אופטימיות בסביבת ראש הממשלה, פחות מארבעה ימים ל-1 בספטמבר: אף ששר האוצר אביגדור ליברמן הודיע היום (ראשון) כי הנחה את פרקליטות המדינה להגיש בקשה להוצאת צווי מניעה להסתדרות המורים וארגון המורים העל-יסודיים, בסביבתו של ראש הממשלה יאיר לפיד מניחים כי שנת הלימודים תיפתח כסדרה. "המו"מ מתנהל באופן מאוד יפה וענייני. הפער הוא 800 מיליון שקל. בשביל זה לא מוציאים צווי מניעה", אמרו בסביבת ראש הממשלה ל-ynet.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד יפה בן דוד אביגדור ליברמן
יאיר לפיד יפה בן דוד אביגדור ליברמן
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ, קובי קואנקס, מוטי קמחי)
גם מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד אמרה הבוקר בריאיון לאולפן ynet שהפערים לא גדולים, כלשונה. "אמרתי לשר האוצר שאפשר להגיע להסכמות. צריך רק להגדיל את התקציב. הפערים עומדים על כמיליארד. הצטמצמנו", היא אמרה.
ראש הממשלה לפיד אמר מוקדם יותר לאחר שנפגש עם השר ליברמן כדי לדון במשבר, כי יבחן את נושא צווי המניעה. "אנחנו פועלים לפתוח את שנת הלימודים כסדרה. אני מבקש מהצדדים למצות תחילה את תהליכי המשא ומתן", הודיע לפיד.
על רקע איום צווי המניעה, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שמתנגדת לצווים, תקפה היום את ליברמן. "מי שמבקשים צווי מניעה, בזמן שבו יושבים הצוותים מכל הצדדים למו"מ כדי להגיע להסכמות שיביאו לפתיחת שנת הלימודים כסדרה - מוכיחים שאינם מעוניינים להגיע להסכם, ולא מתעניינים בעתידה של מערכת החינוך ועתיד הילדים", אמרה.

שאשא ביטון הוסיפה כי משרד החינוך בנה והציע פתרונות ומענים לכל הפערים בין הצדדים. לדבריה, "הגיעה העת שמשרד האוצר יציב את ילדי ישראל והוריהם בראש סדר העדיפויות, ויעשה הכול כדי להגיע להסכמות שיאפשרו את פתיחת שנת הלימודים, לא רק בשנה הנוכחית, אלא גם בשנים הבאות, תוך כדי קידום מורים חדשים במערכת ושימור והמרצת המורים האיכותיים שנמצאים במערכת כיום".
קרב ההתכתשויות בין ליברמן לשאשא ביטון נמשך בטוויטר, כששר האוצר כתב: "לידיעת שרת החינוך - צווים למניעת שביתה במערכת החינוך מבוקשים באופן מסורתי על ידי משרד החינוך. גם בשנת 2019 וגם בשנת 2020, כשהסתדרות המורים איימה בשביתה, משרד החינוך ביקש להוציא צווי מניעה עוד באמצע אוגוסט, וזאת מתוך ההבנה שלוקח זמן להיערך עם צו כזה. בגלל שמשרד החינוך הפעם בחר משיקוליו שלא להוציא צווים נאלצתי אני, מתוך אחריות, לעשות זאת".
3 צפייה בגלריה
מחכים לפתיחת הלימודים
מחכים לפתיחת הלימודים
פחות מארבעה ימים ל-1 בספטמבר. התלמידים יחזרו?
(צילום: יאיר שגיא )
המנדט לבקשת צווי מניעה אכן נמצא אצל שרת החינוך שתומכת במורים, אך בשל השלכות השביתה על המשק כולו, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה לאשר לליברמן לבקש צווי מניעה. האישור של היועמ"שית ככל הנראה יינתן גם אם משרד החינוך יסרב להצטרף לבקשה.

רן ארז לאוצר: "חזרו לשולחן המו"מ טרם יסלים המצב"

אל איומי השביתה הצטרף הערב גם יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז. במכתב ששלח לממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר נתן, כתב ארז כי הוא קורא לו לשוב אל המו"מ כדי למצוא פתרון למחלוקות על ההסכם הקיבוצי. "עד לרגע זה לא התייחסתם כלל ועיקר לנוסח ההסכם הקיבוצי שהועבר אליכם, כך שנדמה שדבר אינו בוער למשרד האוצר סביב הסכסוך ובקשר לפתיחת שנת הלימודים כסדרה", הוסיף ארז במכתב ששלח לבר נתן.
3 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
רן ארז. ליברמן האשים: "נראה שזה תשומת לב וכבוד"
(צילום: הדר יואביאן)
"טרם יסלים המצב עוד יותר, ועל מנת לנסות למנוע את אי-פתיחת שנת הלימודים, אני קורא לכם לחזור לשולחן המו"מ עוד הערב ולהגיע למשרד הארגון לישיבת מו"מ רציפה, בניסיון אחרון למצוא פתרון לכלל המחלוקות".
שר האוצר ליברמן התייחס היום בשיחה עם כתבים לאיום של ארז, ואמר: "נפגשתי איתו, שאלתי מה מפריע לו, הוא אמר שרק סעיף אחד - והסכמתי. במקום לחתום, הוא חזר אחרי כמה ימים עם מסמך של 29 סעיפים. אני לא יודע מה יש שם, נראה שזה בעיקר תשומת לב וכבוד".
את הקושי "לפזר כסף ממסוק", כלשונו, הסביר ליברמן בתביעות שכר של יותר מ-40 מיליארד שקל. "אנחנו מנהלים מדיניות אחראית. הורדנו את הגירעון לאפס. צריך להבין את האתגרים הכלכליים - ואני מציע גם להקשיב לדבריו של יו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב. אנחנו בדרך למשבר כלכלי קשה בחורף הקרוב, שימו לב להתרעות שאנחנו מקבלים מכל עבר", הוסיף שר האוצר.