משפחתה של שירין אבו עאקלה, עיתונאית אל-ג'זירה שנהרגה בג'נין בחודש מאי האחרון, הודיעה כי היא דורשת לפגוש את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באופן אישי בביקורו במזרח התיכון בשבוע הבא, והאשימה את ארה"ב בהענקת חסינות לישראל, שלטענת המשפחה, הרגה אותה. "אנחנו כותבים כדי להביע צער, זעם ותחושת בגידה", כתבו אתמול (שישי) בני המשפחה במכתב לביידן.
הם טענו כי הממשל האמריקני אימץ את מסקנותיה של ישראל לגבי מותה של אבו עאקלה, והגדירו במכתב את מסקנות ישראל בתור "הרג ללא משפט". ארה"ב, כך נכתב, נכשלה בעמידה במטרה שלה עצמה – להבטיח שהאחראים יישאו בעונש.
"המעורבות של הממשל שלך שירתה את טיוח ההרג של שירין והנציחה את הפטור מעונש", האשימה המשפחה במכתב את נשיא ארה"ב ביידן. "נראה שאתה מצפה מהעולם ומאיתנו להמשיך הלאה. שתיקה הייתה טובה יותר". בנוסף לדרישתה להיפגש עם ביידן, ביקשה המשפחה לקבל את כל המידע שאסף הממשל האמריקני על מותה של אבו עאקלה, שלה הייתה גם אזרחות אמריקנית.
דוברת הבית הלבן קרין ז'אן-פייר נשאלה אמש בתדרוך עיתונאים אם הנשיא מתכנן לפגוש את המשפחה ואם יעלה את הנושא מול הבכירים הישראלים שיפגוש, והשיבה: "שמעתי על המכתב. אני לא מתכוונת להתייחס למה הנשיא יעשה בביקורו במזרח התיכון, אבל אני יכולה להבטיח שהוא עוקב מקרוב אחר ההתפתחויות בחקירה. בכירים אמריקנים ממשיכים לשמור על קשר עם המשפחה, ואנחנו שומעים את טענותיהם וחשים כאב. אנחנו ממשיכים לקרוא לשיתוף פעולה בין ישראל לרשות הפלסטינית לגבי הצעדים הבאים - ובהחלט נמשיך לדחוף למתן דין".
2 צפייה בגלריה
גופתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה בירושלים
גופתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה בירושלים
בנות משפחת אבו עאקלה בהלוויה
(צילום: AFP)
המכתב של משפחתה של אבו עאקלה הגיע אחרי בדיקה של הקליע שממנו נהרגה העיתונאית. במסקנות הבדיקה קבעה ארה"ב כי אין מסקנות חד-משמעיות מי ירה את הכדור שהרג את אבו עאקלה, אולם סביר שנורה מכיוון כוחות צה"ל בג'נין. מבדיקת המומחים הבליסטיים עלה עוד כי לאחר ניתוח פורנזי מעמיק ניתן לומר שהירי לכיוונה של העיתונאית הפלסטינית לא היה מכוון.
בנוסף לניתוח הפורנזי והבליסטי, מתאם הביטחון האמריקני קיבל גישה מלאה הן לחקירות צה"ל והן לחקירות הרשות הפלסטינית במהלך השבועות האחרונים. על-ידי סיכום שתי החקירות, המתאם הגיע למסקנה כי ירי מעמדות צה"ל אחראי ככל הנראה למות העיתונאית. המתאם, לפי הודעת מחלקת המדינה האמריקנית, לא מצא סיבה להאמין שהירי היה מכוון, אלא תוצאה של נסיבות טרגיות במהלך מבצע צבאי של צה"ל נגד פלגים של הג'יהאד האיסלאמי.
הרשות הפלסטינית העבירה את הקליע מתאם הביטחון האמריקני בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית (USSC) ביום שבת שעבר. בקליע נערכה בדיקה בליסטית במעבדה לזיהוי פלילי על-ידי גורמים מקצועיים ישראלים, ונכחו בה נציגים של מתאם הביטחון האמריקני על מנת לזהות את כלי הנשק שממנו נורתה אבו עאקלה. בתום הבדיקה מסר דובר צה"ל כי "על אף המאמצים נמצא כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ואיכות הסימנים עליו, קיים קושי של ממש בביצוע הזיהוי, ובהתאם לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מהנשק שנבדק".