עימות במליאה בין חברות הליכוד: השרה לשעבר גלית דיסטל אטבריאן תקפה את ראש האופוזיציה יאיר לפיד ברקע נאומו בדיון המיוחד בכנסת, לציון 75 שנה לכינונה, שבו הוא טען כי "אנחנו יודעים היום שהעובדה שלא עשינו בזמן את השינוי הובילה לאסון. האסון הגדול בתולדותינו". דיסטל השיבה: "הקשבתי לנאומו של ראש האופוזיציה, יש לי שאלה ליאיר לפיד - מה עם השינוי שאתה חייב לעשות? איך יכול להיות שאחרי הטבח נשארת בול אותו דבר? איך יכול להיות שלא למדת כלום, לא הפקת אף לקח?".
מי שהשיבה לה מעל דוכן המליאה ו"יצאה להגנתו" של לפיד היא דווקא חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד, שטענה כי דיסטל עצמה לא השתנתה. "ח"כ דיסטל גם את לא השתנית בכלום, כי את ממשיכה בשיח הזה 'יאיר לפיד תשתנה', 'תגיד לנו סליחה'. כל השיח הזה של שנה שעברה. מ-7 באוקטובר אנחנו בשיח אחר לגמרי - לא פריפריה, לא דתיים חילוניים. מלחמה. מלחמת קיום".

שרת ההסברה לשעבר לא נותרה חייבת והרימה את קולה לעבר חברת מפלגתה, בעודה יוצאת מהמליאה: "את מבריחה מנדטים. בושה". זו אינה הפעם הראשונה השבוע שבה מתעמתים חברי ליכוד זה עם זה, אלא שהפעם העימות היה פומבי ולעיני המצלמות במליאה.
בתחילת השבוע, בישיבת הממשלה, התפתח עימות בין השרה מאי גולן לשר עמיחי שיקלי - גם הם חברים לאותה מפלגה. במהלך העימות החריף גולן התייחסה לפתיחת המשרד לקידום מעמד האישה, בראשו היא עומדת ואמרה כי "זה היה רגע היסטורי". שיקלי השיב לה בזלזול: "האומה ממש עצרה את נשימתה". גולן, שלא אהבה את ההערה, לא נותרה חייבת ואמרה לשר התפוצות: "מי אתה בכלל?".
השר שיקלי המשיך ללגלג על גולן ואמר לה כי היא "מביישת את הליכוד ומבריחה מצביעים". הוא אף קרא לה: "תחזרי לעוצמה יהודית". היא הטיחה בו: "אתה מיזוגן ושוביניסט". שיקלי, נזכיר, התנגד להקמת המשרד למעמד האישה עבור גולן באפריל אשתקד, כיוון שהקמתו הייתה על חשבון המשרד לשוויון חברתי ולקחה ממנו את האחריות לרשות לקידום מעמד האישה. גם עם הקמת המשרד נרשם בין השניים עימות דומה.

יום ההולדת העצוב של הכנסת: הנאום שעורר סערה

בנאומו לפיד תהה מה פשר הישיבה המיוחדת לציון 75 שנה לכנסת, שהתקיימה בצל המלחמה והאסון הקשה שלשום - וברקע העובדה ש-136 חטופים וחטופות עדיין מוחזקים בשבי חמאס כבר 110 ימים. "מה יש לחגוג? אתם רואים מישהו חוגג במדינה? המדינה מעולם לא הייתה עצובה יותר", קבע לפיד בנאום בנוכחות נשיא המדינה יצחק הרצוג.

1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"מה יש לחגוג?". לפיד במליאת הכנסת, היום
(צילום: שלו שלום)
הוא אמר כי "לפני 11 שנה נעמדתי בפעם הראשונה בפודיום הזה ולא יכולתי לנשום מרוב התרגשות. חשבתי שזה הכבוד הגדול בחיי. אתם כבר לא מרגישים ככה. המערכת הפוליטית היא לא הפתרון, היא הבעיה".
לדבריו, הגענו למצב שאזרחי ישראל מרגישים איבוד שליטה - ואף אחד לא מטפל בזה. "ישראל תנצח במלחמה, אבל הניצחון הוא לא רק בזה שנהרוג את סינוואר", אמר, "הניצחון הוא בזה שנהיה טובים יותר. טובים יותר זה לזה, טובים יותר כאומה. למען החיים ולמען אלה שמובלים בשעה זו אל קברם, אנחנו מוכרחים לעשות שינוי. הכוח לקום מחדש קיים בתוכנו. תמיד היה ותמיד יהיה. ישראל תמיד ידעה להמציא את עצמה מחדש". לפיד התחייב: "אנחנו לא ניתן לאסון הבא לקרות. ישראל תעשה את השינוי שהיא חייבת לעשות. אין אפשרות אחרת".