לוחם צה"ל בחופשה ירה למוות בצהריים (יום שבת) בפלסטיני בן 40. הירי התרחש במהלך עימות אלים בין מתנחלים לפלסטינים שמסקו זיתים ליד היישוב רחלים שבשומרון, וכוחות צה"ל ומשטרה הגיעו לשם רק אחרי שהאירוע הסתיים.
לדברי הפלסטינים ההרוג הוא בילאל מוחמד סאלח, שנפגע מכדור בחזה. פרטי האירוע נמצאים בחקירה ובשלב זה עדיין לא ניתן לאמת את טענות הצדדים.

4 צפייה בגלריה
בילאל מוחמד סאלח
בילאל מוחמד סאלח
ההרוג הפלסטיני, בילאל מוחמד סאלח
בסוכנות הידיעות הרשמית של הרשות הפלסטינית נטען כי עשרות מתנחלים תקפו היום מוסקי זיתים פלסטינים באזורים שונים בגדה, בכלל זה בסלפית ובחברון. לטענת הפלסטינים, הם גם עצרו כבשים של אזרחים באזור אל-דרג', מזרחית ליטא, ומנעו מרועים לקבל אותם.
מדובר צה"ל נמסר כי "חיכוך אלים התפתח מוקדם יותר בין מספר פלסטינים לאזרחים ישראלים סמוך ליישוב רחלים שבחטיבת שומרון. דווח על פלסטיני שנהרג באירוע. כוחות צה"ל ומשטרת ישראל קפצו לנקודה בעת קבלת הדיווח, טרם הגעתם החיכוך פוזר. לאחר תחקור ראשוני, מסתמן כי חייל צה"ל בחופשה לקח חלק באירוע. נפתחה חקירה לבירור נסיבות המקרה".
באופן חריג, במועצה האזורית שומרון פרסמו הודעה בשבת מחשש להתלקחות בעקבות בתקרית: "פלסטינים ביצעו מסיק זיתים ללא תיאום עם הצבא כנדרש בכל שנה בסתיו ובפרט בתקופה זו, ובצמוד לגדר היישוב רחלים. משפחה מהישוב שעברה במקום הותקפה באבנים על ידי הפלסטינים. בן המשפחה, לוחם בחופשה, ירה עם נשקו כאזהרה לעבר אחד הפלסטינים שסיכן את משפחתו ומיד דיווח על כך למפקדיו. על הפלסטיני שנמצא פגוע נמצאה אבן גדולה בידו".
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן פרסם הודעה חריגה מהשטח ביום שבת, "באישור מיוחד של רב השומרון הרב אליקים לבנון כדי להזים הפייק ניוז על היארוע ליד רחלים". דגן אמר כי "מדובר במשפחה שהותקפה ליד המטע שלהם בידי עשרות חמאסניקים- אני מגבה את הלוחם שירה לחלוטין". הוא טען כי "המסיק משמש נקודת יציאה לטרור, לא היו מאפשרים מסיק לחמאסניקים מבית חנון 300 מטרים מבארי".

לדברי דגן, "הפורעים מהכפר סאוויה הסמוך תקפו את בני המשפחה באבנים וסלעים וסיכנו את חייהם. אחד מבני המשפחה, לוחם צה"ל המוצב בגבול הצפון שיצא לשבת לחופשה, ביצע ירי הגנתי באוויר, בהמשך לכיוון הרגליים, דיווח על כך למפקדו בזמן אמת וחילץ את בני המשפחה ממטר האבנים והסלעים. לטענה מאוחרת של הפורעים, אחד הפורעים נפגע ונהרג".
בהודעה מטעמו, דרש דגן "להפסיק השנה באופן מיידי את המסיק בקרבת הישובים ביהודה ושומרון", שלדבריו, "משמש כפלטפורמה להוצאת טרור. מתיעוד בפייסבוק שהעלו אנשי החמאס, נראה המחבל הפצוע מיד לאחר הירי שרוע על הרצפה, כשליד כף ידו אבן גדולה, וכן בסרטון נראה מחבל נוסף שמגיע במיידי לטפל בו כשגם בידו אבן גדולה". עדיין לא נמצא תיעוד של התקרית עצמה, אלא רק של מה שאירע לאחר הירי.
4 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני מזירת האירוע בשומרון
תיעוד פלסטיני מזירת האירוע בשומרון
תיעוד פלסטיני מזירת האירוע בשומרון, אליו התייחס דגן
בהלווית ההרוג הפלסטיני, שנערכה בכפר סאוויה, קראו המונים: "כולנו חיילי מוחמד דף", ואמרו כי על כל מי שיש לו נשק "להוציא אותו ולהרוג יהודים". אחיו של ההרוג נישא על כתפי המשתתפים עם דגל חמאס והסית לרצח יהודים. ביציאה מבית החולים אחיו של ההרוג הלהיב את ההמון בקריאות: "מסלפית הגאה מצדיעים לאבו עוביידה (דובר חמאס, י"ז)". אחרי ההלוויה המשטרה עצרה את אחיו של ההרוג.
העימות הקטלני ליד רחלים בא אחרי ששלשום נפצעו שני צעירים יהודים, אחד מהם באורח קשה והשני באורח קל, כשהותקפו באלות ובאבנים במהלך עימות עם פלסטינים בחווה חקלאית ליד צומת רימונים שבבנימין. החשודים נמלטו לאחד הכפרים הסמוכים. הפלסטינים מצדם טענו כי העימות פרץ אחרי שמתנחלים חמושים תקפו משפחה מדיר ג'ריר שליד רמאללה שהגיעה למסוק זיתים.
4 צפייה בגלריה
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון, ארכיון
(צילום: מאבק על כל דונם)
4 צפייה בגלריה
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
(צילום: מאבק על כל דונם)
בתקופה האחרונה החלה עונת המסיק, ועל רקע זה אירעו כמה וכמה עימותים ברחבי יהודה ושומרון. במהלך עונת המסיק ניתנת לפלסטינים גישה נרחבת לחלקות מסיק זיתים ברחבי יו"ש, ובחלק מהן המסיק מתבצע בסמוך ליישובים הישראליים. המתנחלים טוענים כי העובדה שמאפשרים לפלסטינים למסוק זיתים בזמן מלחמה פוגעת בביטחון התושבים.
"לתת למסיק להתנהל כרגיל בימי מלחמה זה פשוט לא נכון", אמר השבוע גורם באחד היישובים שבסמוך להם מתנהל מסיק זיתים. "ככה יכולים לתכנן את הפשיטה הבאה. זה פוגע בביטחון בצורה הכי ברורה שיש. אנחנו לא נגד המסיק, אבל אנחנו בימים חריגים, ימים של מלחמה, וצריך להתנהל בהתאם".
מתחילת מלחמת "חרבות ברזל" נהרגו יותר מ-100 פלסטינים בעימותים עם כוחות צה"ל ביהודה ושומרון. מדי יום עוצרים כוחות הביטחון עשרות חשודים, רבים מהם אנשי חמאס.