אזהרת המסע החריפה של המטה ללוחמה בטרור והקריאה אתמול (שני) של שר החוץ לישראלים לצאת מיד מאיסטנבול עקב התרעות על פיגוע איראני לא הרתיעו את אלפי הישראלים שהמריאו אתמול לטורקיה בעשרות טיסות.
בממוצע המריאה אתמול מישראל לעיר הגדולה בטורקיה שבמוקד אזהרת המסע טיסה אחת לחצי שעה - בדיוק כמו תדירות הרכבת מירושלים לתל אביב. אלפי נוסעים המריאו לאיסטנבול מאז שפורסמה בימים האחרונים אזהרת המסע, בנוסף לטיסות המקבילות הרבות לערים אחרות במדינה, כמו אנטליה ואנקרה.
3 צפייה בגלריה
התור לטיסה לאיסטנבול מנתב"ג
התור לטיסה לאיסטנבול מנתב"ג
התור בנתב"ג לעלייה לטיסה לטורקיה
(צילום: יואב זיתון)
3 צפייה בגלריה
ישראלים לצד תיירים איראניים בקניון גבהיר באיסטנבול
ישראלים לצד תיירים איראניים בקניון גבהיר באיסטנבול
השופינג הזול משכיח את ההתרעות. ישראלים לצד תיירים איראנים בקניון גבהיר באיסטנבול
(צילום: יואב זיתון)
תחילת עונת התיירות, התחממות היחסים עם אנקרה ותום שנתיים חונקות של מגפת הקורונה עשו את שלהן: חלק גדול מהנוסעים לאיסטנבול אמנם עשו זאת כעצירת ביניים במסגרת טיסת המשך ליעדים אחרים. אך עבור רבים, העיר שעל גדות הבוספורוס הייתה היעד לחופשה זולה ואטרקטיבית של תחילת הקיץ. מחירי מלונות ארבעה כוכבים במרכז העיר, בין כיכר טאקסים לשדרות איסטיקלאל המפורסמות, נעים בין 400 ל-800 שקל ללילה לזוג כולל ארוחת בוקר. חוויית השופינג הזול והטיסות הנוחות, הזולות והמהירות משכיחות כאן את הפעמונים שמתריעים מהארץ.
בין הטסים היו שני זוגות מבוגרים מבית שמש שמתכוונים לנפוש במשך שבוע באיסטנבול. אחת הנשים הודתה ששקלה לבטל בגלל החשש הביטחוני ונזכרה באותה נשימה בביטולי החופשות ההמוניים שהיו עם פרוץ הקורונה. "היינו לא מזמן בריזורט מפנק בשארם א-שייח, וגם שם אמרו תמיד שיש התרעות לפיגועים בסיני. הרגשנו שם בטוח ואין סיבה שלא נרגיש כך באיסטנבול. בארץ אין פיגועים?", אמר בן זוגה, "תמיד מנסים להפחיד אבל נדע לשמור על עצמנו, לא להתבלט או לדבר בקול רם בעברית. אם זה כל כך חמור שיבטלו את הטיסות ויחזירו לנו את הכסף".
למרות ההתרעות החריפות שמופצות בתקשורת, למאות הנוסעים לאיסטנבול לא הוצגו שלשום בטרמינל 3 שום אזהרות, הנחיות או הוראות כיצד לנהוג בכל זאת במהלך שהותם בטורקיה.

ג'אבר אבו ג'אבר מכפר קאסם, בעל עסק לנדל"ן בטורקיה, נוהג לטוס לאיסטנבול פעמיים בחודש. לדבריו, הוא לא חשב פעמיים לפני שהמריא הפעם וסיפר במצב רוח טוב: "הכול מכתוב מלמעלה. בארץ כבר ראיתי את המוות פעמיים מול העיניים, בגבול ובים, אז איפה שזה יקרה זה יקרה. אני לבד באיסטנבול ויודע שאם יקרה משהו זה בעיקר לקבוצות של תיירים כי הם מדברים בקול רם וקל לזהות אותם. ארדואן לא ייתן שיעשו אצלו פיגועים, בטח לא נגד ישראלים".
על הטיסה פגשנו גם פלסטיני מרמאללה, בעל בתי קפה ומפעל לייצור רהיטים ברשות שטס בתדירות גבוהה לטורקיה לצורך עסקים. "מאז התחממות היחסים עם טורקיה יש יותר לקוחות ישראלים מכל הארץ שעובדים איתנו בגלל הקשרים העסקיים שהתאפשר לנו לפתח באיסטנבול. זה עשה טוב גם לנו", הוא אמר.
דודי טל נמצא בימים אלה בחופש באיסטנבול, והגיע לעיר עוד טרם החרפת אזהרת המסע. "אני לא ממש חושש. מסתובבים כאן חופשיים בשווקים וברחובות ובמסעדות, מדברים בעברית, משמיעים שירים של ירדנה ארזי בלי לחשוש ברחוב והמקומיים הטורקים מקבלים אותנו בחום. לרגע לא מורגשת כאן אווירה של פאניקה ביטחונית. אני לא ממהר לחזור לארץ בגלל כל ההפחדות שמפרסמים", הוא אומר.
3 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה ארדואן ביקור ב איה סופיה איסטנבול
נשיא טורקיה ארדואן ביקור ב איה סופיה איסטנבול
"אין חרדה, אבל יש כמה שמפחדים". איסטנבול
(צילום: AP)
בוראק הורטאק, מדריך טיולים בטורקיה, אמר כי אין שינוי בזרם התיירים הישראלים. "הכול כרגיל. עדיין ישראלים באים. אם יש טיול מאורגן עם המדריך ואוטובוס צמוד, אז אין בעיה", הוא הרגיע. עם זאת לדבריו ישנם כמה ישראלים שביטלו את הגעתם. "יש כמה שמפחדים מזה ורוצים להחליף את המועד. בינתיים אלו רק כ-100 אנשים".
בעל חברת תיירות מהגליל סיפר כי מתוך 55 משפחות שנרשמו לטיול בטורקיה, רק שש ביטלו בינתיים, למרות שדאג לציין בפניהם את אזהרת המסע. "אני לא מרגיש שיש חרדה או פחד בקרב המטיילים. אני אפילו ממשיך לקבל פניות נוספות ממשפחות שרוצות לנסוע", הוא מספר.
תושבת סכנין סיפרה כי לאור האזהרות החליטה לבטל את טיסתה. "החלטתי להפסיק לנסוע מחשש לאיומים האלה. כרגע אנחנו מחכים, ולא ניסע ונשנה מסלול". אישה אחרת תושבת הצפון שהחליטה לבטל טיסה שתכננה לעוד שלושה שבועות אמרה: "הקריאות של שר החוץ מפחידות. עדיף שנפעל לפי ההנחיות כדי לא להיות קורבנות".
השתתפו בהכנת הכתבה: איריס ליפשיץ-קליגר, חסן שעלאן ורועי רובינשטיין
פורסם לראשונה: 23:09, 13.06.22