5 צפייה בגלריה
ליברמן ולפיד
ליברמן ולפיד
שר האוצר מבקש להוציא צווי מניעה לשביתה, וראש הממשלה העביר ביקורת. ליברמן ולפיד
(צילום: עמית שאבי, לע"מ)
שר האוצר אביגדור ליברמן אמר היום (ראשון) שהנחה את פרקליטות המדינה להגיש בקשה לבית הדין הארצי לעבודה להוציא צווי מניעה להסתדרות המורים וארגון המורים העל-יסודיים בניסיון למנוע את השבתת הלימודים ב-1 בספטמבר. ראש הממשלה יאיר לפיד, שנפגש היום עם ליברמן כדי לדון במשבר במערכת החינוך, הביע ביקורת מרומזת על החלטתו של שר האוצר: "אנחנו פועלים לפתוח את שנת הלימודים כסדרה. ראש הממשלה יבחן את נושא צווי המניעה, אבל מבקש מהצדדים למצות תחילה את תהליכי המשא ומתן".
גם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון תקפה את ליברמן ואמרה כי "מי שמבקשים צווי מניעה, בזמן שבו יושבים הצוותים מכל הצדדים למו״מ כדי להגיע להסכמות שיביאו לפתיחת שנת הלימודים כסדרה - מוכיחים שאינם מעוניינים להגיע להסכם, ולא מתעניינים בעתידה של מערכת החינוך ועתיד הילדים".
5 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בכנס החינוך השנתי של המרכז לשילטון מקומי
יפעת שאשא ביטון בכנס החינוך השנתי של המרכז לשילטון מקומי
"הגיעה העת שמשרד האוצר יציב את הילדים וההורים בראש סדר העדיפויות". שאשא ביטון
(צילום: מוטי קמחי )
שאשא ביטון אמרה כי משרד החינוך בנה והציע פתרונות ומענים לכל הפערים בין הצדדים, ו"הגיעה העת שמשרד האוצר יציב את ילדי ישראל והוריהם בראש סדר העדיפויות, ויעשה הכל כדי להגיע להסכמות שיאפשרו את פתיחת שנת הלימודים, לא רק בשנה הנוכחית, אלא גם בשנים הבאות, תוך כדי קידום מורים חדשים במערכת ושימור והמרצת המורים האיכותיים שנמצאים במערכת כיום".
שר האוצר הגיב לביקורת של שרת החינוך, ובציוץ בטוויטר כתב: "לידיעת שרת החינוך - צווים למניעת שביתה במערכת החינוך מבוקשים באופן מסורתי על ידי משרד החינוך. גם בשנת 2019 וגם בשנת 2020, כשהסתדרות המורים איימה בשביתה, משרד החינוך ביקש להוציא צווי מניעה עוד באמצע אוגוסט, וזאת מתוך ההבנה שלוקח זמן להיערך עם צו כזה. בגלל שמשרד החינוך הפעם בחר משיקוליו שלא להוציא צווים נאלצתי אני, מתוך אחריות, לעשות זאת".

המנדט לבקש צווי מניעה אכן נמצא אצל שרת החינוך שתומכת במורים, אך בשל השלכות השביתה על המשק כולו, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה לאשר לליברמן לבקש צווי מניעה. האישור של היועמ"שית ככל הנראה יינתן גם אם משרד החינוך יסרב להצטרף לבקשה.
בשיחה עם כתבים אמר ליברמן כי למרות בקשתו המשא ומתן עם הסתדרות המורים נמשך - וכי למרות צמצום הפערים בין הצדדים, המחלוקות עדיין משמעותיות, ומבחינתו המגעים יימשכו עד הצלצול שמבשר על השיעור הראשון. לדברי שר האוצר, "אפשר לסכם את הנושאים שלגביהם יש הסכמה, לפתוח את שנת הלימודים - ולהמשיך לאחר מכן".
5 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים בנושא תוכנית לאומית להפחתת הרגולציה והביורוקרטיה
מסיבת עיתונאים בנושא תוכנית לאומית להפחתת הרגולציה והביורוקרטיה
ליברמן עקץ את שרת החינוך - ואת מפלגת תקווה חדשה. סער וליברמן, בשנה שעברה
(צילום: AP)
ליברמן עקץ בשיחה את שאשא ביטון ואמר כי במצע של מפלגתה, תקווה חדשה, מוצע לשלם 8,000 שקל למורה מתחיל - ואילו משרד האוצר מציע 9,000 שקל. "הבעיה המרכזית אינה כספית, אלא תפיסתית - וזו מהות המחלוקת", אמר ליברמן, שחזר על דבריו של סגן הממונה על השכר שהתראיין לאולפן ynet. "צריך לשים דגש על מצוינות והכספים צריכים ללכת לשם, וכדי לאפשר למנהלים לתגמל מצטיינים גם בלי קשר לוותק. בן דויד מאמינה שצריך לשים דגש על הוותק - וזה אחד הוויכוחים הקשים", אמר שר האוצר.
שר האוצר התייחס לפערים בינו לבין שאשא ביטון, שלא צפויה כאמור לבקש צו מניעה לשביתה, ואמר כי "זכותה המלאה של שרת החינוך להחליט מה שרוצה, עמדתנו שונה. אני לא יכול לדבר בשם בית הדין. אנחנו נכבד את מה שיחליט".

5 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
"מה מפריע לו? תשומת לב וכבוד". רן ארז
(צילום: מוטי קמחי )
ליברמן הוסיף כי קיימים פערים גם לגבי התאמת חופשים בין מערכת החינוך למשק כולו - והדגיש כי הוא משתדל לפעול מול ראש הממשלה יאיר לפיד, אך הדבר נתון לידי הדרג המקצועי במשרדו כדי לנטרל את הלחצים הפוליטיים. "אפגש היום עם ראש הממשלה ואעדכן אותו בכל ההתפתחויות, אני מקווה שיתמוך", אמר.
שר האוצר התייחס גם לטענתה של מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד באולפן ynet, שלפיה היא "עוברת טרור" בגלל אנשי משרד האוצר, ואמר כי "אני שומר על ערוצים פתוחים איתה ואנחנו מדברים כל הזמן, כולל אתמול בערב וגם היום. הייתי פעם שר הביטחון, היום אני לא עוסק בביטחון אלא בהסכמי עבודה - וכל האנשים במשרד האוצר עושים את זה בצורה הכי מכובדת וכנה".
הוא התייחס גם לאיום של יו"ר ארגון המורים רן ארז להשבית את הלימודים גם כן, ואמר כי "נפגשתי איתו, שאלתי מה מפריע לו, הוא אמר שרק סעיף אחד - והסכמתי. במקום לחתום, הוא חזר אחרי כמה ימים עם מסמך של 29 סעיפים. אני לא יודע מה יש שם, נראה שזה בעיקר תשומת לבד וכבוד".
5 צפייה בגלריה
יפה בן דוד
יפה בן דוד
"רק משרד החינוך יקבע את המדיניות". יפה בן דויד
(צילום: קובי קואנקס)
הוא התייחס לסוגיית תגמול המורים המצטיינים, צעד שהסתדרות המורים מתנגדת לו ממגוון סיבות, והסביר כי "אני לא מאמין ששר האוצר, החינוך או המנכ"לית יכולים לדעת מי מורה מצטיין בירוחים ומי בשלומי. הסמכות, לפי תפיסתי, היא אצל המנהל. הצענו לתת למנהל 36 אלף שקל בשנה, כך שיוכל כל חודש לתת כסף למורה מצטיין. אני לא מאמין שמישהו, אפילו מפקח, יידע לתת הערכה נכונה - ואנחנו רוצים לחזק את מעמד המנהל".
ליברמן הסביר כי למשרד האוצר הגיעו תביעות שכר של יותר מ-40 מיליארד שקל - ואמר כי "לא באתי לפזר כסף ממסוק, אנחנו מנהלים מדיניות אחראית. הורדנו את הגירעון לאפס, צריך להבין את האתגרים הכלכליים - ואני מציע גם להקשיב לדבריו של יו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב. אנחנו בדרך למשבר כלכלי קשה בחורף הקרוב, שימו לב להתרעות שאנחנו מקבלים מכל עבר".
מוקדם יותר היום טענה בן דויד באולפן ynet כי אנשי משרד האוצר מטעים את ליברמן, והדגישה כי משרד האוצר מעלה הצעות פדגוגיות במסגרת המו"מ - על אף שמדובר בתפקידו של משרד החינוך. לדבריה, "אין לזה אח ורע, הם גם לא מבינים בזה. תפקידו של משרד האוצר הוא להביא את הכסף, ומי שיקבע את המדיניות הוא רק משרד החינוך".
טובה צימוקי השתתפה בהכנת הכתבה