רשות האוכלוסין וההגירה פרסמה אמש (שלישי) את תנאי הכניסה לישראל עבור אוקראינים שנמלטים מאימת המלחמה - שעות לאחר שהשגריר האוקראיני בישראל מחה על עשרות שגורשו מנתב"ג כיוון שלא היו יהודים או עמדו בתנאי הסף בימי שגרה.
שרת הפנים איילת שקד התעקשה על כך שלא היו עשרות - אך נתוני רשות האוכלוסין מצביעים על כך שמתוך 253 בני אדם שהגיעו מאוקראינה שכן הצליחו לעבור את הגבול, כ-50 גורשו בחזרה לאירופה. ברשות ציינו כי אתמול הגיעו 97 נוסעים, ומתוכם סורבה כניסתן של שתיים בלבד - האחת מגיאורגיה והשנייה מפולין. "שתיהן חזרו לארץ שממנה הגיעו בהתאם לכללי התעופה הבינלאומיים", אמרו ברשות.
2 צפייה בגלריה
חייל פלוני נושא ילדה פליטה מאוקראינה בפולין
חייל פלוני נושא ילדה פליטה מאוקראינה בפולין
חייל פולני עם ילדה בגבול עם אוקראינה. כ-50 פליטים גורשו מישראל
(צילום: AP)
אחרי הביקורת שהתעוררה נגד שקד ורשות האוכלוסין, עודכנה מדיניות כניסת הזרים לישראל בהתאם למציאות שבה נמצאים מיליוני אוקראינים, ובייחוד אלה שקרוביהם מתגוררים בישראל.
לפי ההנחיות שנכנסו לתוקף באופן מיידי, בני משפחה מקרבה ראשונה של אזרחים ישראלים שאינם זכאי חוק השבות - ייכנסו לישראל כתיירים מבלי שיצטרכו להפקיד ערבות, אך בכפוף להתחייבות וחתימה של המזמין הישראלי - ובתנאי שבתום המלחמה יחזור לאוקראינה בהתאם לפקיעת תוקף האשרה.
אוקראינים שאין להם בני משפחה מקרבה ראשונה עם אזרחות ישראלית יתושאלו על-ידי ביקורת הגבולות שתנסה לברר אם יש להם משפחה מארחת בארץ. אנשי רשות ההגירה יצרו קשר עם המארחים, יבררו על מבקשי הבקשה וככל שיתרשמו שהסיכוי להישארות בארץ נמוך - יאשרו את כניסתם בתנאי לערבות של 10,000 שקל לאדם - ובהתחייבות של המארחים ליציאת האוקראינים בסיום תוקף האשרה.
2 צפייה בגלריה
נוחתים בנתב"ג. תנאים חדשים
נוחתים בנתב"ג. תנאים חדשים
נוחתים בנתב"ג. תנאים חדשים
(צילום: אריק מרמור)
אזרחים ישראלים שהגישו בקשה לאיחוד משפחות ובשל המלחמה או מחסור במסמכים ההליך מתעכב - כניסתם של קרוביהם לארץ תישקל בכפוף להפקדת ערבות בנקאית בנתב"ג ובבחינה של כל מקרה באופן פרטני. בין כלל השיקולים תיבדק גם התנהלות של מבקשי הבקשה בישראל בעבר, ניסיונות השתקעות, הפרשי גילאים ועוד.
באשר למשפחות מעורבות, אמרו ברשות האוכלוסין וההגירה, בהן בני או בנות זוג אוקראינים הנשואים לישראלים, תינתן הסכמה להיכנס לארץ באשרת תייר בתנאי להצגת תעודות נישואין ותעודות לידה של ילדים. במקרים של ילדים קטינים מבן זוג קודם ולא של אזרח ישראלי - תתאפשר כניסת ילדים בתור תיירים בכפוף להצגת תעודת לידה והסכמה של הורה ביולוגי ליציאת הילדים לישראל.
עם זאת, ברשות הבהירו כי אם מבקשי הכניסה לא עונים על אף קריטריון - האישור יינתן רק באמצעות אשרת תייר ואם לא יעלה חשד שמטרת ההגעה היא השתקעות בישראל. המשמעות: כל אוקראיני יוכל להיכנס למדינה לזמן קצוב של חודשיים.
פורסם לראשונה: 21:15, 01.03.22