ולדימיר פוטין איים אתמול (רביעי) על ה"בוגדים" הרוסים, וטען שהמערב רוצה להשתמש בהם כ"גיס חמישי" כדי להרוס את רוסיה. בישיבה עם שרי הממשלה תקף פוטין את האזרחים ש"מתאימים יותר" למערב, ואמר שהעם הרוסי יצליח להבדיל במהרה בין הפטריוטים לבוגדים.
"בוודאי שהם (המערב) ינסו להמר על מי שמכונים 'גיס חמישי' – על הבוגדים, מי שמרוויחים את הכסף שלהם כאן, אבל חיים שם. 'חיים' לא במובן הגאוגרפי, אלא במובן המחשבתי, בחשיבה הכנועה שלהם. כל עם, ובמיוחד העם הרוסי, תמיד יצליח להבדיל בין פטריוטים אמיתיים לחלאות ובוגדים אמיתיים, ופשוט לירוק אותם (את ה'בוגדים') החוצה כמו ברחש שעף בטעות לתוך הפה שלהם".

7 צפייה בגלריה
 פוטין וההרס באוקראינה. "המערב מהמר על הבוגדים"
 פוטין וההרס באוקראינה. "המערב מהמר על הבוגדים"
פוטין וההרס באוקראינה. "המערב מהמר על הבוגדים"
(צילום: רויטרס, AP)
במשך שנים נוהג פוטין לדכא את מתנגדיו ברוסיה ומשתלח בארצות המערב, אך לפי פרשנים מדובר באמירות בוטות אפילו בסטנדרטים שלו. ברקע ההפגנות בארצו נגד המלחמה אמר פוטין שהמערב מנסה לפלג את רוסיה, ולגרום לעימות בין האזרחים הרוסים - באמצעות סיוע של האנשים שאותם הוא מגדיר "גיס חמישי". פוטין אמר: "יש להם מטרה אחת – להרוס את רוסיה". הוא הבטיח שארצו תהדוף ניסיונות שכאלה: "אני משוכנע שהטיהור העצמי הטבעי וההכרחי הזה של החברה שלנו רק יחזק את המדינה שלנו, את הסולידריות שלנו, את הלכידות שלנו ואת המוכנות לעמוד בכל אתגר".
7 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
"יודעים להבדיל בין פטריוטים לחלאות ובוגדים"
(צילום: EPA)
משטרו של פוטין, נזכיר, החריף מאוד בשנים האחרונות שלו את הצנזורה על כלי התקשורת ברוסיה, ואחרי תחילת המלחמה באוקראינה, ובעקבות מה שנראה כהסתבכות שלה, הוא הצר עוד יותר את צעדיהם של העיתונאים העצמאיים. אחרי הפלישה לאוקראינה אישר הפרלמנט הרוסי חוק שלפיו מי שיפיץ "פייק ניוז" על כוחות הביטחון של רוסיה ומעשיהם באוקראינה יוכל להישלח ל-15 שנות מאסר, ובעקבות החוק הזה, שאוסר למעשה כל דיווח שאינו מתיישב עם טענות הקרמלין על המתחולל באוקראינה, נאלצו להיסגר גם כמה מכלי התקשורת העצמאיים האחרונים שעוד פעלו ברוסיה.
ברוסיה נפתחו לפחות שלושה תיקים פליליים לאנשים שהפיצו "פייק ניוז" על הצבא הרוסי ברשתות החברתיות. בנוסף, אלפי מפגינים נעצרו בעשרות ערים במדינה בהפגנות נגד המלחמה באוקראינה.
7 צפייה בגלריה
מרינה אובסיאניקובה עובדת ערוץ הטלוויזיה רוסיה 1 מחאה על מלחמה ב אוקראינה סרטון שהקליטה לפני כן
מרינה אובסיאניקובה עובדת ערוץ הטלוויזיה רוסיה 1 מחאה על מלחמה ב אוקראינה סרטון שהקליטה לפני כן
גיבורה עולמית: המחאה של עובדת הערוץ הממלכתי ברוסיה בשער הגרדיאן
רוסיה, נזכיר, אמרה שמדובר ב"מבצע צבאי מיוחד" שנועד לבצע "דה-נאציפיקציה" של אוקראינה ופירוז של המדינה. השבוע, באחד הדיווחים בערוץ הטלוויזיה הממלכתי על אותו "מבצע מיוחד", התפרצה לאולפן בשידור חי מרינה אובסייניקובה, עובדת ערוץ הטלוויזיה הממלכתי הרוסי "רוסיה 1", והניפה שלט בגנות המלחמה שמנהל פוטין נגד אוקראינה. בעקבות המעשה האמיץ הפכה אובסייניקובה לגיבורה ברחבי העולם, ולסמל של ההתנגדות בציבור הרוסי למלחמה שמוביל פוטין.
בצהריים העניקה אובסייניקובה ריאיון ראשון לתקשורת הזרה. בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס אמרה אובסייניקובה כי היא חוששת לביטחונה ולביטחון ילדיה, אולם אין לה כוונה לעזוב את רוסיה והיא מקווה שלא תועמד לדין על המעשה. אובסייניקובה נקנסה ב-30 אלף רובל, אבל עדיין עלולה לעמוד לדין על הפרת חוק "הפייק ניוז" הרוסי החדש, שמאפשר לשלוח ל-15 שנה בכלא את מי שמפיץ מידע כוזב-לכאורה על מעשי הכוחות הרוסיים באוקראינה. בריאיון לרויטרס אמרה אובסייניקובה כי היא מקווה שהמחאה שלה לא הייתה לשווא ושהעם הרוסי יפקח את עיניו ויבחן באופן מעמיק יותר את תעמולת המלחמה של הקרמלין.
7 צפייה בגלריה
מרינה אובסיאניקובה עובדת ערוץ הטלוויזיה רוסיה 1 מחאה על מלחמה ב אוקראינה סרטון שהקליטה לפני כן
מרינה אובסיאניקובה עובדת ערוץ הטלוויזיה רוסיה 1 מחאה על מלחמה ב אוקראינה סרטון שהקליטה לפני כן
עובדת הערוץ שהתפרצה לאולפן, בסרטון שהקליטה לפני ההתפרצות
בדברים שנשא אתמול פוטין שב וטען כי לארצו לא הייתה ברירה אלא לפתוח ב"מבצע המיוחד" באוקראינה, וכי רוסיה אינה מתכוונת לכבוש אותה. הוא חזר על הטענה השקרית שאוקראינה שקדה על פיתוח נשק להשמדה המונית, ושהיו לה כוונות תוקפניות כלפי ארצו: "אוקראינה הייתה עלולה להחזיק בנשק גרעיני בעתיד הקרוב, ובגיבוי המערב תכננה לתקוף את רוסיה", האשים. הוא שב וטען גם כי צבא רוסיה סיכל במתקפתו תוכניות של הממשלה בקייב לתקוף את התושבים הפרו-רוסים בחצי האי קרים ובחבל המורדים דונבאס שבמזרח אוקראינה.
הנשיא הרוסי התעקש בנאומו כי המבצע של צבאו באוקראינה מתקדם בדיוק לפי התוכניות, בניגוד לטענות של גורמי מודיעין במערב שהרוסים נתקלים בקשיים גדולים, מתקדמים לאט בהרבה מהצפוי וסופגים אבדות כבדות: "כל מטרותינו יושגו, אוקראינה לא תהיה מעוז שממנו ייצאו למתקפה על ארצנו", הבטיח. לאוקראינים אמר כי מעצמות המערב רק רצו ליצור ישות אנטי-רוסית בארצם, וכי בפועל לא אכפת להן כלל מהעם האוקראיני. כעת, לדבריו, הן דוחפות את אוקראינה להמשיך ב"מרחץ הדמים" באמצעות אספקת נשק. הוא טען שמעשי המערב דומים לפוגרומים האנטישמיים בגרמניה של שנות ה-30: "המערב הוא אימפריה של שקרים", הצהיר.
7 צפייה בגלריה
שוטרים בסנט פטרסבורג עוצרים מפגינים שהפגינו נגד המלחמה באוקראינה
שוטרים בסנט פטרסבורג עוצרים מפגינים שהפגינו נגד המלחמה באוקראינה
מעצרים ברוסיה בהפגנות נגד המלחמה
(צילום: AFP)
פוטין התייחס גם לסנקציות הבינלאומיות החונקות כעת את ארצו, ואמר כי המערב עצמו נתקל בבעיות אנרגיה הולכות וגדלות וכי בעיותיו "רק יגדלו". לדבריו מטרת המערב היא "לבטל את רוסיה" ו"לפגוע בכל משפחה ברוסיה", והוא מקווה ליצור "עימות פנימי אזרחי" בתוכה. פוטין טען כי בעוינות שלו כלפיה, המערב רק יחזק בפועל את רוסיה: "המערב חושב שניסוג – הוא לא מבין את רוסיה". הנשיא הרוסי אמנם הכיר בנאומו בכך שהכלכלה הרוסית ניצבת בפני ימים קשים ביותר, אך הבטיח שארצו תדע להתמודד עם המצב: "ניסיונו של המערב לארגן בליצקריג כלכלי על רוסיה לא יעבוד. נראה גידול באינפלציה ובאבטלה, אבל נטפל בבעיות האלה".
פורסם לראשונה: 23:00, 16.03.22