הצטרפו למשדר הבוקר של ynet

הקרב על תפקיד יו"ר הכנסת יגיע מחר (יום ב') להכרעה: ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו צפוי להכריע עד אז מי יהיה מועמדו לתפקיד יו"ר הכנסת - והשמות המובילים הם של חברי הכנסת דוד אמסלם ואופיר אקוניס. מועמד נוסף שנתניהו שוקל למנות הוא ח"כ אמיר אוחנה, אם לא יקבל בסופו של דבר את תיק החוץ. מועמדים נוספים הם הח"כים יואב קיש ודני דנון.
2 צפייה בגלריה
דוד אמסלם, אופיר אקוניס, דני דנון, אמיר אוחנה
דוד אמסלם, אופיר אקוניס, דני דנון, אמיר אוחנה
דני דנון (מימין למעלה), אופיר אקוניס, דוד אמסלם (מימין למטה) ואמיר אוחנה. מארבעה ייצא אחד?
(צילום: עמית שאבי, קובי קואנקס, אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)
ההערכות בליכוד הן כי המועמד המוביל של נתניהו הוא אמסלם, שאיים במהלך מערכת הבחירות כי אם לא יקבל את תיק המשפטים – יסרב לכהן כשר בממשלת נתניהו. "לא אמרתי רק שר משפטים או כלום. אמרתי או שר משפטים או יו"ר הכנסת", אמר אמסלם בימים האחרונים. מקורביו טוענים כי אמסלם הוא המועמד המוביל מבחינת נתניהו.
נתניהו מעוניין לפרק כיסי התנגדות בתוך הליכוד, ובהם ישראל כץ, דודי אמסלם ודוד ביטן. לדברי בכירים בליכוד נתניהו עדיין לא הכריע לגבי זהות יו"ר הכנסת הבא, אבל ההערכות הן כי בין השיקולים יהיה גם הצורך למנוע "מאוכזבים", כמו כץ, ביטן ואמסלם, ולכן הוא שוקל למנות את האחרון לתפקיד יו"ר הכנסת. גם אקוניס נחשב לבעל סיכויים טובים לקבל את התפקיד אם אמסלם לא יקבל אותו.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
מינוי יו"ר הכנסת קריטי ליו"ר הליכוד כדי לקדם את "חוק דרעי". נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ)
בניגוד למינוי שר בממשלה – מינויו של יו"ר כנסת צריך לעבור הליך בחירה חשאית בסיעת הליכוד בכנסת. נתניהו יכול לבחור את מועמדו לתפקיד, אולם אם יהיה נגדו מועמד נוסף לתפקיד – תיערך הצבעה חשאית בסיעת הליכוד. אם מועמדו של נתניהו יהיה מועמד יחיד, הסיעה תאשר את מינויו בהצבעה גלויה. ח"כ דני דנון, שהכריז כי הוא מתמודד על תפקיד יו"ר הכנסת, אמר כי בכל מקרה יישאר במרוץ גם אם לא יהיה מועמדו של נתניהו. במקרה כזה תיערך הצבעה חשאית בסיעת הליכוד.
מינויו של יו"ר הכנסת חשוב וקריטי לנתניהו כדי לקדם את "חוק דרעי", שיכשיר את מינויו של דרעי לתפקיד שר בממשלה, וכן לצורך העברת חוקים רבים הקשורים בסמכויות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. לאחר שנתניהו קיבל ארכה נוספת של 10 ימים להרכבת הממשלה הוא יצטרך להעביר את החוקים האלה בפרק זמן של שבועיים לכל היותר, כדי להספיק בפרק הזמן הזה להודיע לנשיא כי "עלה בידו" להרכיב ממשלה. לאחר הודעתו לנשיא יהיה לנתניהו פרק זמן של שבוע לכל היותר כדי להשביע ממשלה.
יחד עם זאת, ההסכמים הקואליציוניים רחוקים מאוד מסיום. הליכוד חתם על הסכמים עם הציונות הדתית, עוצמה יהודית, נעם, יהדות התורה וש"ס על חלוקת תפקידים בכלל, כשהנושאים האידיאולוגיים וקווי היסוד של הממשלה כלל לא סוכמו. בליכוד מתכוונים לקדם את הנושאים האלה במהלך השבוע הקרוב.
פורסם לראשונה: 22:35, 10.12.22