נשיא קולומביה, גוסטבו פטרו, נוקט בימים האחרונים עמדה תקיפה נגד ישראל בעקבות ההפצצות ברצועת עזה, ובין השאר עורך השוואות בין הנעשה שם לבין השואה. ישראל החליטה להשעות את הייצוא הביטחוני למדינה בעקבות זאת, והלילה (בין ראשון לשני) כתב פטרו ברשת X (טוויטר לשעבר) כי "אם נצטרך להשעות את היחסים עם ישראל - נשעה אותם. אנחנו לא תומכים ברצח עם".
1 צפייה בגלריה
קולומביה גוסטבו פטרו נבחר ל נשיא
קולומביה גוסטבו פטרו נבחר ל נשיא
גוסטבו פטרו. "לא נתמוך ברצח עם"
(צילום: EPA)
פטרו השיב בציוץ שכתב לציוץ שהעלה דובר משרד החוץ ליאור חייט, שבו נכתב כי בהנחיית שר החוץ אלי כהן זומנה שגרירה קולומביה בישראל לשיחתה נזיפה, בעקבות "התבטאויותיו העוינות והאנטישמיות של נשיא קולומביה נגד מדינת ישראל".
כצעד תגובה ראשון, ישראל החליטה כאמור לעצור את הייצוא הביטחוני לקולומביה - צעד משמעותי, שכן ברשת AFP הצרפתית ציינו שישראל היא אחת מספקיות הנשק הגדולות ביותר של הצבא הקולומביאני.
עם זאת, פטרו לא התרשם, והמשיך גם הלילה בהתבטאויותיו החריפות. לדברי משרד החוץ הישראלי, "בפגישה הובהר לשגרירה כי התבטאויותיו התקבלו בישראל בתדהמה אל מול התקפת הטרור הברברית של מחבלי החמאס שרצחו יותר מ-1,300 ישראלים וחטפו יותר מ-150. ישראל מגנה את דבריו של הנשיא אשר מהווים תמיכה במעשי הזוועה של מחבלי החמאס, מלבים את האנטישמית, פוגעים בשליחי מדינת ישראל ומאיימים על שלום הקהילה היהודית בקולומביה".
פטרו, מנגד, קרא לאמריקה הלטינית "להראות סולידריות אמיתית עם קולומביה", והוסיף כי "אם היא לא מסוגלת - זו תהיה התפתחות של היסטוריה שתגיד את המילה האחרונה כמו במלחמת הצ'אקו הגדולה". פטרו, שלא הבהיר מה הקשר בין המלחמה בעזה לדברים שכתב, מדבר לכאורה על הסכסוך בין פרגוואי לבוליביה שאירע בין השנים 1932 ל-1935.
פטרו המשיך והאשים מיליציות ושכירי חרב בכך ש"שחררו את הטבח ורצח העם בקולומביה", והזכיר את שמותיהם של רפאל איתן ויאיר קליין. קליין, קצין צה"ל בדרגת סגן-אלוף, הורשע באימון כוחות מיליציה קולומביאניים בשנות ה-80. פטרו גם השווה את הנעשה ברצועת עזה לאושוויץ, וכתב: "היטלר יובס לטובת האנושות, הדמוקרטיה, השלום והחופש של העולם. יום אחד צה"ל וממשלת ישראל יבקשו מאיתנו סליחה על מה שעשו אנשיהם בארצנו. אני אחבק אותם והם יבכו על הרצח באושוויץ ובעזה, וגם על אושוויץ הקולומביאני".
פטרו, איש תנועת הגרילה לשעבר, ניצח בחודש יוני 2022 בבחירות לנשיאות קולומביה והפך לאיש השמאל הראשון בתולדות המדינה שעולה לשלטון. בעברו הוא היה חבר בתנועת M-19, נכלא וקיבל חנינה. פטרו עצמו לא היה לוחם, אבל תנועתו M-19 כן השתמשה באלימות, וב-1985 הייתה מעורבת בחטיפתם של שופטים, אירוע אלים שסביבו נהרגו קרוב ל-100 בני אדם. פטרו טוען כי אחרי שנעצר עונה על-ידי הצבא, ובכוחות הביטחון של קולומביה הביעו חשש מהרפורמות שהוא מתכנן לערוך בשורותיהם.