יותר מחודש לאחר שנחשף ב-ynet כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתנגד בעיצומה של המלחמה לאישור רכישת שתי טייסות של מטוסי קרב עד לכינוס ועדה בנושא - מזהיר שר הביטחון יואב גלנט כי אם הרכש לא יושלם תוך חודש, קבלת המטוסים תתעכב בלפחות שלוש שנים.
סמוטריץ' ממשיך לעכב גם עתה את כינוס ועדת השרים לענייני הצטיידות, שאמורה לדון ולאשר רכש ביטחוני ענק מארצות הברית בכספי הסיוע האמריקני, הכולל גם שתי טייסות קרב חדשות, מטוסי F-15 ומטוסי F-35 חמקנים. הוא, מנגד, דורש להקים באופן מיידי ועדה ציבורית בנושא, וטוען כי "העיכוב בהקמתה מביא לעיכוב ברכש".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ', מטוס F-35, יואב גלנט
בצלאל סמוטריץ', מטוס F-35, יואב גלנט
הגעת המטוסים תידחה בלפחות 3 שנים?
(צילום: עמית שאבי, JACK GUEZ / AFP, שחר יורמן)
עסקאות רכש המטוסים כבר אושרו ונחתמו לאחר עיכוב של ארבע שנים בשל סבבי הבחירות והיעדר תקציבי מדינה סביב 2018 עד 2020, באופן שפגע בהתעצמות חיל האוויר. עשרות מטוסי הקרב החדשים אמורים בין היתר להחליף את מטוסי ה-F-15 הישנים שהגיעו לישראל בסוף שנות השבעים.
״התפיסה הישראלית לפיה אפשר לספק ביטחון גובר בפחות כסף, למול איומים שרק הולכים וגוברים לצד גזרות לחימה נוספות, היא תפיסה שגויה שצריכה להשתנות", אמר גלנט. "מדינת ישראל צריכה להשקיע פי 2 בתקציב הביטחון. זו פוליסת הביטוח העיקרית שלנו, וקיבלנו לכך עדות רק לפני כמה שבועות".
לדברי גלנט, "חילופי המהלומות עם איראן, והמצב הביטחוני הבינלאומי, יביא למירוץ חימוש עולמי שמחייב אותנו להאיץ את קצב ההתעצמות והרכש הביטחוני. אם לא נשלים תוך חודש את תהליך רכישת הטייסות מארצות הברית - טייסת ה-F-15 וטייסת ה-F-35 - קבלת המטוסים תתעכב בשלוש שנים, ותעלה את המחיר עבור מדינת ישראל במיליארד שקל נוספים. עיכוב הרכש הוא פגיעה בביטחון ישראל, ובשעה בה אנו נלחמים במלחמה רב זירתית - המשמעויות ברורות".
2 צפייה בגלריה
מטוסי ה-F-15I החדשים אמורים להחליף גם את אלו שהגיעו בשנות השבעים
מטוסי ה-F-15I החדשים אמורים להחליף גם את אלו שהגיעו בשנות השבעים
מטוסי ה-F-15I החדשים אמורים להחליף גם את אלו שהגיעו בשנות השבעים
(צילום: EPA)
במערכת הביטחון אומרים כי העיכוב של סמוטריץ' פוגע קשות בביטחון המדינה כעת ולשנים קדימה, מאחר שאובדן "סלוטי" הייצור של המטוסים בלוקהיד מרטין ובבואינג יביא בעוד כחודש לעיכוב נוסף של שנתיים לפחות בייצורם ולעלות נוספת של כרבע מיליארד דולר: "האיומים על ישראל גדלו בחודשים אלו כפי שכולנו חווינו, ההרתעה הישראלית באזור נשחקה, הייצור של המטוסים לוקח גם כך שנים. ארצות הברית נותנת לנו מיליארדי דולרים כדי שנקנה בהם אמצעי לחימה אמריקניים לצה"ל - וסמוטריץ' אומר לא לסיוע הזה, ומסיבות פוליטיות".
מנגד, סמוטריץ' אמר כי "ישראל צריכה להקצות הרבה יותר כסף לביטחון, אך לא לביטחון כושל כפי שנבנה בשנים האחרונות לפי התפיסה הישנה של מובילי הקונספציה. לשפוך ים כסף שייבלע באיזה חור שחור של מערכת הביטחון, כשממש לא בטוח שהכסף הזה יקנה לאזרחי ישראל ביטחון אמיתי, זה לא רציני. כבר חודשים שר הביטחון מעכב את הקמת הועדה לבחינת תקציב הביטחון ויעילותו אל מול האיומים החדשים".
"לו הועדה הייתה פועלת כפי שדרשנו ראש הממשלה ואני, אפשר היה להתקדם עם רכש בטחוני נרחב שתואם את האיומים הנוכחיים והעתידיים", הוסיף שר האוצר. "הסירוב העיקש לשתף פעולה בנושא רשום על שמו של שר הביטחון גלנט שמעדיף לא לחשב מסלול מחדש ולא לאתגר את התפיסות שהובילו להתרסקות ביטחונית איומה. פניתי למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכוח ותקציב הביטחון בנוסח שסוכם על ידי ראש הממשלה והמל"ל. האוצר ערוך ומוכן להקצות את מלוא הסכום שיידרש על מנת להעמיד צבא איתן ומפוכח".
השבוע נחשף ב-ynet כי מסמך חסוי של ועדת החוץ והביטחון קובע באופן חד משמעי כי עיכוב רכישת שתי הטייסות החדשות לחיל האוויר מהווה פגיעה ממשית בביטחון המדינה. הנושא הגיע לדיון חסוי בוועדה בעקבות הביקורת של גלנט נגד סמוטריץ' - שטוען מנגד כי אינו מוכן להיות "חותמת גומי" ושאחרי 7 באוקטובר הוא דורש לבחון כל הוצאה חריגה של מערכת הביטחון.
ברקע חילוקי הדעות בין השרים הבכירים לגבי היקף תקציב הביטחון, ודרישתו של שר האוצר לקבל תשובות והסברים לדרישות מערכת הביטחון, נדחה ברגע האחרון דיון דרמטי על תקציב הביטחון לשנת 2024.