נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פרסם פוסט בחשבון ה-X שלו עם תמונה מהמפגש עם אביגיל עידן בת ה-4, ששוחררה משבי חמאס, ובני משפחתה. הוא כתב: "לא אנוח עד שכל חטוף, כמו אביגיל, שנקרע ממשפחתו ומוחזק בידי חמאס - יחזור לזרועות יקיריו. יש להם את המילה שלי. למשפחות שלהם יש את המילה שלי". הערב, כמדי מוצ"ש מאז החלה המלחמה, יתקיימו הפגנות במספר מוקדים למען השבתם של 133 החטופים שעדיין מוחזקים בשבי חמאס ברצועת עזה.
4 צפייה בגלריה
עצרת משפחות החטופים בתל אביב
עצרת משפחות החטופים בתל אביב
עצרת משפחות החטופים בתל אביב. ארכיון
(צילום: דנה קופל)
בהודעת מטה משפחות החטופים נכתב כי ההפגנה בכיכר החטופים בתל אביב תהיה הערב בסימן "זה הזמן לעסקה שתחזיר את כולם הביתה", ברקע המגעים לעסקה שבמסגרתה ישוחררו פחות מ-40 חטופים, לפי קטגוריות "הומניטריות". "נמא בקריאה אחת ברורה - אסור לפספס את ההזדמנות לעסקה שתחזיר את כל החטופים!". לפני תחילת העצרת, מסרו במטה, יערך שולחן חג ל-133 חטופים לאורך שדרות שאול המלך, סביבו ישבו עם מסקנטייפ על הפה בני משפחות החטופים.
בין הדוברים הערב בהפגנה - אלי שתיוי, אביו של החטוף עידן שתיוי; דני מירן, אביו של החטוף עמרי מירן; ומירב לשם-גונן, אמה של החטופה רומי גונן.
דבריו של ביידן היום, שלושה ימים לאחר המפגש המרגש עם אביגיל הקטנה, מגיעים ברקע המו"מ לעסקת חטופים נוספת, שנייה במספר מאז החלה המלחמה לפני כמעט שבעה חודשים, שהמגעים להוציאה לפועל נמשכים כבר חודשים ארוכים. אתמול הגיעה לישראל משלחת מצרית, לאחר שבקבינט המלחמה נידונה הצעה חדשה בימים האחרונים.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואביגיל עידן בבית הלבן
ג'ו ביידן ואביגיל עידן בבית הלבן
אביגיל עידן על שולחן הנשיא, אחיה וקרובי משפחתה לצידו. התמונה שפרסם ביידן
(צילום: POTUS)
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
בחמאס "בוחנים" את הצעת ישראל שנחשפה ב-ynet
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
אמש, גורמים מדיניים בכירים אמרו כי השיחות עם המשלחת - שהגיעה לישראל כחלק מהמאמץ לחדש את המו"מ לעסקת חטופים - היו "מאוד טובות". הלילה הודיע חמאס כי קיבל את התשובה הרשמית של ישראל בנוגע לעמדתה בעניין המגעים להפסקת אש. לפי הודעת ארגון הטרור, שנמסרה על ידי חליל אל-חיה, סגנו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר, "נבחן את ההצעה לפני שנגיש את תשובתנו".
לדברי הגורמים, השיחות עם המצרים נעשו ברוח טובה ועניינית, ונרשמה התקדמות בכל הפרמטרים. "המצרים מראים רצון משמעותי להפעיל לחץ על חמאס ולקדם עסקה", אמרו הגורמים - כשברקע האיום בפעולה צבאית ברפיח שבישראל מקווים שיפעיל לחץ על חמאס, איום שבמקביל "מתניע" את המצרים שחוששים ממבצע שכזה.
לפי הדיווחים, המצרים פועלים כעת ביתר שאת כדי למנוע פעולה ברפיח - באמצעות הניסיון להתניע מחדש את המשא ומתן. לדברי הבכירים, ישראל הבהירה בשיחות מול המצרים שהיא "רצינית מאוד" באיום שלה להיכנס לרפיח. הם ציינו כי יש היערכות ברמת צווי 8, מילואים ופריסת כוחות.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, אוהלים ברפיח
בנימין נתניהו, אוהלים ברפיח
ישראל הבהירה למצרים: "אנחנו רציניים באיומים להיכנס לרפיח"
(צילום: REUTERS/Saleh Salem, יריב כץ)
בהמשך לפרסום ב-ynet על כך שבקבינט דנים כעת בעסקה שתכלול רק שחרור 33 חטופים - ולא 40 כפי שבעבר התעקשה ישראל - הגורמים הוסיפו כי ישנה הצעה שלפיה אכן ישוחררו 33 חטופים - נשים, חיילות, מבוגרים, וחולים כרוניים כולל "פגועי נפש". "ישראל מוכנה ללכת כברת דרך מאוד משמעותית בהרבה פרמטרים לעבר עסקה הומניטרית, אך ישראל לא תיתן לגרור רגליים. ישראל לא תאפשר לחמאס לייצר מהלך שווא שמטרתו למנוע כניסה לרפיח", אמרו הגורמים.
למרות שלדברי הגורמים השיחות מול המצרים היו טובות, לא ברור עדיין מה הסיכוי להגיע לפריצת דרך במגעים. חמאס ממשיך להתעקש על סיום המלחמה, תנאי שישראל מסרבת לו בתוקף.
גורמים מצריים שמעורים במגעים אמרו אתמול ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הם לא מאמינים שלמאמץ הנוכחי יש סיכוי גדול להניב עסקה. לדבריהם, התקווה במפגשים של המשלחת המצרית בישראל היא "לקנות זמן" עבור ארה"ב וכוחות אזוריים - כדי שאלו ילחצו על ישראל ויגרמו לה להקפיא את תוכניות המתקפה שלה ברפיח.