שר הביטחון יואב גלנט התחייב הבוקר (יום ראשון) בקולו לכבד כל פסיקה של בית המשפט העליון, בצל אזהרות הממשלה כי אם בג"ץ יתערב בביטול עילת הסבירות - ישראל עלולה להיקלע ל"אנרכיה וכאוס". גם השרים גילה גמליאל מהליכוד ומשה ארבל מש"ס הצהירו שיכבדו את הפסיקה, בעוד השר שלמה קרעי העדיף להפנות את העיתונאים לבית המשפט העליון - והשר יצחק גולדקנופף מיהדות התורה טען כי "נחליט ביחד".
4 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף יואב גלנט
יצחק גולדקנופף יואב גלנט
מחלוקת בממשלה. גולדקנופף וגלנט
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool, אלעד מלכה)
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"זה לא המקום הנכון". קרעי
(צילום: אוליסייה פיטוסי)
4 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
מה יעלה בגורל המהפכה המשפטית? נתניהו לוין
(צילום: חיים גולדברג)
השרים אמרו את הדברים בעת שנכנסו לישיבת הממשלה, יומיים לפני הדיון בבג"ץ על התיקון לחוק היסוד שביטל את החלת עילת הסבירות על החלטות הממשלה, השרים וראש הממשלה. גלנט השיב כי "אכבד כל החלטה של בג"ץ", בעוד קרעי טען כי "זה לא המקום הנכון לשאול את השאלה הזו. תלכו לבג"ץ ותשאלו אם הם מתכוונים לכבד את הדמוקרטיה במדינת ישראל, זו השאלה הנכונה".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד בירך את גמליאל, גלנט וארבל על "ההתייצבות החד משמעית לצד שלטון החוק". יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי "הם אמרו את המובן מאליו - אך לצערי הגענו לימים שבהם אמירה כזו נחוצה וחשובה כל כך. אני מברך על עמדתם האמיצה בימים טרופים אלו וקורא לכל חברי וחברות הקואליציה להשמיע קול שפוי, חד וברור - חובה לכבד פסיקה של בג"ץ ולמנוע משבר חוקתי מסוכן".
אבל, שרים רבים בחרו לחלוף על פני העיתונאים ולא להשיב לשאלה המתבקשת. כך עשו ישראל כץ, איתמר בן גביר, אורית סטרוק, דודי אמסלם, ניר ברקת, עידית סילמן, מאיר פרוש וראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו. נתניהו, נזכיר, מסרב תקופה ארוכה להשיב אם יכבד את הפסיקה או לא, ורק הציב משוואה שלפיה "הממשלה תמיד כיבדה פסיקות של בית המשפט - והוא מעולם לא התערב בחוקי יסוד". על המשוואה הזו חזרו שרים נוספים, וכשיו"ר הכנסת אמיר אוחנה רמז שיהיו השלכות מרחיקות לכת אם בג"ץ יתערב בביטול עילת הסבירות - נתניהו תמך.
4 צפייה בגלריה
יצחק עמית על כס העליון עם הנשיאה אסתר חיות והמשנה עוזי פוגלמן
יצחק עמית על כס העליון עם הנשיאה אסתר חיות והמשנה עוזי פוגלמן
הבהירו שניתן להתערב בחוקי יסוד. יצחק עמית ואסתר חיות
(צילום: עטא עוויסאת)
חוקי יסוד במדינת ישראל, נזכיר, ניתן להעביר ברוב קואליציוני רגיל לחלוטין - בניגוד לדמוקרטיות מערביות אחרות שבהן יש חוקה מסודרת, שאותה ניתן לשנות רק בהסכמה רחבה מאוד. כך, למשל, בארצות הברית מתקשים כבר שנים להעביר את התיקונים הנדרשים בחוקה הנוגעים לנשיאת נשק. לטענת לפיד, "מה שהממשלה חוקקה אינם חוקי יסוד, אלא חוקים חפוזים, רשלניים ואנטי דמוקרטיים, שהם קראו להם 'חוקי יסוד' ללא שום בסיס או הצדקה משפטית". בממשלה מנגד מעדיפים להתמקד בהגדרה ולא במהות, וטוענים שכל התערבות של בית המשפט בחוק יסוד כמוה כקו אדום שאין לחצותו.
השופט יצחק עמית, שאמור להחליף את חיות בהתאם לשיטת הסניוריטי, אמר בדיון בבג"ץ על חוק הנבצרות כי על אף שבית המשפט מרסן את עצמו בחוקי יסוד, "הדחיפות וה'פלסטלינה' שעושים בהם מאששים את הטענה שחייבת להיות ביקורת שיפוטית". כשתהה אם היטל ביוב יוגדר כחוק יסוד, לשיטת הממשלה אסור לבג"ץ להתערב בו, השיב נציג הממשלה בדיון - "כן". גם הנשיאה חיות מחזיקה בעמדה שבג"ץ רשאי להתערב בחוקי יסוד, וגם היא מתחה ביקורת על השימוש השיטתי בהם. על כן שר האוצר בצלאל סמוטריץ' דאג להזהירה בשבוע שעבר בחריפות אופיינית: "שלא תעזי לפסול חוקי יסוד". השרה דיסטל, באיום משלה, טענה כי אם חיות תתערב בחוקים - יהיה לה עסק איתה.
בכל מקרה, גם בדבריו היום נתניהו בחר שלא להתייחס לדיון בבג"ץ, בצל הניסיונות להגיע לפשרה שתייתר את הדיון. "אנו עושים מאמצים אדירים להרגעת הרוחות ולהגעה להסכמה ציבורית רחבה ככל האפשר לגבי הרפורמה המשפטית", אמר. "לכן, אני לא יכול לקבל את קריאות ההסתה שמגיעות מראשי הפגנות השמאל".
נתניהו התייחס בכך לשקמה ברסלר, שאמרה כי "אסור לדבר עם נאצים - יהודים או לא יהודים" - בהתייחסות למפלגותיהם של סמוטריץ' ובן גביר. לדברי נתניהו, "פעיל אחר כתב בטוויטר לשרה שהיא גרועה מהנאצים. במודיעין קראו למותי ולמות רעייתי. מנהיגי האופוזיציה לא גינו את הדברים החמורים האלה. אני קורא להם לעשות זאת ולהצטרף אלינו להרגעת הרוחות בעם, ומצפה מגורמי אכיפת החוק לבוא בחשבון עם המסיתים".