3 צפייה בגלריה
רמי דותן
רמי דותן
רמי דותן. הודה בגניבת 13 מיליון דולר
(צילום: שאול גולן )
רמי דותן, ששירת כראש להק ציוד בחיל האוויר בדרגת תת-אלוף ועמד במרכזה של פרשת שוחד מהגדולות והקשות בתולדות צה"ל, הלך אתמול (שבת) לעולמו והוא בן 75.
דותן נולד ברומניה ועלה לארץ עם הוריו בשנת 1945, את שירותו הצבאי החל במסלול לעתודאים במסגרתו למד בטכניון, בפקולטה להנדסת מכונות. בתום לימודיו שובץ בחיל האוויר והחל בקריירה ארוכת שנים במסגרת החיל.
בשנת 1978 נשלח דותן ללימודים בארצות הברית, וסיים בהצטיינות תואר שני באווירונאוטיקה. ב-1979 מונה לראש ענף ההנעה בחיל האוויר. בשנים לאחר מכן קודם לתפקיד ראש להק ציוד. במסגרת תפקידים אלה היה דותן בעל השפעה מכרעת על קביעת תוצאות מכרזים לרכישת ציוד שפרסם חיל האוויר.
3 צפייה בגלריה
כתבה ידיעות אחרונות רמי דותן
כתבה ידיעות אחרונות רמי דותן
הורד לדרגת טוראי
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
על פי הודאתו עשה שימוש בהשפעה זו על מנת להטות מכרזים לטובת חברות אמריקניות שייצרו מנועי סילון עבור מטוסי חיל האוויר לאחר שהללו העבירו לידיו תשלומי שוחד בסכומים נכבדים. מעשיו הפליליים של דותן נחשפו בעקבות קרע שנתגלע בינו לבין אחד המתווכים בעסקות השוחד, כאשר האחרון מסר מידע על אודות פעילותם למפקדי חיל האוויר.
בעקבות קבלת המידע פתחו משטרת ישראל והיחידה לחקירות מיוחדות של המשטרה הצבאית (ימל"ם), בחקירה אשר הביאה לגיבוש עדויות מרשיעות נגד דותן. לאחר חקירה ממושכת שהחלה בשנת 1987 ובעקבות תלונה שהוגשה על מעשים שביצע דותן בארצות הברית ועל העדפת חברות, ב-29 באוקטובר 1990 נעצר דותן על ידי המשטרה הצבאית. הוא הודה במעשיו לאחר שהחוקרים איתרו את הצוואה שפרסם.
3 צפייה בגלריה
כתבה ידיעות אחרונות רמי דותן
כתבה ידיעות אחרונות רמי דותן
עונשו קוצר בסופו של דבר בשנה
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
בית המשפט הרשיע את דותן במסגרת עסקת טיעון, שבה הודה בגניבת 13 מיליון דולר שנמצאו בחשבונותיו על ידי חוקרי המשטרה. הוא נידון ל-13 שנות מאסר בפועל ו-5 שנות מאסר על תנאי והורד לדרגת טוראי בשנת 1991, הוא השתחרר מהכלא באוקטובר 2002, לאחר שריצה כ-12 שנות מאסר מתוך העונש שנגזר עליו.
עוד בתחילת מאסרו, ניסה דותן רבות להקדים את שחרורו, אך גם לאחר שסיים ריצויו של כשני שליש ממאסרו, החליטה ועדת השחרורים שלא לשחררו עקב חומרתן של העבירות בהן הורשע. רק לאחר שלקה בליבו ונאלץ לעבור מספר ניתוחים קבעה ועדת השחרורים כי מצבו הרפואי, גם אל מול חומרת מעשיו, מחייב קיצור של עונשו בשנה.
פורסם לראשונה: 23:51, 12.09.20