלפיד יבער". עו"ד אריאל עטרי המייצג את הוריו של סנדק ז"ל מטעם ארגון חוננו מסר: "אתמול נודע לנו שהיועמ"ש מתכוון לפרסם את החלטתו, באיחור של שמונה חודשים, בסופ"ש בו פרצה סופת השלג, על מנת למנוע מחאה ציבורית. לצערנו השמועות היו נכונות. פרסום ההחלטה מצביע על כהות חושים עצומה כלפי ההורים השכולים. בנוסף, חוות הדעת של היועמ"ש נסמכת על המלצת ראשת מח"ש שהמליצה לסגור את התיק כדי להגן על שיבוש חקירה ותיאום העדויות בין השוטרים החשודים. לצערנו, ומאחר שהיועץ בחר לגונן על השוטרים בכל מחיר - סעיפי החוק הללו נעלמו מעיניו בימיו האחרונים. השאלות הגדולות נותרו ללא מענה. בשבוע הבא נבקש מהפרקליטות לקבל את חומר החקירה ואנו מתכוונים להפוך כל אבן כדי לעשות צדק בפרשה הכואבת הזו". עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו הוסיף: "‏החלטת היועמ"ש לא מחזיקה מים, כל בן אדם סביר ובר דעת יבין זאת. בהחלטה שכתב תיאר איך הפעולה שעשה השוטר במרדף הייתה סבירה, למרות שהחלטתו גרמה למוות אחרי מרדף. מה שהיועמ"ש אומר הוא לא סביר".

גם חברי כנסת מימין ומשמאל תקפו את ההחלטה. "זהו יום שחור לדמוקרטיה בישראל", אמר חבר הכנסת בן גביר מהציונות הדתית. "היועץ המשפטי לממשלה משאיר כמה ימים לפני לכתו הביתה, רישיון לשוטרים להרוג נערי גבעות ותוקע סכין בלב הוריו של אהוביה ז"ל שדורשים חקירה אמיתית. היושר, האמת והחתירה לצדק נעדרים מהמערכת שמחפה באופן נפשע על הנסיון להוציא את האמת לאור והדבר פוגע באימון הציבור במערכת". גם חבר הכנסת מוסי רז ממרצ כינה את ההחלטה "טיוח והחלטה שערורייתית". מטעמו של רז נמסר כי "נער נהרג מפגיעת מכונית משטרה ברכבו ואיש לא נותן על כך את הדין".