2 צפייה בגלריה
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי
השר בן גביר
(צילום: רויטרס, AFP )
"לא ניתן במה למי שדעותיו סותרים את ערכי האירופים". האיחוד האירופי בבריסל החליט לבטל את קבלת הפנים לרגל "יום אירופה" שתוכננה למחר - כדי למנוע את השתתפותו באירוע בתל אביב של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. ההחלטה התקבלה לאחר התייעצות שקיימו במשך היום השגרירים האירופים ושירות החוץ האירופי בבריסל. בכיר במשרד החוץ אמר בתגובה: "זו סטירת לחי לממשלת ישראל".
בהודעה שפרסמה משלחת האיחוד האירופי בישראל נאמר: "אנו מצפים לחגוג את 'יום אירופה' ב-9 במאי כמדי שנה. למרבה הצער, השנה החלטנו לבטל את קבלת הפנים הדיפלומטית מכיוון שאיננו רוצים לתת במה למי שדעותיו סותרות את הערכים שהאיחוד האירופי מייצג. עם זאת, אירוע התרבות של 'יום אירופה' יתקיים כדי לחגוג עם חברינו ושותפינו בישראל את מערכת היחסים הדו-צדדית החזקה והקונסטרוקטיבית".

השר בן גביר מסר בתגובה: "חבל שהאיחוד האירופי שמתיימר לייצג את ערכי הדמוקרטיה והרב תרבותיות, נוהג בסתימת פיות לא דיפלומטית. זהו כבוד וזכות עבורי לייצג את ממשלת ישראל, את חיילי צה"ל הגיבורים ועם ישראל בכל פורום, ידידים יודעים להשמיע גם דברי ביקורת וידידי אמת יודעים גם לשמוע כזאת".
שגריר גרמניה בישראל שטפן סייברט אמר: "הלוואי שזה לא היה הכרחי - אבל זה היה. מצפים לחגוג את 'יום אירופה' ואת הערכים המאחדים אותנו באירוע התרבות".
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) צייץ בתגובה להחלטת האירופים בעניינו של בן גביר: "בזמן ממשלת השינוי הבאנו את היחסים עם האיחוד האירופי לפריחה חסרת תקדים שתרמה לכלכלה הישראלית ולחוסן המדיני שלנו. במקום להמשיך את הקו החיובי, הממשלה הנוכחית מכניסה אותנו למריבות מיותרות ויצרה משבר עם האיחוד רק כדי שבן גביר שוב יביך אותנו בפני העולם עם נאום מיותר".
יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, תקף גם הוא: "שליחת בן גביר לייצג את מדינת ישראל מול האיחוד האירופי - פיגוע מדיני וחוסר שיקול דעת קיצוני של נתניהו".
2 צפייה בגלריה
דימיטר טזאנצ'ב
דימיטר טזאנצ'ב
שגריר האיחוד האירופי בישראל דימיטר טזאנצ'ב
(צילום: קובי קואנקס)
השר בן גביר היה אמור לנאום בפני המשתתפים באירוע ולברך. באיחוד האירופי שקלו בתחילה לבטל את כל הנאומים באירוע, כך שגם השר לביטחון לאומי לא ינאם. אפשרות נוספת שנשקלה הייתה להוריד את דרג המשתתפים לזוטר יותר - כך שהשגרירים לא ישתתפו - ולכן גם הגעתו של בן גביר תהיה פחות מתאימה. שני חלקים תוכננו לאירוע - קבלת פנים רשמית שאליה הוזמנו שגרירים ומופע של ליאור סושרד. בעקבות ההתפתחויות האחרונות, הוחלט לבטל את החלק הראשון ולקיים את החלק התרבותי.
שיבוצו של בן גביר לאירוע לא נעשה כצעד מכוון של מזכירות ממשלה נגד האיחוד, אלא במסגרת שיבוץ לפי תורים. עם זאת, מרגע שבן גביר הודיע שהוא אכן יגיע - הממשלה לא יכולה לבטל את הגעתו. האיחוד האירופי שקל כיצד לנהוג, והחליט בסופו של דבר על ביטול קבלת הפנים שבמסגרתה בן גביר היה גם אמור לנאום בפני המשתתפים ולברך.
בירושלים טוענים מאז ומתמיד שלאירופה ולישראל יש ערכים משותפים, אולם כעת מעבירים האירופים מסר ברור - שדעתם אינה נוחה מהרכב ממשלת ישראל הנוכחית. לפי ההערכות, ישראל לא תגיב למהלך. מלכתחילה זאת הייתה טעות מצד מזכירות הממשלה להציב את בן גביר באירוע. הטענה שמדובר בעניין טכני שכולל "תורנות" של בן גביר היא בבחינת חוסר ראיית הנולד.
זה היה די ברור שהאירופים לא יוכלו "לבלוע" נוכחות של יו"ר עוצמה יהודית באירוע. השגרירים האירופים בישראל לא נפגשים עם בן גביר בשל עמדותיו, למרות שאין מדיניות רשמית להחרימו. גם שגריר האיחוד האירופי בישראל מעולם לא נפגש עם בן גביר או מי מבין חברי הכנסת של עוצמה יהודית, וכך גם שגריר בריטניה בישראל. במקביל, השגרירים האירופים לא נפגשים גם עם יו"ר הציונות הדתית ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

ח"כ עידן רול (יש עתיד), לשעבר סגן שר החוץ, התייחס הבוקר בריאיון לאולפן ynet לבחירתו של השר בן גביר כנציג הממשלה ב"יום אירופה". לדברי רול, "ישראל היא מדינה ריבונית, אבל ביחסי חוץ יש הדדיות, כמו ביחסים בין אנשים. בן גביר נתפס באיחוד האירופי כאישיות לא רצויה, כאדם קיצוני וגזעני. כך הוא נתפס בעיניי, ואף יותר בעיני האירופים. לשלוח אותו לשם זה כמו הרעיון לשלוח את מאי גולן להיות הקונסולית בניו יורק בלי לשאול קודם את האמריקנים. התשובה אז הייתה כמובן לא, אבל ביזוי היחסים כבר נעשה, וזה חמור מאוד".
ח"כ רול אמר עוד: "האיחוד האירופי הוא אחד משותפי הסחר החשובים ביותר שלנו, בטח בתחום המדיני ובתחום הביטחוני. מדובר בחבלה שכמעט נראית מכוונת. הבחירה בבן גביר כנציג עומדת כאנטיתזה לכל היגיון ישר ולכל איש מקצוע בתחום יחסי החוץ, והיא עושה נזק אמיתי. אם טובת המדינה עומדת לנגד עיניו של בן גביר, הוא צריך לוותר על התענוג המפוקפק. מה שהוא רוצה זה עוד שערוריה ועוד מצלמות, וזה בא על חשבון החוסן הלאומי שלנו. הגענו לרנסנס עם האיחוד האירופי בשנה שעברה, ועכשיו אנחנו חוזים במפלה, כמו שקורה עם ארה"ב ועם מדינות 'הסכמי אברהם'. זה ממש נראה כמו חבלה, אי אפשר להבין איך מגיעים להחלטות כאלה".