2 צפייה בגלריה
בן צור ומלכיאלי
בן צור ומלכיאלי
בן צור ומלכיאלי
(צילום: עמית שאבי, אבי אוחיון, לע"מ)
יו"ר ש"ס אריה דרעי החליט כי ח"כ מיכאל מלכיאלי ימונה לממלא מקום שר הפנים וח"כ יואב בן צור ימונה לממלא מקום שר הבריאות. זאת לאחר שפוטר מתפקידיו בממשלה בעקבות פסיקת בג"ץ שפסלה את מינויו.
לפי החוק, ממלא מקום שר ממונה לתקופה של שלושה חודשים. בתום תקופת מילוי המקום, יש צורך למנות שר במשרה קבועה. בש"ס מסרו כי הם "מתפללים שהמינוי יהיה זמני ודרעי ישוב לתפקידיו כמה שיותר מהר".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בש"ס מקווים שהוא יוכל לשוב לכיסאו בתוך כמה חודשים. דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במשרד הפנים מעריכים שפיטוריו של דרעי מתפקידו כשר הפנים, ומינויו של מלכיאלי כממלא מקום זמני, לא ישפיעו על הפעילות השוטפת של המשרד. זאת על אף שמלכיאלי ימשיך במקביל בתפקידו כשר לשירותי דת. כמו שתכננו, בש"ס השאירו את תפקידיו של דרעי בתוך המפלגה בתקווה שהוא יוכל לשוב לכיסאו בתוך כמה חודשים אחרי שהממשלה תקדם את החקיקה במערכת המשפט שיכולה לעקוף את פסיקת בג"ץ.
יחד עם דרעי נכנס למשרד הפנים משה ארבל כשר שני במשרד. כמי שהיה בעבר ראש המטה במשרד הפנים הוא יודע כיצד לנהל את פעילות המשרד ואין חשש שהיעדרותו של דרעי תפגע בכך. התוכניות שעליהן הצהיר דרעי עם כניסתו למשרד, תוכנית רחבה לקיצור התורים במשרד הפנים והחזרת פרויקט שוברי המזון למשפחות נזקקות, צפויות להתקדם גם בלעדיו.

בינתיים, ב-26 הימים שדרעי הספיק לשבת בכיסאו כשר, הוא הורה לרשות האוכלוסין וההגירה לערוך בדיקה מעמיקה סביב התנהלות הרשות וכיצד ניתן לייעל אותה כדי לקצר את התורים לחידוש תעודת זהות ודרכון ואיזה שירותים ניתן להעביר לדיגיטל במקום להגיע ללשכות. בנוסף, דרעי בקשר עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' באשר לתוכנית שוברי המזון והיא ככל הנראה תיושם באמצעות אחד משרי ש"ס או במשרד הפנים או במשרד הרווחה.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס למינויים הזמניים בחשבון הטוויטר שלו: "לאזרחי ישראל מגיע שר בריאות במשרה מלאה ושר פנים במשרה מלאה. הציבור הישראלי לא צריך לשלם את המחיר של הקומבינות והבעיות המשפטיות של נתניהו ודרעי. זו חרפה. זו פגיעה אמיתית וזלזול במשרדי הממשלה ובציבור".

אתמול, יממה אחרי שראש הממשלה פיטר אותו בישיבה השבועית בעקבות פסק הדין של בג"ץ, נציגי סיעות הקואליציה - ובהם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו - הגיעו בצהריים לישיבת סיעת ש"ס במטרה לחזק פומבית את דרעי. נתניהו אמר כי החזרה של דרעי לשולחן הממשלה היא "צורך לאומי".
יו"ר ש"ס האשים כי "אף אחד לא הזהיר את ראש הממשלה שהוא פועל בחוסר סבירות קיצוני כשמינה אותי", ותהה "האם מישהו רצה להכשיל אותו בכוונה?". אלא שנתניהו, או דרעי, כך מתברר, כלל לא פנו טרם הקמת הממשלה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה כדי לקבל את חוות דעתה - או את אזהרתה מפני הקושי הצפוי במינוי דרעי.
בניגוד לאופן שבו פעל נתניהו, בעבר נהגו כל ראשי הממשלות לפנות לייעוץ המשפטי לממשלה כדי לקבל חוות דעת לגבי מינוי אדם שהם חפצים למנות - והם היו גם מקבלים את העמדה הזו באופן דיסקרטי. נתניהו, כאמור, לא עשה זאת - ולצד זאת גם היה מודע כל העת לקשיים החוקתיים במינויו של דרעי ולכן גם יזם את חוק דרעי - כדי להימנע מבעיות במינוי.
מינויו של דרעי נפסל ביום רביעי שעבר, בין השאר בשל חוסר סבירות קיצונית. נשיאת העליון אסתר חיות כתבה בפסק הדין כי "צבר ההרשעות מוביל לגישתי אל המסקנה כי כהונתו כשר בממשלת ישראל יש בה משום פגיעה חמורה וקשה בתדמיתן ובמעמדן של רשויות השלטון בישראל ובעקרונות היסוד של ניקיון כפיים וטוהר המידות, שלהם מחויבים נבחרי הציבור". לכן, סברה חיות, "אין מדובר עוד במינוי המצוי 'על גבול מתחם הסבירות', אלא במינוי שחוצה גבול זה באופן ברור".