סוכנות הילדים של האו"ם צופה שבמהלך השבועות הקרובים יותר מ-10,000 ילדים בעזה יהיו נתונים לתשישות, אחת התוצאות החמורות ביותר של תת-תזונה, שעלולה לעכב את הצמיחה הפיזית או את התפתחות המוח. "ראינו הרבה אנשים רזים מאוד פשוט יושבים ומביטים בחלל ונראים מותשים", אמר מנתח בריטי שעבד במרכז עזה בחודש האחרון עם ארגון הצדקה Medical Aid for Palestinians. "היו עדויות ברורות מאוד לאנשים שסבלו כעת מתת-תזונה", טען.
5 צפייה בגלריה
פליטים פלסטינים בתור למזון ב רפיח בצל עדויות על רעב ב רצועת עזה
פליטים פלסטינים בתור למזון ב רפיח בצל עדויות על רעב ב רצועת עזה
באו"ם מזהירים מתשישות בקרב ילדים. "רזים במיוחד"
(צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
5 צפייה בגלריה
חלוקת מזון ברפיח
חלוקת מזון ברפיח
מכינים "לחם יבש" ממזון לבעלי חיים
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
גם רופאים בארגון הבריאות העולמי, ששהו לאחרונה בצפון הרצועה, העידו על ילדים וקשישים שמראים סימני תשישות. הם אף תיארו אנשים שמתחננים לאוכל, ורק מהמבט על פניהם ניתן היה להבחין ברעבם. "הם היו רזים במיוחד. הידיים שלהם היו דקות והיו להם עיניים שקועות", אמר אחד מרופאי הארגון שעובד תחת האו"ם. לפי הערכתו, שניים או שלושה מכל 10 ילדים שראה שם תואמים התיאור הזה.
חרף הכחשותיה של ישראל ודובריה הרשמיים, בגופים השונים של האו"ם מתעקשים כי ישנה "מגבלה שיטתית על הסיוע לצפון הרצועה", וכי "ישראל התירה רק כרבע ממשלוחי הסיוע המתוכננים לשם". דובר הממשלה לתקשורת הזרה, אילון לוי, הכחיש את הטענות. היום נחשפו מסמכים סודיים ששלחה ישראל להאג, שבהם נראה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אף הורה להגביר את הסיוע לרצועה, כולל דלק, כדי למנוע משבר הומניטרי.
לפי הערכות, כ-200 אלף עזתים נותרו בצפון הרצועה בעוד 75% מהם לפחות נעקרו מבתיהם – חלקם אף נאלצו לעבור ממקום למקום כמה פעמים מאז החלה המלחמה. בכמה סרטונים שהופצו בשבועות האחרונים נראים העזתים מתנפלים על משאיות הסיוע שנכנסות לרצועה – ובריאיונות לסוכנות הידיעות רויטרס חלקם הסבירו כי לעיתים קרובות העבירו ימים שלמים ללא מזון או שנאלצו להסתדר עם אוכל מועט. גם בדרום, לשם כן זרמו משאיות סיוע בשלושת החודשים האחרונים, מדווחים על טחינת מזון לבעלי חיים, ממנו הם מצליחים לאפות לחם יבש ו"בקושי אכיל".
5 צפייה בגלריה
חלוקת מזון ברפיח
חלוקת מזון ברפיח
חלוקת מזון ברפיח. "מתחלקים במנות קטנות"
( צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
בסוכנויות הבינלאומיות מדווחים מדי יום על "הרעבת התושבים" ברצועה, נרטיב שישראל נאבקת בו; בינתיים, בישראל רבים משמיעים קולות של התנגדות לסיוע כלשהו, כל עוד 136 חטופים מוחזקים בשבי בעזה - ולפי עדויות החטופים שחזרו מקבלים מעט אוכל תוך שהם מוחזקים בתת-תנאים. היום ואתמול אף נחסם מעבר כרם שלום על-ידי מפגינים, בני משפחות חטופים וחללים, שמחו על העברת הסיוע לרצועה - ומשאיות לא היו יכולות להיכנס פנימה. עם זאת, בכתבה רחבה ברויטרס התמקדו בעזתים: "במקרה הטוב יש להם עכשיו חתיכת לחם שטוח עם אבקת טימין. ארוחת צהריים או ערב היא מנה קטנה של שימורי סרדינים או טונה, שמחולקות בין אנשים רבים".

ראש ארגון הבריאות העולמי נשבר: "עזה? גיהינום"

ובעוד השוק בשדרות סגור מאז 7 באוקטובר, שוק ג'באליה בתוך מחנה הפליטים הוא השוק היחיד כמעט ברצועה שעדיין פועל, לפי הפלסטינים מדובר בשוק פשוט שהסחורה שמוצעת בו מאד דלילה שסובל ממחסור במוצרי בסיס כמו אורז או קמח. בנוסף, המחירים בשוק בג'באליה גבוהים מאד - ולכן יש מעט מאוד עזתים שיכולים לאפשר לעצמם קנייה במקום. כך למשל, חלקם מציעים תכשיטים תמורת שקיות קמח או סוכר. שקית מלח עולה כיום ברצועה כ-30 שקלים – ועליות המחירים לא מפסיקות.
אחת המוכרות סיפרה בשוק כי שקית קמח נמכרת ב-55 שקלים לקילו, המוצרים לדבריה התקבלו לפני שבוע - ובכל פעם מתקבלים מספר קילוגרמים של קמח. תבלין טרי עולה 52 שקלים, אך מוכרת במקום העידה: "אין כלום, הכול יבש. זה כמו סוג של רעב". אחד המבקרים בשוק סיפר בריאיון לרשת אל-ג'זירה: "לא קניתי כלום, יש לי רק 5 שקלים. יש לי ילדים ולא מוכרים פה את מה שאני צריך עבורם, המצב קשה ולאף אחד לא אכפת מאיתנו. בכל השוק הזה לא מוצאים דבר".
5 צפייה בגלריה
שוק בג'באליה
שוק בג'באליה
השוק בג'באליה. המחירים בשמיים
5 צפייה בגלריה
"תנאי גיהינום בעזה". ראש ארגון הבריאות העולמי נשבר
"תנאי גיהינום בעזה". ראש ארגון הבריאות העולמי נשבר
"תנאי גיהינום בעזה". ראש ארגון הבריאות העולמי נשבר
(צילום: רויטרס)
בדיון בז'נבה סביב מצב החירום הבריאותי ברצועת עזה, ראש ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גברייסוס, קרא להפסקת אש ותיאר, תוך שהוא נרגש במיוחד, את התנאים בעזה כ"גיהינום". בכיר הארגון חווה מלחמה בילדותו, וילדיו שלו הסתתרו בבונקר במהלך המלחמה של אתיופי עם אריתריאה בשלהי המאה הקודמת. לפי נתוני משרד הבריאות ברצועת עזה, הנשלט על ידי חמאס, 25,900 בני אדם נהרגו מאז 7 באוקטובר ויותר מ-64 אלף נוספים נפצעו.
"אני מאמין אמיתי, בגלל ניסיוני, שמלחמה לא מביאה פתרון, מלבד עוד מלחמה, יותר שנאה, יותר ייסורים, יותר הרס", אמר, "אז בואו נבחר בשלום ונפתור את הנושא הזה. אני חושב שכולם מדברים על 'פתרון שתי המדינות', אך מקווה שהמלחמה הזו תסתיים ונגיע לפתרון אמיתי".
מירב אילון שחר, שגרירת ישראל למוסדות האו"ם בז'נבה, טענה כי הערותיו מעידות על "כישלון מנהיגותי מוחלט". "הן היו כל מה שלא בסדר בארגון מאז 7 באוקטובר. אין אזכור בדבריו לחטופים, לאונס, לרצח הישראלים וגם לא לשימוש בבתי חולים כבסיס לטרור או שימוש חמאס הזוי בתושבי הרצועה כמגן אנושי". היא האשימה את ארגון הבריאות העולמי ב"קנוניה" עם חמאס, וטענה כי חבריו מעלימים עין מפעולות חמאס.