אחרי הדיווח לפיו בריטניה נערכת להצטרף לארה"ב ואולי למדינה אירופית נוספת - ולתקוף בטילים יעדים של המורדים החות'ים, "ניו יורק טיימס" דיווח היום (שני) כי בפנטגון הכינו תוכניות מפורטות למתקפה. לפי הדיווח, היעדים שסומנו הם מחסני טילים וכטב"מים בתימן, וגם מתקנים שבהם מאוחסנות סירות קטנות שמשמשות את החות'ים לתקוף ספינות בים האדום.
3 צפייה בגלריה
USS Carney
USS Carney
(צילום: Oleksandr Shestakov / Shutterstock)
3 צפייה בגלריה
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
הלחץ גובר בפנטגון. ביידן
(צילום: רויטרס)
לפי הדיווח בעיתון האמריקני, מפקדים בכירים בפנטגון לוחצים לפעול באגרסיביות גוברת נגד המיליציות הפרו-איראניות במזרח התיכון באופן כללי. אלא שביידן, מצידו, שוקל בכובד ראש מתקפה על החות'ים - בניגוד לתקיפות נגד המיליציות בעיראק ובסוריה. אחד השיקולים, לפי ה"ניו יורק טיימס", נוגע לכך שסעודיה רוצה לשים מאחוריה את המלחמה בתימן, ואילו מתקפה על החות'ים עלולה לפגוע במו"מ בין הצדדים.
בכירים לשעבר בצבא ארה"ב, שצוטטו ב"ניו יורק טיימס", אמרו שלמרות זאת - צעד כזה נדרש כדי להשיב את ההרתעה האמריקנית, כפי שהיה ב-2016 - אז תקפה ארה"ב באמצעות טילי "טומהוק" שלושה מתקנים של החות'ים - ופעילותם פסקה.

סא"ל סטיבן מחיל הים התראיין הבוקר ל-ynet live ואמר כי "האיום החות'י משפיע על כל העולם באופן גלובלי על הסחר העולמי ואינו בעיה יחידה של מדינת ישראל. כמו שפורסם, קיים היום בים סוף ומפרץ אילת כוח סטילים שבתוכו סער 6 שפועל לראשונה בגזרה הזאת שמטרתם המרכזית של הספינות הללו היא הגנה על העיר אילת והגנה אווירית".
מה החות'ים צריכים לדעת ביום שהם יפגשו את חיל הים? "אני חושב שכל איום שקיים בעולם ובוודאי על ישראל לא מרתיע אותנו. אנחנו נדע להכות באויבנו לא משנה מי הם ואיפה הם בכל מחיר בצורה קשה עד הניצחון".
היו פרסומים שהאמריקאים מזיזים את אחת מנושאות המטוסים באזור. יש לזה משמעות מבחינת ההיערכות שלכם? "אין לזה השפעה על ההערכות שלנו. הכוח הימי של הצי האמריקאי הגיע לפה בתחילת המלחמה על בסיס הלו"ז המתוכנן. השת"פ הטוב עם האמריקאים היה לפני המלחמה וגם במהלכה ואנחנו עובדי בצורה הדדית עם שיתוף פעולה איתם".

בריטניה נערכת להצטרף לארה"ב

אתמול דיווח ה"טיימס" הבריטי כי בריטניה נערכת להצטרף לארה"ב, ואולי למדינה אירופית נוספת, ולתקוף בטילים יעדים של המורדים החות'ים, בים או בתימן עצמה. גורם בממשלה בלונדון אמר לעיתון כי המתקפה המתוכננת עשויה לכלול שימוש במטוסי קרב של חיל האוויר המלכותי או במשחתת הבריטית "דיימונד" שכבר פועלת בים האדום ויירטה מוקדם יותר החודש כטב"ם ששיגרו החות'ים.

3 צפייה בגלריה
10 מאנשי החות'ים נהרגו. אונייה של MAERSK
10 מאנשי החות'ים נהרגו. אונייה של MAERSK
10 מאנשי החות'ים נהרגו. אונייה של MAERSK
(צילום: רויטרס)
חרף הדיווח ב"טיימס", הבית הלבן מסר אתמול כי אין לו כוונה להחריף את העימות מול החות'ים, כך שלא ברור אם המתקפה אכן תצא לפועל. בשבועות האחרונים כבר דווח שוושינגטון שוקלת לתקוף את החות'ים ישירות בעקבות המתקפות שלהם, אבל עד כה היא כאמור נמנעה מכך.
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קיווה להציג תגובה בינלאומית נחרצת נגד התקפות החות'ים מתימן על כלי שיט בים האדום, אבל בשבוע שעבר התברר אחרי ההכרזה האמריקנית על כוח רב-לאומי שימנע מהם לפגוע בתעבורה הימית שם, כי רבות מבעלות בריתה של וושינגטון אינן רוצות שיקשרו אותן לכוח הזה – בפומבי או בכלל. שתיים מבעלות הברית האירופיות של ארה"ב שהוזכרו כשותפות למבצע – איטליה וספרד – אף פרסמו הצהרות שבהן נראה כי הן מנסות להרחיק עצמן מהכוח הרב-לאומי.
נתיבי השייט שעוקפים את הים האדום
הדיווח על התוכניות האמריקניות, שכאמור לא ברור אם ייצאו לפועל, מגיע אחרי התקרית שהתרחשה אתמול בים האדום. אונייה של החברה הדנית MAERSK פרסמה קריאת מצוקה שנייה תוך פחות מ-24 שעות, ודיווחה שהיא מותקפת על-ידי ארבע סירות קטנות של המורדים החות'ים שפועלים בשליחות איראן. הסירות הקטנות ירו לעבר כלי השיט וניסו לעלות עליו - כשצוות האבטחה באונייה השיב באש.
מסוקים אמריקניים נענו לקריאת המצוקה של האונייה - והכוחות החות'ים פתחו לעברם באש. המסוקים השיבו אש מתוך הגנה עצמית, הטביעו שלוש מתוך ארבע הסירות והרגו את הצוותים שהיו עליהן - הסירה הרביעית נמלטה מהאזור. אין נפגעים בקרב צוות האונייה או לוחמי צבא ארה"ב. דובר הכוחות החות'יים יחיא סריע אישר שעשרה לוחמים של המיליציה נהרגו, ואף שלא איים בתגובה ישירה נגד ארה"ב הוא מסר כי אין בכוונת החות'ים להפסיק את מתקפותיהם בים האדום נגד ספינות - כדי להטיל מצור ימי על ישראל.
בתוך כך נודע כי נושאת המטוסים פורד וספינות הקרב המלוות אותה, שהובאו לאזור על מנת לייצר הרתעה מול חיזבאללה במהלך ימי הלחימה, יעזבו בעוד כמה ימים את הים התיכון - בדרך חזרה לארה"ב. זאת למרות שסיום המלחמה לא נראה באופק. נושאת המטוסים פורד היא החדשה והגדולה ביותר מבין נושאות המטוסים האמריקניות, והייתה לקראת סיום הצבתה המבצעית הראשונה כשנשלחה לים התיכון ביום שלאחר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, ביחד עם חמש ספינות הקרב שלצדה.