גורמים שמעורבים בשיחות בין רוסיה לאוקראינה דיווחו אחר הצהריים (רביעי) לעיתון הבריטי "פייננשל טיימס" על "התקדמות משמעותית" במשא ומתן להפסקת אש. לפי הגורמים, בשיחות דנים הצדדים על טיוטה להסכם הפסקת אש שכוללת 15 סעיפים – בהם נסיגת הכוחות הרוסיים מאוקראינה – אם קייב תכריז על עצמה כניטרלית, ותגביל את פעילות כוחות הביטחון שלה. שלושת הגורמים ששוחחו עם העיתון אמרו שהנציגים הרוסים והאוקראינים החלו לדון שלשום בהסכם המתגבש. לדבריהם, בנוסף הוא יכלול התחייבות של קייב שלא תצטרף לנאט"ו, והבטחה מצדה שלא יוקמו בשטחה בסיסים של בעלות בריתה שחברות בברית הצבאית - בתמורה לערבויות ביטחוניות.
ביממה האחרונה, עוד לפני הדיווח ב"פיינשל טיימס", פורסמו הצהרות על התקרבות במשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה. בצהריים, ברקע ההצהרות על אפשרות לסיום המלחמה, הגיעה תזכורת איומה למתרחש בשטח: לפי דיווחים המגיעים מהעיר צ'רניהיב, שספגה בשבועות האחרונים הפגזות כבדות מצד הרוסים, טיל או פגז פגע שם הבוקר בקבוצת אנשים שעמדו בתור לקנות לחם. לפי דיווחים מהמקום לפחות 10 בני אדם נהרגו. על התקרית בעיר הצפונית דיווחה בין השאר שגרירות ארה"ב באוקראינה בחשבון הטוויטר שלה, והיא טענה כי הכוחות הרוסיים הם שביצעו את הירי.
11 צפייה בגלריה
צ'רנייב כבאים נאבקים בשריפה ב עקבות מתקפה אווירית רוסית
צ'רנייב כבאים נאבקים בשריפה ב עקבות מתקפה אווירית רוסית
כבאים נאבקים בשריפה בצ'רניהיב
(צילום: AFP PHOTO / STATE EMERGENCY SERVICE OF UKRAINE)
11 צפייה בגלריה
נאום נשיא אוקראינה  ולדימיר זלנסקי לקונגרס האמריקאי משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
נאום נשיא אוקראינה  ולדימיר זלנסקי לקונגרס האמריקאי משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
נאום זלנסקי בקונגרס
(צילום: GettyImages )
11 צפייה בגלריה
חלוקת לחם לתושבים ב-וולנובקה
חלוקת לחם לתושבים ב-וולנובקה
אוקראינים בתור ללחם בוולנובאחה
(צילום: רויטרס)
רשת CNN דיווחה אף היא על הפגיעה בצ'רניהיב, וציינה כי אנשיה הצליחו לאמת סרטון שצולם בזירת האירוע ושבו נראות גופות מוטלות על הקרקע. עם זאת, היא טרם השיגה מידע עצמאי על מספר הקורבנות או על הגורם שביצע את הירי.
הדיווחים על ההרג בצ'רניהיב הגיעו בדיוק בשעה שנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי החל לשאת בשידור חי דברים בפני הקונגרס האמריקני. "כשאתם חושבים על אוקראינה, תחשבו על פיגועי 11 בספטמבר, זכרו את פרל הרבור", אמר זלנסקי, "אנחנו זקוקים לכם עכשיו". הוא חזר על קריאתו לארה"ב לדאוג שהמערב יכריז על שמי אוקראינה "אזור אסור לטיסה" כדי למנוע מכלי טיס רוסיים להפציץ מטרות במדינה.
11 צפייה בגלריה
מטוסים מטילים פצצות בתרגיל צבאי של רוסיה ובלרוס
מטוסים מטילים פצצות בתרגיל צבאי של רוסיה ובלרוס
צבאות רוסיה ובלארוס מפציצים בתרגיל אווירי. זלנסקי דורש "אזור אסור לטיסה"
(צילום: AP)
"אם הכרזה על אזור אסור לטיסה זה יותר מדי לבקש, אז אוקראינה זקוקה למטוסים, למערכות הגנה אווירית", אמר הנשיא האוקראיני. "אני צריך לשמור על השמיים שלנו. רוסיה הפכה את שמי אוקראינה למקור של מוות עבור אלפי בני אדם". מדינות נאט"ו, נזכיר, מסרבות להיענות לקריאתו של זלנסקי להכריז על אוקראינה "אזור אסור לטיסה", משום שאם יעשו כן – כל חדירה של כלי טיס רוסי לאזור הזה תחייב אותן להפיל אותו, ותגרור אותן למלחמה ישירה עם רוסיה, שעלולה להתרחב לעומק אירופה.
בנאומו בפני הקונגרס אחר הצהריים קרא זלנסקי למחוקקים האמריקנים לעשות יותר כדי לסייע לארצו: "הטילו עוד סנקציות על כל הפוליטיקאים הרוסים שתומכים במתקפה על אוקראינה", אמר. הוא קרא לכל החברות האמריקניות לעזוב את רוסיה, ולמחוקקים האמריקנים לוודא שרוסים אינם מקבלים ולו פני אחד שישמש להרג אנשים באוקראינה. לפני שהחל לנאום וכשסיים את דבריו קמו המחוקקים לכבוד זלנסקי ומחאו לו כפיים.

פוטין: התנהגות המערב - כמו בפוגרומים בגרמניה

ממש בשעה שזלנסקי סיים את דבריו בקונגרס, החל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לנאום בעצמו. פוטין שב וטען כי לארצו לא הייתה ברירה אלא לפתוח ב"מבצע המיוחד" באוקראינה, וכי רוסיה אינה מתכוונת לכבוש אותה. הוא חזר על הטענה השקרית שאוקראינה שקדה על פיתוח נשק להשמדה המונית, ושהיו לה כוונות תוקפניות כלפי ארצו: "אוקראינה הייתה עלולה להחזיק בנשק גרעיני בעתיד הקרוב, ובגיבוי המערב תכננה לתקוף את רוסיה", האשים. הוא שב וטען גם כי צבא רוסיה סיכל במתקפתו תוכניות של הממשלה בקייב לתקוף את התושבים הפרו-רוסים בחצי האי קרים ובחבל המורדים דונבאס שבמזרח אוקראינה.
11 צפייה בגלריה
פיצוץ בבניין דירות במריופול
פיצוץ בבניין דירות במריופול
נשיא רוסיה פוטין ותקיפה רוסית במריופול שבאוקראינה. "המערב לא מבין את רוסיה"
(צילום: AP, EPA)
הנשיא הרוסי התעקש בנאומו כי המבצע של צבאו באוקראינה מתקדם בדיוק לפי התוכניות, בניגוד לטענות של גורמי מודיעין במערב שהרוסים נתקלים בקשיים גדולים, מתקדמים לאט בהרבה מהצפוי וסופגים אבדות כבדות: "כל מטרותינו יושגו, אוקראינה לא תהיה מעוז שממנו ייצאו למתקפה על ארצנו", הבטיח. לאוקראינים אמר כי מעצמות המערב רק רצו ליצור ישות אנטי-רוסית בארצם, וכי בפועל לא אכפת להן כלל מהעם האוקראיני. כעת, לדבריו, הן דוחפות את אוקראינה להמשיך ב"מרחץ הדמים" באמצעות אספקת נשק. הוא טען שמעשי המערב דומים לפוגרומים האנטישמיים בגרמניה של שנות ה-30: "המערב הוא אימפריה של שקרים", הצהיר.
פוטין התייחס גם לסנקציות הבינלאומיות החונקות כעת את ארצו, ואמר כי המערב עצמו נתקל בבעיות אנרגיה הולכות וגדלות וכי בעיותיו "רק יגדלו". לדבריו מטרת המערב היא "לבטל את רוסיה" ו"לפגוע בכל משפחה ברוסיה", והוא מקווה ליצור "עימות פנימי אזרחי" בתוכה. פוטין טען כי בעוינות שלו כלפיה, המערב רק יחזק בפועל את רוסיה: "המערב חושב שניסוג – הוא לא מבין את רוסיה". הנשיא הרוסי אמנם הכיר בנאומו בכך שהכלכלה הרוסית ניצבת בפני ימים קשים ביותר, אך הבטיח שארצו תדע להתמודד עם המצב: "ניסיונו של המערב לארגן בליצקריג כלכלי על רוסיה לא יעבוד. נראה גידול באינפלציה ובאבטלה, אבל נטפל בבעיות האלה".
במקביל לנאומו של פוטין הודיע הבית הלבן שג'ייק סאליבן, היועץ של ג'ו ביידן לביטחון לאומי, שוחח היום עם הגנרל ניקולאי פטרושב – מזכיר מועצת הביטחון הרוסית. מדובר בשיחתם הראשונה של בכירים מארה"ב ורוסיה מאז הפלישה לאוקראינה ב-24 בפברואר. בשיחה אמר סאליבן שאם רוסיה מאמינה בפתרון דיפלומטי היא צריכה להפסיק לתקוף ערים באוקראינה. בנוסף הזהיר היועץ האמריקני את הגנרל הרוסי מהשלכות שיהיו למתקפה כימית או ביולוגית באוקראינה.

רוסיה רוצה לאוקראינה את "המודל האוסטרי"

דברי זלנסקי ופוטין והדיווחים על הפגיעה הקטלנית בצ'רניהיב באים כשברקע איתותים מרוסיה ומאוקראינה כי יש סיכוי להגיע להסכם על הפסקת המלחמה. לפנות בוקר, לקראת חידוש השיחות היום, הצהיר זלנסקי כי עמדות הצדדים מתחילות להישמע "מציאותיות יותר", ולפני הצהריים נתן גם שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב סיבה לתקווה. לברוב אמר אמנם כי המשא ומתן איננו קל, אך ציין כי "יש תקווה מסוימת לפשרה". הוא ציין כי "נוסחים מסוימים" של הסכמים כבר קרובים לסיכום, וכי הצדדים דנים ברצינות בקביעת מעמד ניטרלי לאוקראינה, כלומר כך שלא תשתייך למחנה הרוסי או למחנה המערבי.
11 צפייה בגלריה
דמיטרי פסקוב דובר הקרמלין
דמיטרי פסקוב דובר הקרמלין
דובר הקרמלין פסקוב. אוקראינה רוצה ערבויות
(צילום: רויטרס)
לצד זה הדגיש לברוב כי סוגיית הניטרליות של אוקראינה איננה הדבר היחיד שמטריד את רוסיה, וכי מוסקבה דורשת גם דה-מיליטריזציה של אוקראינה, הבטחת שלומם של התושבים הפרו-רוסים במזרחה, שיקום מעמדה של השפה הרוסית באוקראינה שנפגע בשנים האחרונות בהוראת הממשלה בקייב, וכן הרחבה של "חופש הביטוי" במדינה.
שעה קלה אחר כך אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי אחת הפשרות האפשריות שנדונות כעת סביב הדרישה הרוסית לדה-מיליטריזציה של אוקראינה היא שאוקראינה תורשה להחזיק צבא משלה, אך מבלי שתצורף לנאט"ו. הוא אמר כי מדובר במודל דומה לזה של אוסטריה ושבדיה, שתי מדינות אירופיות בעלות צבא שאינן חברות בברית הצפון-אטלנטית. בחלוף זמן קצר הגיבה לשכת הנשיאות האוקראינית על הדברים, דחתה את הרעיון של המודל האוסטרי או השבדי, והדגישה כי תסכים רק למודל שיכלול ערבויות ביטחוניות בעלות תוקף משפטי. היא דרשה שערבויות אלה יינתנו על-ידי מדינות זרות, ושמדינות אלה יתחייבו למנוע באופן פעיל התקפה על אוקראינה.

הבוקר: הפגזות בקייב, הרוגים בחרקוב

בינתיים הכוחות הרוסיים ממשיכים להפגיז ערים ועיירות ולגרום להרס. כבכל הימים האחרונים, גם הבוקר הפגיזו הרוסים מטרות אזרחיות בקייב, ופגז אחד פגע בבניין מגורים בן 12 קומות ברובע שבצ'נקו. לפחות שני בני אדם נפצעו שם ועוד 35 פונו. נזק נגרם לבניין סמוך, בן שש קומות. הירי אירע בזמן העוצר שנכנס לתוקף בקייב אמש ב-20:00, ושיימשך עד מחר ב-7:00 בבוקר.
11 צפייה בגלריה
כבאים מטפלים בשריפה בבניין מגורים
כבאים מטפלים בשריפה בבניין מגורים
בניין מגורים שנפגע בהפגזה בקייב הבוקר
(צילום: רויטרס / State Emergency Service of Ukraine)
11 צפייה בגלריה
הגנות מבנה בית האופרה הלאומי  של קייב
הגנות מבנה בית האופרה הלאומי  של קייב
חוסמים את הדרך בפני הטנקים הרוסיים, למקרה שיבואו, ליד בית האופרה בבירת אוקראינה
(צילום:רויטרס )
מאז סוף השבוע מדווחים גורמים אוקראינים כי רוסיה מגבירה את התקפותיה על פרברי קייב, וכי הירי הרוסי על הבירה נעשה שיטתי יותר ומתקרב למרכז העיר. מאמץ מיוחד נראה שרוסיה ממקדת כעת בעיירה בוצ'ה שבצפון-מערב קייב ובכביש ראשי המוביל לז'יטומיר. מושל אזור קייב, אולכסיי קולבה, אמר הבוקר כי נראה שהכוחות הרוסיים מנסים לנתק את הבירה מעורקי התחבורה הראשיים שלה ולהרוס את יכולותיה הלוגיסטיות – לקראת הסתערות אפשרית שלהם על קייב עצמה. הרשויות האוקראיניות מדווחות כי ב-12 עיירות סביב קייב אין כעת מים, ובשש אין חשמל.
תקיפות רוסיות נמשכו הלילה גם הרחק מקייב. בחרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, נהרגו שני בני אדם, ושני בנייני מגורים נהרסו מפגיעת פגזים. פיצוצים חזקים נשמעו שם הבוקר, ודווח כי פגז פגע גם בבית ספר במהלך הלילה. חרקוב ספגה בשלושת השבועות של המלחמה הפגזות כבדות של הרוסים על מטרות אזרחיות, והבוקר דיווחו שירותי החירום שם כי לפחות 500 מתושבי העיר נהרגו בה מאז תחילת הפלישה.
11 צפייה בגלריה
טנק רוסי במחוז דונייצק
טנק רוסי במחוז דונייצק
טנק רוסי בדונייצק. רוסיה ממשיכה לכתוש
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
תושבים ב-וולנובקה עם כיכרות לחם
תושבים ב-וולנובקה עם כיכרות לחם
תושבים נושאים לחם בבוולנובאחה. במריופול נהרגו יותר מ-2,500 אזרחים
(צילום: רויטרס)
הרוסים הוסיפו לירות הלילה והבוקר גם באזור העיר הנצורה מריופול, שבה מתחולל אסון הומניטרי של ממש משום שכ-300 אלף תושבים לכודים בה כבר שבועיים תחת אש כבדה, כמעט בלי מזון, מים וחשמל, וכשבחוץ צונחות הטמפרטורות בלילה עד לחמש מעלות מתחת לאפס. לדברי הרשויות במריופול, לפחות 2,500 אזרחים נהרגו שם מאז תחילת המלחמה, ואמש דווח כי הרוסים השתלטו על בית חולים שם ומחזיקים למעשה בשבי רופאים ומטופלים. הלילה דווח כי ספינות של חיל הים הרוסי ירו על עיר השוכנת מדרום למריופול ועל עיר הסמוכה לאודסה. פיצוץ נשמע הבוקר גם בעיר זפוריז'יה, ולפי גורמים במועצת העיר שם הוא אירע בתחנת רכבת.
אוקראינה, מצדה, המשיכה לפני הצהריים לטעון להישגים משלה, כשהודיעה כי הרגה עוד גנרל בצבא רוסיה – הרביעי מאז פרוץ המלחמה. אנטון גרשצ'נקו, יועץ בכיר במשרד הפנים האוקראיני, טען כי הכוחות האוקראיניים הרגו את הגנרל אולג מיטייאב בקרבל, שדרגתו מקבילה לאלוף, בפרברי מריופול. גרשצ'נקו פרסם תמונה שבה נראית לכאורה גופתו של בקרבל. רשת BBC, שדיווחה על הטענות האוקראיניות, ציינה כי אין לה אפשרות לאמת אותן, אך הוסיפה כי אם יש ממש בדברים – זהו עוד סימן לכך שמפקדים רמי-דרג בצבא רוסיה נאלצים לשאת יותר ויותר בנטל ההובלה בחזית בצל הקשיים שבהם נתקל צבאם. לפי BBC, ההערכות הן שכ-20 גנרלים בכירים, בדרגה המקבילה לאלוף, מובילים את המבצע הרוסי בשטח.
פורסם לראשונה: 15:28, 16.03.22