שר המודיעין אלי כהן (הליכוד) התייחס הבוקר (יום ד') בריאיון לאולפן ynet לזינוק בנתוני התחלואה בקורונה, לבחירות המתקרבות ולטלטלות במערכת הפוליטית ולהסכמים שצפויים עם מדינות ערביות נוספות.
מתי יגיע היום של אחרי הסגר? אתה מאמין שבאמת אפשר יהיה לסיים את זה ביום חמישי הבא? "קודם כל, נראה את נתוני התחלואה. מהניסיון שלנו אנחנו רואים שיש עלייה חדה ולאחר מכן יש גם ירידה חדה. כפי שעלינו מרמות חיוביים של 1.8%, 3%, 4%, 6%, 7% כפי שיש לנו כיום, באותו אופן זה יכול לרדת. ללא ספק הצעדים שנוקטים במדינת ישראל - הסגר מצד אחד והחיסון - יביאו את התוצאות והדבר הזה חשוב בריאותית אבל הוא גם חשוב כלכלית. הוא נותן אופק לבעלי העסקים, לאירועי הספורט, אולמות התרבות.
"אנחנו כבר מתחילים ממש עכשיו לדבר על הכלים מה קורה ביום שלאחר הסגר, הדרכון הירוק, איך יוצאים ופועלים להגיע ל-200 אלף מתחסנים מדי יום. זה אפשרי, הוא הדגיש. "נצא בהדרגה. גם אם לא שבוע הבא, יכול להיות שזה יארך מקסימום שבוע לאחר מכן".
לדברי השר, "אם הנתונים יהיו מתחת ל-2,000 נדבקים ביום ונרד מתחת ל-3% חיוביים - אתמוך בלסיים את הסגר ולהתחיל בצעדים מדורגים. אין ספק שבסוף ינואר נהיה עם יותר מ-2 מיליון מחוסנים במנה השנייה".
זה כמעט בלתי נתפס כי אנחנו עומדים עכשיו על יותר מ-7% חיוביים. "כפי שזה יכול לעלות בצורה מעריכית ולהכפיל עצמו - זה יכול לרדת. לכן, נראה תוצאות כאלה בעוד שבועיים. שמעתי את לפיד שאמר שיהיו חמישה חיסונים בינואר, אז לא חמישה חיסונים - אולי חמישה מיליון חיסונים".
במרץ. "לא, חמישה מיליון חיסונים שקיבלנו במהלך חודשים דצמבר-ינואר, זה יוצא 2.5 מילון אנשים. דיבר הרכש החדש של בוגי יעלון, פרופ' לוין, שאמר שזה בלתי אפשרי לעשות את המבצע הזה. אמר, 'איך יעשו את זה? איך ישנעו? איך ישמרו את זה בקירור?'. דיבר סער על הנושא של המודל הסלובקי, אז יש הרבה דיבורים אבל הדרך להוריד את התחלואה היא לעשות סגר קצר כפי שאנחנו שואפים לעשות אותו עכשיו ומבצע החיסונים. צריך להגיד מילה טובה גם למערכת הבריאות במדינת ישראל, לאחים, לאחיות, אני רואה את הברק שלהם בעיניים לעשות, לפעול, להירתם".
1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד. "שטחיות"
(צילום: קונטקט)
כרגע יש פחות או יותר עדיין 62 מנדטים ברוב, בכל הסקרים, של "רק לא ביבי". "השאלה הנשאלת היא האם גדעון סער יבוא וישב עם מרצ? עם המשותפת? וצריך להבין דבר אחד, ברגע שגדעון סער בא ואמר שהוא לא יישב עם נתניהו - הוא כרך את גורלו בלפיד. המשמעות היא פשוטה: כל קול לגדעון סער ימליך את לפיד לראשות הממשלה".
אתה אומר לפיד והזכרת את ה"חמישה חיסונים". הוא צריך להתנצל? "צריך להתנצל? אני לא הייתי מצביע עבורו אם הייתי שומע מישהו שנותן בחודש דצמבר תחזית לחודש ינואר ואומר שבינואר יהיו חמישה חיסונים, אומר שזה שקר. זה אותו אחד שאמר שהסכם הגרעין עם איראן הוא טוב כשברור לכולנו מהם החורים שהיו בהסכם הגרעין. אומרים היום בארה"ב שזה לא הסכם טוב, אומרים באירופה שצריך לבוא ולתקן אותו. זה מעיד על השטחיות".
מיש עתיד נמסר בתגובה לדברי השר אלי כהן: "השר כהן היה רוצה שהציבור ישכח את התקופה בה הוא שאף להחליף את נתניהו כשהיה במפלגת 'כולנו', ובטח שירצה שהציבור ישכח לו שהוא חלק מהממשלה המנופחת והמנותקת שנכשלה בטיפול הקורונה. רק מפלגת 'יש עתיד' גדולה תביא לממשלה שפויה וליברלית".

נבחרת לא, אבל אולי ישראלים במונדיאל

מה בעצם עשה ראש המוסד יוסי כהן בארה"ב? האם זה היה בעצם שיתוף מודיעין עם פומפאו או איזשהו ניסיון להשפיע על ממשל ביידן באשר להסכם הגרעין עם איראן? "אנחנו מתכוונים לעבוד עם ממשל ביידן. אנחנו יודעים שלממשל ביידן יש כוונות לפתוח שיח כזה או אחר עם איראן".
המגעים כבר החלו? "לא החלו מגעים. אני מניח שזה גם לא יקרה כל כך מהר כיוון שביידן ייכנס לתפקידו בשבוע הבא, ב-20 בינואר. אני חושב שהדבר הראשון שהוא יתמקד בו זה הקורונה - לטפל בתחלואה הגואה ובתמותה".
אבל יש כבר ניסיונות להשפיע על גורמים שאנחנו יודעים שיהיו בממשל ביידן? "כן, יש ניסיונות. נדע לעבוד איתם. הנה, אנחנו רואים את הפירות של ההסכם המדיני והפעילות של ארה"ב בנושא של סעודיה מול קטאר, וההסכם הזה שנוצר בחסות אמריקאית פותח גם את האפשרות לנורמליזציה של קטאר עם ישראל. קטאר עד היום שיחקה בשני מגרשים: גם בצד המערבי וגם עם איראן. בעצם ההסכם שלה עם סעודיה - קטאר הולכת יותר לכיוון העולם המערבי. יש סיכוי לא קטן שבמונדיאל הקרוב בעוד שנתיים יהיו הרבה ישראלים שיבואו לראות את משחקי הכדורגל".
יש סיכוי שנראה טקס חתימה נוסף ב"הסכמי אברהם" בתקופה הקרובה? "אנחנו בהחלט מצפים לסעודיה, עומאן, מאוריטניה וניז'ר. ההתקרבות של קטאר לסעודיה בחסות ארה"ב מגבירה את הסיכוי לנורמליזציה עם ישראל".
בחודשים הקרובים? "כן".