בצל האזהרה החמורה שפרסמה ישראל לאזרחיה, לצאת באופן מיידי מאיסטנבול מחשש לפיגוע איראני ולהימנע מנסיעות לא חיוניות לכל רחבי טורקיה, ל-ynet נודע הערב (שני) כי ארגון הביון הטורקי, ה-MIT, עצר לאחרונה סוכנים בשירותה של איראן, שתכננו לבצע פיגוע ירי וחטיפה נגד תיירים ישראלים במדינה.
3 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה ארדואן ביקור ב איה סופיה איסטנבול
נשיא טורקיה ארדואן ביקור ב איה סופיה איסטנבול
אזהרת מסע חמורה לישראלים באיסטנבול: "צאו משם בהקדם האפשרי"
(צילום: AP)

גם בסוכנות הידיעות רויטרס ציטטו גורם ביטחוני בישראל שאמר כי בטורקיה נעצרו כמה בני אדם בחשד שהם פעילים של משמרות המהפכה של איראן. אף שכמה מהם נעצרו, המרדף אחר אותם סוכנים ממשמרות המהפכה לא הסתיים – ולכן ישנו חשש שיצליחו להוציא לפועל פיגועים בזמן הקרוב. לפי דיווחים בטורקיה, חוליית תקיפה איראנית אחת נלכדה רגע לפני התקיפה נגד תיירים ישראלים, והחולייה האיראנית השנייה עדיין נמצאת באזור. בטורקיה מדברים על שיתוף פעולה "מלא ומרשים" בין קהילת המודיעין הישראלית לבין הביון הטורקי.
המועצה לביטחון לאומי (מל"ל), כך נודע ל-ynet, יצרה קשר בחודש שעבר עם אזרחים ישראלים שנפשו באיסטנבול, והורתה להם שלא לזוז מחדרם במלון, כיוון שהאיראנים "יושבים עליהם". ישראלית שקיבלה את האזהרה סיפרה: "היינו יומיים שלמים במלון ואסרו עלינו לזוז. אמרו שהאיראנים ממש עוקבים אחרינו. זה היה פחד אלוהים. רק כשעלינו למטוס חזרה לארץ נשמנו לרווחה. אמרנו לחברים שלנו שלא להגיע לטורקיה".
אתמול, נזכיר, נחשף כי גורמי ביטחון בישראל סיכלו בחודש שעבר, יחד עם הביון הטורקי, פיגוע משמעותי שתכננו האיראנים נגד יעדים ישראליים על אדמת טורקיה. המודיעין הישראלי נמצא כעת בדריכות שיא בעקבות ההבנה שישנן כמה חוליות טרור איראניות שזוממות לפגוע בתיירים ישראלים במתווה של חטיפה או פיגועי ירי, וישראל פועלת לסיכול הפיגועים המתוכננים. "הגזרה שם רותחת", אמר אתמול בכיר ישראלי.
3 צפייה בגלריה
טורקיה איסטנבול חוגגים ליד איה סופיה את הכרזת ארדואן ש יהפוך ל מסגד
טורקיה איסטנבול חוגגים ליד איה סופיה את הכרזת ארדואן ש יהפוך ל מסגד
הביון הטורקי עצר את החשודים. אילוסטרציה
(צילום: mct)
3 צפייה בגלריה
טורקיה איה סופיה איסטנבול ביום שבת
טורקיה איה סופיה איסטנבול ביום שבת
תיירים ליד האיה סופיה, ארכיון. לפי אחד הדיווחים, אחת החוליות נתפסה רגע לפני הפיגוע
(צילום: EPA)
בצל החשש הכבד מפיגוע איראני פרסם היום המטה ללוחמה בטרור אזהרת מסע חריפה לטורקיה: כפי שנחשף ב-ynet, האזהרה לגבי איסטנבול הוחמרה לדרגה הגבוהה ביותר – רמה 4 – עם קריאה מפורשת שלא לנסוע לעיר הטורקית, וקריאה למי שנמצא בה לצאת ממנה מיידית. לגבי שאר טורקיה האזהרה נשארה זהה ברמה 3, כלומר להימנע מנסיעות בלתי חיוניות. במל"ל הדגישו כי אין מניעה לבצע טיסות עם עצירה באיסטנבול, כל עוד אין יציאה מנמל התעופה.
עוד לפני החמרת אזהרת המסע לאיסטנבול, שר החוץ יאיר לפיד קרא לישראלים השוהים בעיר לצאת משם בהקדם האפשרי: "בעקבות אירועי השבועות האחרונים בטורקיה ואחרי סדרה של ניסיונות לפיגועי טרור איראניים כלפי ישראלים שיצאו לנופש באיסטנבול, אנחנו קוראים לישראלים – אל תטוסו לאיסטנבול ואם אין לכם צורך חיוני אל תטוסו לטורקיה. אם אתם כבר באיסטנבול, תחזרו לישראל בהקדם האפשרי".
לפיד ציין כי בשבועות האחרונים הצליחו גורמי הביטחון, בשיתוף משרד החוץ וגורמי ממשל נוספים, להציל חיי ישראלים, ולדבריו חלקם כלל לא מודעים לכך: "חלק מהם חזרו לארץ ומסתובבים בינינו בלי לדעת שחייהם ניצלו. אירועי הטרור האלה הם כלפי ישראלים שנסעו לחופש. הם בוחרים באופן מכוון אזרחים ישראלים כדי לחטוף אותם או לרצוח אותם. זה יכול ליפול על כל אחד. זו סכנה אמיתית ומיידית".

כשברקע שיתוף הפעולה עם הביון הטורקי, לפיד הוסיף: "אני מבקש להודות לממשלת טורקיה על המאמץ שהם משקיעים להגנה על חיי אזרחים ישראלים. התיירות לתורכיה חשובה לשתי המדינות, אבל גם הם מבינים שיש סיכונים שאסור לקחת". שר החוץ שיגר גם מסר לאיראנים: "מי שיפגע בישראלים לא יינקה. ידה הארוכה של ישראל תשיג אותו לא משנה איפה הוא יהיה". הוא הוסיף כי "אנחנו מקווים ומאמינים שהאזהרה הזו לא תהיה לטווח ארוך".

הנקמה שאיראן הבטיחה, ומקרי המוות המסתוריים

החשש מפיגוע איראני גבר משמעותית בשבועות האחרונים בעקבות חיסולו בחודש שעבר של חסן סיאד חודאי בטהרן, על ידי חמושים שירו בו ליד ביתו בטהרן, בהתנקשות שאיראן ייחסה לישראל והבטיחה נקמה עליה. החשש רק גבר אחרי הדיווח ב"ניו יורק טיימס" כי ישראל עדכנה את ארה"ב כי היא זו שעומדת מאחורי החיסול של חודאי, קצין בדרגת קולונל ביחידה 840 בכוח קודס של משמרות המהפכה, שנטען כי הוביל שורה של ניסיונות לפגוע או לחטוף ישראלים בעולם.
לחשש מפיגוע נקמה איראני תרמו גם מקרי מוות מסתוריים של מדעני גרעין ותעופה באיראן בשבועות שחלפו מאז חיסול חודאי, מקרים שכלל לא ברור אם ישראל קשורה אליהם. אחד מהם הוא מדען התעופה איוב אנטזארי, שעל פי דיווחים של אתר החדשות "איראן אינטרנשיונל", אתר המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, הורעל למוות בארוחת ערב שאליה הוזמן.
אתמול דיווחו כלי תקשורת איראניים גם על מותו של עלי כמאני, קצין זוטר בזרוע האווירית של משמרות המהפכה, "במהלך משימה". באיראן טענו כי כמאני נהרג בתאונת דרכים בחומיין שבמערב המדינה בעת מילוי תפקידו, אך לא פורט מה עשה שם. זמן קצר לאחר מכן דיווחו באיראן כי המדען מוחמד עבדוס, שעבד בחברת פיתוח לוויינים, טילים בליסטיים וכטב"מים, מת גם הוא במהלך "משימה", כדברי האיראנים.