מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן צפוי לסייר השבוע לבקשתו בקיבוץ בארי ובמעבר כרם שלום, במהלך ביקורו בימים שלישי ורביעי. כך נודע ל-ynet. זו הפעם הראשונה מאז מתקפת מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר שבכיר בממשל האמריקני יגיע לאזור. לבקשת בלינקן, שר הביטחון יואב גלנט ילווה אותו בסיור, וגם שר החוץ ישראל כ"ץ יצטרף.

הבכיר האמריקני יגיע לישראל אחרי ביקור בסעודיה. בלינקן כבר היה אמור להגיע באחד מביקוריו הקודמים בארץ למעבר כרם שלום, אך ביטל בגלל כוונות להפגין נגדו.
במתקפת הפתע בשמחת תורה חדרו לקיבוץ בארי יותר מ-100 מחבלים. יותר מ-100 מחברי הקיבוץ נרצחו, ועוד עשרות חיילים ושוטרים נפלו בקרבות בשטחו. במקביל, 32 מחברי הקיבוץ נחטפו לרצועת עזה. כמה מהם שוחררו בעסקה הראשונה עם חמאס. חודש אחרי הטבח הודיע הקיבוץ כי חבריו יעברו להתגורר זמנית בקיבוץ חצרים.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פרסם אתמול פוסט בחשבון ה-X שלו עם תמונה מהמפגש עם אביגיל עידן בת ה-4, ששוחררה משבי חמאס, ובני משפחתה. הוא כתב: "לא אנוח עד שכל חטוף, כמו אביגיל, שנקרע ממשפחתו ומוחזק בידי חמאס - יחזור לזרועות יקיריו. יש להם את המילה שלי. למשפחות שלהם יש את המילה שלי".
1 צפייה בגלריה
יואב גלנט ואנתוני בלינקן
יואב גלנט ואנתוני בלינקן
גלנט ובלינקן. שר הביטחון ילווה בסיור את מזכיר המדינה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
תומאס פרידמן, הפרשן הבכיר של ה"ניו יורק טיימס" שידוע בקרבתו לנשיא האמריקני ביידן, כתב אתמול על רקע המגעים לכינון יחסים בין ישראל לסעודיה ותכנון פעולה צבאית ברפיח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו עומד בפני "אחת הבחירות הגורליות ביותר שישראל נאלצה לעשות אי-פעם".
פרידמן ציין כי לא בטוח שפלישה לרפיח תוביל למיטוט חמאס, והבהיר כי אם נתניהו ילך בדרך הזו הוא יחריף את הבידוד של ישראל בעולם ואף יעורר משבר מול ממשל ביידן, שהיה עד כה אחד מתומכיה המשמעותיים ביותר במלחמה. מנגד, כך טען, חתימה על הסכם נורמליזציה עם סעודיה היא המפתח לברית ביטחונית בהובלת ארה"ב נגד איראן: "אך היא תגבה מחיר. הממשלה בראשותו של נתניהו תיאלץ להתחייב ולפעול למען הקמת מדינה פלסטינית עצמאית".
פרידמן ציין עוד כי אם ישראל תפלוש לרפיח כפי שכבר עשתה בחאן יונס ובעיר עזה, ותעשה זאת באופן שלא יהיה מקובל על הממשל האמריקני, ביידן ייאלץ לשקול להגביל העברות נשק לישראל. בעבר דיווחו כלי תקשורת בעולם על המתיחות סביב סוגיית רפיח, ואף ציטטו מקורות אמריקניים ולפיהם ארה"ב שוקלת לאסור שימוש בנשק אמריקני במבצע.