בית המשפט המחוזי בחיפה גזר הבוקר (שלישי) 5.5 שנות מאסר על סאוסן קסיס (51) ובתה שורוק קסיס (26), מנהלות ומטפלות במעון "סיג'אר ולאקן" שביישוב פסוטה בגליל העליון, לאחר שהורשעו בחודש מרץ בתקיפה והתעללות בפעוטות במעון. אל האולם בבית המשפט הגיעו היום אימהות לילדים שנפגעו מההתעללות הקשה, ושתי הנאשמות כיסו את ראשן כשנכנסו לדיון.
שופט המחוזי ארז פורת, שלא נענה לבקשת המדינה לגזור עליהן בין 7 ל-13 שנות מאסר, אמר במעמד גזר הדין כי "הנאשמות מעלו קשות באמון שניתן להן על ידי ההורים". לדבריו, הן פגעו בפעוטות באכזריות. "חלק מהמעשים בוצעו בצוותא פעם זו ופעם זו", סיפר. הוא ציין כי על הגננת הוותיקה (האם סאוסן - א"ג) הייתה האחריות להפסיק את מעשי בתה, שסייעה לה במעון. נגזר עליהן לפצות עשר משפחות בסכום כולל של 100 אלף שקלים, על סאוסן קסיס נגזרו גם 12 חודשי מאסר על תנאי.
4 צפייה בגלריה
המטפלת ומנהלת הגן בהכרעת הדין
המטפלת ומנהלת הגן בהכרעת הדין
ירצו 5.5 שנות מאסר. המטפלת ומנהלת הגן בהכרעת הדין
(צילום: שרון צור)

4 צפייה בגלריה
מרים אימו של שרבל שעבר התעללות בפעוטון
מרים אימו של שרבל שעבר התעללות בפעוטון
חושפת הפרשה מרים ג'ריס. "איפה החמרת הענישה?"
(צילום: גיל נחושתן)
הפרשה נחשפה במאי 2021, לאחר שאחת האימהות שלחה את בנה לגן עם מכשיר הקלטה מוחבא בתוך בובה. האם, מרים ג'ריס, הודיעה כי תערער על העונש המקל, כלשונה. "יש לי ילד נכה, איפה החמרת הענישה? ציפיתי לעונש של לפחות שתי ספרות (יותר מ-10 שנות מאסר). ידעתי שיהיה עונש קל", אמרה בבכי מחוץ לאולם. כרסטינה שהלה, שגם בנה חווה התעללות במעון: "אני לא מקבלת את גזר הדין. הבת שלי סובלת מבעיות התפתחות, הן היו צריכות לקבל עונש קשה יותר".
היא ציינה: "שום עונש לא יספק אותנו, גם אם זה עונש מאסר עד סוף חייהן זה לא היה מספק אותנו, אבל אנחנו כן היינו רוצים כמה שנים טובות בשביל לנסות להשתקם בשקט נפשי, מבלי לראות אותן בחוץ, מבלי לחשוש להיפגש איתן בגן שעשועים. הן לא ראויות לטוב הזה. אי-אפשר להחזיר את הגלגל לאחור, אבל כן להתקדם קדימה".
בדיון הכרעת הדין קבע השופט פורת כי הנאשמות נהגו להטיל אימה על הפעוטות, להשתמש באלימות פיזית ונפשית, ולנקוט צעדי משמעת נוקשים כלפי הפעוטות כולל שימוש באלימות פיזית. שורוק קסיס הורשעה ב-10 עבירות התעללות, כולל התעללות נפשית, ו-14 עבירות של תקיפת קטין בידי אחראי. אמה סאוסן הורשעה בשבע עבירות התעללות, כולל התעללות נפשית, בשמונה עבירות של תקיפת קטין ושתי עבירות תקיפה בנסיבות מחמירות.
4 צפייה בגלריה
כריסטינה שהלה שבנה עבר התעללות בפעוטון
כריסטינה שהלה שבנה עבר התעללות בפעוטון
כריסטינה שהלה, בנה עבר התעללות בפעוטון. "שום עונש לא יספק"
(צילום: גיל נחושתן)

במהלך שלב הטיעונים לעונש עלתה חושפת הפרשה. סרטוני מצלמות האבטחה מהמעון, הם מהקשים שפורסמו. חוקרי המשטרה מתארים כי לא נתקלו באכזריות כמו זו. בנה של מרים עדיין לא בן שלוש, אבל כבר מאובחן עם פוסט טראומה מורכבת וקשה. "הוא מוכר עם 75% נכות, יש לו המון התפרצויות זעם, הוא מטופל במרפאת שינה, סובל מסיוטים בלילה ומקבל מלטונין לשינה", תיארה האם. "בנוסף הוא מאובחן עם פגיעה עצבית בעין ויש לו ליקויי שמיעה".
היא סיפרה כי "החיים שלנו הפכו לסיוט אחד גדול, ילדתי ילד בריא לחלוטין והחזירו לי ילד נכה. במשך שנה וחצי אנחנו באשפוזים, בדיקות וטיפולים. הוא עבר כמעט 10 הרדמות, בדיקות MRI, CT, EEG, זריקות, כאבים. הוא היה באשפוז ברמב"ם לצורך בירור נוירולוגי במשך שבוע שלם, בירור באיכילוב לגבי העיניים, ועוד לא סיימנו, זו רק ההתחלה. הכל בגלל האלימות שהוא חווה".


4 צפייה בגלריה
מרים גיריס והבן שלה
מרים גיריס והבן שלה
מרים ג'ריס ובנה. "החזירו לי ילד נכה"
(צילום: נחום סגל)
התובע, עו''ד בני פסקל מפרקליטות מחוז חיפה, ציין כי מדובר בתשעה פעוטות שספגו את האלימות הקשה. "בכולם נותרו צלקות, חלקן פיזיות, חלקן נפשיות. מדובר באחד התיקים החמורים שנראו בבית המשפט בתחום עבירות האלימות במוסדות חינוך. המשפחות לא ישובו להיות כפי שהיו לפני תחילת האירועים. ההשפעות הן ארוכות טווח", הוסיף התובע.
הוא אמר בדיון הקודם כאמור כי הפרקליטות מבקשת בין 13-7 שנות מאסר לסאוסן קסיס, בנוסף לפיצוי כספי משמעותי. בכל הנוגע לבתה שורוק, הפרקליטות תבקש בין 13-9 שנות מאסר. "הנאשמות לא חדלו מהמעשים בגלל חרטה אלא בגלל תושיית ההורים. יש להחמיר את הענישה של עבריינים במקרים אלה", ציין.
מנגד, בטיעונים לעונשיהן ביקש סנגורן של השתיים להקל בהן, מתוך התחשבות בנסיבותיהן האישיות של הנאשמות. הוא ביקש לגזור על סאוסן קסיס עד 20 חודשי מאסר בפועל, ועל שורוק קסיס בין 30-8 חודשי מאסר. במהלך הדיונים התנצלו הנאשמות על מעשיהן. "אני מבקשת סליחה מכל אמא שפגעתי בילד שלה. אני לא מוצאת את המילים לומר מה אני מרגישה, כי גם אני אמא", אמרה סאוסן.
חן קובריץ כהן, מטה המאבק למען הילדים המלווה את ההורים מרגע התפוצצות הפרשה הגיבה על גזר הדין המקל: "הסרטונים שנחשפנו אליהם הם מהמזעזעים ביותר בהתעללות בגנים. הענישה שניתנה כאן היום, של 5 שנות מאסר, מחזירה אותנו שנים אחורה בתקופה שבה התעללות היתה משהו שבשגרה והעונשים היו מגוחכים. אנחנו מצפים מהפרקליטות לערער על העונש המבזה הזה. ילדי פסוטה לא שווים פחות משאר הילדים במדינת ישראל".