עוד צרות לקואליציית ה-60: יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת מיכאל ביטון (כחול לבן), אמר הבוקר (רביעי) באולפן ynet כי הוא דורש להקפיא את הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית ואיים כי הוא עלול לא להצביע עם הקואליציה. ביטון ביקר את הרפורמה בחריפות בדיון בוועדת הכלכלה אמש, בטענה כי היא תפגע בשכבות החלשות, וכן בעקבות העובדה שהרפורמה אושרה "במחטף", לדבריו, בזמן פגרת הכנסת.
הגזירות העיקריות במסגרת הרפורמה, שאושרה בתחילת החודש, הן ביטול ההנחה הקבועה על טעינת ערך צבור ברב-קו, וייקור תעריף הנסיעה בערי הפריפריה - בעיקר החרדיות - בהן אופקים, נתיבות, טבריה, מודיעין עילית וביתר עילית. עד עתה תושבי ערים אלו נהנו מתעריף של שני שקלים לנסיעה באוטובוס, אך לאחר הרפורמה ישלמו 5.5 שקלים.
3 צפייה בגלריה
אוטובוס חשמלי חדש של חברת דן
אוטובוס חשמלי חדש של חברת דן
"האוטובוסים בקריסה רצינית": ח"כ מיכאל ביטון בריאיון לאולפן
(צילום: עידו ארז)
בנעילת הדיון אתמול בוועדת הכלכלה, ביטון הצהיר כי "הרפורמה הזו מייצגת את כל מה שרע בכלכלה הישראלית, מייקרת תעריפים לפריפריה ולחלשים בזמן שהאוצר נכנס לשנת שיא בהכנסות", והוסיף כי משרד התחבורה "לא סופר את ועדת הכלכלה". ביטון חזר על דבריו היום באולפן, וציין כי הוא מתפלא שהפגיעה בשכבות החלשות לא עומדת לנגד עיניה של שרת התחבורה, מרב מיכאלי (העבודה), שכן תמיכה בחלשים היא חלק מערכי מפלגתה.
חבר הכנסת ביטון טען כי בניגוד לכוונה לעשות סדר "בברדק של אינסוף מחירים", הרפורמה תיצור אי סדר נוסף, שבמסגרתו יתייקר למשל מחירו של כרטיס החופשי-חודשי של הרכבת. "הרעיון לאחד מחירים הוא טוב, אבל מדובר בהאחדה לא נכונה. אדם שנוסע ברכבת עם חופשי-חודשי יקבל החזר לפי תעריף נמוך יותר של אוטובוס", הסביר ביטון, וציין כי עדיף היה אם הרפורמה תעודד דווקא נסיעה ברכבות, שכן "האוטובוסים בקריסה רצינית", לדבריו.
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן
"מעשים חד צדדיים כאלה יכולים להפיל את הממשלה": ח"כ ביטון על התנהלות השרים מיכאלי וליברמן
(צילום: עמית שאבי)
בנוסף, ביטון המשיך וביקר את התעלמות משרדי הממשלה מוועדת הכלכלה, וטען כי מדובר בפגיעה במעמדה של הרשות המחוקקת. "השרה מיכאלי ושר האוצר ליברמן טרם ענו להשגות שהעליתי. עשינו את רפורמות הייבוא, הדואר והבנקאות, אבל ברפורמה הזו לא שיתפו אותנו בכלל. אתם תעשו דבר שפוגע במיליונים? לא בבית ספרנו ולא במשמרת שלי", הצהיר.
- הצעת שתנקוט צעדים במליאה, על איזה צעדים מדובר? "נציגי הממשלה צריכים לספק תשובות לוועדות הכנסת. פנינו למשרד התחבורה בבקשה שכביש 6 ייסלל לצפון, וביקשנו שיזרימו כסף לרשויות מקומיות כדי שיוכלו להיאבק בתאונות הדרכים. לא קיבלנו תשובה עד עכשיו. מצד שני, שעה אחרי הרפורמה כבר השיקו מסיבת עיתונאים - זו פגיעה במעמדה של הכנסת. ולכן, את מי שאנחנו צריכים לחפש כדי לקבל תשובות, יחפש אותנו במליאה".
3 צפייה בגלריה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
"לא אאפשר פגיעה במיליונים במשמרת שלי": ח"כ ביטון
( צילום:נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )
- האם אתה אומר שלא תצביע יחד עם הקואליציה? "יתכן שהדברים יגיעו עד כדי כך, אבל נתתי לנציגי הממשלה שבוע לתקן את הרפורמה עם תשעה סעיפים שהצעתי, או לעשות אותה כמו שצריך במסגרת חוק ההסדרים הבא. אומרים לי שאני פוגע ביציבות הממשלה, בזמן שבמהלך הפגרה הם עשו רפורמות בחקלאות ובתחבורה. זו לא פגיעה ביציבות? אל תעשו מעשים חד צדדיים, תקשיבו לשותפים ותקבלו יציבות. הממשלה יכולה להחזיק מעמד ב-60-60 עד התקציב הבא, אבל מעשים כאלה בהחלט יכולים להפיל אותה.
לבסוף, חבר הכנסת ביטון התייחס גם לדיווח כי רע"מ לא מתכוונת לתמוך בחוק המלגות לחיילי צה"ל, "ממדים ללימודים", והדגיש כי "אנחנו דורשים תמיכה מכל סיעות הקואליציה, וגם מהאופוזיציה. המון חברי ליכוד רוצים להצביע בעד החוק". עוד הוסיף כי "ביטחון ישראל לא נתון לשיקולים פוליטיים. אם הממשלה לא יכולה לאפשר ביטחון, לא תהיה כאן ממשלה".