החשוד בתקיפתו של הסופר סלמן רושדי, האדי מטר, תושב ניו ג'רזי בן 24, הכה ודקר אותו כמה פעמים תוך 20 שניות במסגרת המאבק ביניהם אתמול (שישי) על הבמה שבה נערך הכנס במכון צ'טאקוואה במערב מדינת ניו יורק. גורמים במערכת אכיפת החוק בניו יורק אמרו הלילה ל"ניו יורק פוסט" כי החשוד רחש אהדה למשטר באיראן, שלאורך שנים ארוכות קרא לרצוח את רושדי.
8 צפייה בגלריה
סלמן רושדי
סלמן רושדי
הטיפול ברושדי, אתמול. סוכנו סיפר: "הוא מחובר למכונת הנשמה"
(צילום: EPA, AP)
8 צפייה בגלריה
כוחות משטרה ליד ביתו של האדי מטאר
כוחות משטרה ליד ביתו של האדי מטאר
כוחות משטרה ליד ביתו של מטר בניו ג'רזי
(צילום: AP)
אנדרו ויילי, סוכנו של הסופר שפרסם ב-1988 את הספר "פסוקי השטן" – שהפך אותו למעשה לאויב האיסלאם הקיצוני בשל האופן שבו הוצגה דמותו של הנביא מוחמד, סיפר הלילה כי רושדי חובר למכונת הנשמה וככל הנראה יאבד את אחת מעיניו כתוצאה מהדקירות. רושדי, כך הוא אמר, סובל גם מעצבים קטועים באחת מידיו ומנזק בכבד.
לפי הגורמים ששוחחו עם ה"ניו יורק פוסט", החשוד מטר נהג לפרסם פוסטים שתומכים באיראן ובמשמרות המהפכה ברשתות החברתיות. מלבד זאת, הוא נהג לפרסם גם פוסטים כלליים שתומכים בשיעה הקיצונית. משטרת ניו יורק מסרה מצדה כי המניע הרשמי לדקירה עדיין לא ברור. "אין לנו אינדיקציה למניע כרגע", אמר קצין במשטרת ניו יורק אמש. הוא הוסיף כי להערכת משטרת ניו יורק, מטר פעל לבדו. לפי דיווחים בארה"ב, הוא נשא רישיון נהיגה מזויף בשם חסן מורנייה - שילוב בין שמו הפרטי של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, ושם משפחתו של רמטכ"ל חיזבאללה לשעבר שחוסל ב-2008 בסוריה - עימאד מורנייה.
אחד האנשים שישב בכנס כדי לצפות ברושדי, שדיבר על ערים שמעניקות מקלט לסופרים מאוימים, הוא הרב צ'ארלס סבנור. ההתנפלות של החשוד על רושדי, כך הוא אמר, התרחשה תוך שניות ספורות. "ישבתי במרחק אז לא ראיתי אם הוא הכה אותו או החזיק בלהב (בסכין), אבל ראיתי את הזרוע שלו נעה למעלה ולמטה", סיפר. "אנשים היו בשוק. מכון צ'טאקוואה הוא מקום שבו אנשים מתעמתים עם רעיונות וחזונות. דבר כזה מעולם לא קרה כאן לפני כן".
8 צפייה בגלריה
פנוי סלמן רושדי במסוק
פנוי סלמן רושדי במסוק
רושדי מפונה במסוק לבית החולים. "דבר כזה מעולם לא קרה כאן לפני כן"
(צילום: רויטרס)
עדת ראייה אחרת, אליזבת הילי, סיפרה כי החשוד "רץ במהירות האור" לעבר רושדי. רוג'ר וורנר, שישב יחד עם אשתו בשורה הראשונה מול הבמה, סיפר: "ראיתי איש גבוה וצנום קופץ על הבמה. הוא (רושדי) היה מכוסה בדם, והיה דם על הרצפה. ראיתי דם זורם מהצוואר שלו".
התייחסות לדקירתו של הסופר הגיעה הלילה מהבית הלבן, כשהיועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, אמר הלילה כי מדובר בתקרית מזעזעת. "אנחנו אסירי תודה לאזרחים הטובים ולצוותי ההצלה שעזרו לו כל כך מהר", אמר סאליבן.

הפתווה ש"לא ניתן לבטל"

אחרי פרסום הספר "פסוקי השטן", פרצו מהומות במדינות מוסלמיות. המנהיג העליון של איראן דאז, רוחאללה חומייני, האשים את רושדי בכפירה בעקבות הספר – והוציא נגדו "פתווה" – פסק הלכה מוסלמי, הקורא לרציחתו. מאז חי רושדי במחתרת עם אבטחה צמודה, אולם ב-1998 יצא ממסתור אחרי שהממשל האיראני של מוחמד חתאמי הודיע שאינו תומך בהסרת הפתווה אבל גם לא תומך בה, מתוך מטרה לחדש את היחסים עם בריטניה.
8 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
חמינאי. הצהיר ב-2019 שהפתווה לא ניתנת לביטול
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
העיתונים באיראן. ברכות למטר
העיתונים באיראן. ברכות למטר
העיתונים באיראן. ברכות למטר
(צילום: AP)
לאורך השנים הציעו ארגונים קיצוניים שונים פרס כספי עבור רציחתו של רושדי, שכינה את הספר "די מתון". היטושי איגראשי, שתרגם את הספר של רושדי ליפנית, נרצח ב-1991, ככל הנראה על רקע החלטתו לתרגם את הספר. יורשו של חומייני, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אמר ב-2019 כי הפתווה שפרסם קודמו "בלתי ניתנת לביטול". העיתון האיראני "כיהאן" בירך הבוקר את החשוד בתקיפה. "ברכות לאיש האמיץ שתקף את הבוגד האכזרי", נכתב בעיתון, שמנהלו ממונה על ידי חמינאי. גם עיתונים אחרים באיראן פרסמו ברכות למטר. "צווארו של השטן הותקף בסכין", נכתב בעיתון אחר שיוצא לאור ברפובליקה האיסלאמית.
אחד הארגונים שתמכו בפרס הכספי עבור רציחתו של רושדי הוא סוכנות הידיעות האיראנית "פארס", כמו גם סוכנויות ידיעות איראניות אחרות שתרמו כסף. רושדי כונה אמש ב"פארס" כופר ש"העליב את הנביא". למרות שרושדי היה נתון לאיומים לאורך שנים ושעל ראשו עדיין מוצב פרס כספי, המשתתפים בכנס אתמול הגדירו את האבטחה באירוע "רשלנית", ואמרו כי לא נבדקו בכניסה. רושדי עצמו, כך אמרו משתתפים, לא הגיע עם שומרים. על החשוד שהתנפל על רושדי השתלטו שומרים ומשתתפים בכנס. רופאה בקהל סייעה לרושדי לאחר שנדקר עד הגעת צוותי ההצלה.
רושדי נולד במומבאי למשפחה מוסלמית, ובגיל 13 נשלח על ידי הוריו ללמוד באנגליה. אחרי שסיים בהצטיינות את לימודיו באוניברסיטת קיימברידג', פנה לקריירת כתיבה. בתחילת שנות ה-80 זכה בפרס הבוקר היוקרתי על ספרו "ילדי חצות", שהפך לרב מכר בבריטניה ובמדינות רבות נוספות.
במהלך שנותיו במחתרת הפך רושדי לסמל בינלאומי של המאבק נגד הקיצונים הדתיים, וזכה למעמד של סלבריטאי. בסך הכל פרסם רושדי 12 ספרים. האחרון שבהם, "קישוט", יצא ב-2019, זכה לביקורות אוהדות והיה ברשימה המצומצמת של המועמדים לפרס בוקר. רושדי, שמתגורר בניו יורק, נישא ארבע פעמים, והוא אב לשני בנים.