המגזין הצרפתי הסטירי "שרלי הבדו" מפרסם שוב את הקריקטורות של הנביא מוחמד, שעוררו זעם גדול בעולם המוסלמי. הקריקטורות יתפרסמו כדי לציין את פתיחת משפטם של המעורבים בטבח שהיה במערכת המגזין ב-2015.
בין הקריקטורות, שרובן פורסמו לראשונה בעיתון דני ב-2005 וב"שרלי הבדו" שנה לאחר מכן, מופיעה דמותו של הנביא מוחמד עם טורבאן בצורת מטען חבלה. "אנחנו לעולם לא ניכנע. אנחנו לעולם לא נוותר", כתב עורך המגזין, לורן "ריס" סוריסו, בקטע שיופיע בעמוד השער שיפורסם מחר במהדורה המודפסת של "שרלי הבדו".

3 צפייה בגלריה
שרלי הבדו שער המגזין תחילת משפט מעורבים ב טבח צרפת
שרלי הבדו שער המגזין תחילת משפט מעורבים ב טבח צרפת
"כל זה, בשביל זה". השער החדש של שרלי הבדו
(צילום: EPA)

3 צפייה בגלריה
דמותו של מוחמד על שער העיתון אחרי הטבח ב-2015
דמותו של מוחמד על שער העיתון אחרי הטבח ב-2015
דמותו של מוחמד על שער העיתון אחרי הטבח ב-2015
(צילום: AFP)
בטבח שהיה בפריז ב-7 בינואר 2015 רצחו האחים סעיד ושריף קואשי תשעה מעובדי "שרלי הבדו", בהם כמה מהמאיירים הבולטים של המגזין. בנוסף ירו למוות בעובד תחזוקה ובשני שוטרים.
יומיים לאחר מכן מחבל נוסף שהיה בקשר עם האחים, אמדי קוליבאלי, רצח ארבעה לקוחות במרכול היהודי "היפר כשר" בפריז והחזיק אחרים כבני ערובה. שלושת המחבלים נהרגו על ידי המשטרה ב-9 בינואר. קוליבאלי נהרג במרכול שבו התבצר, והאחים קואשים במפעל שבו הסתתרו בצפון צרפת. מחר ייפתח משפטם של 14 בני אדם שנאשמים בסיוע לשלושת המחבלים.
3 צפייה בגלריה
אזכרה לזכר קורבנות הפיגוע בשארלי הבדו
אזכרה לזכר קורבנות הפיגוע בשארלי הבדו
אזכרה לזכר קורבנות הטבח
(צילום: shutterstock)
ההחלטה לפרסם פעם נוספת את האיורים נתפשת כמחווה מתריסה בהגנה על חופש הביטוי. אחרים רואים בפרסום פרובוקציה נוספת של המגזין הסטירי, שבמשך שנים עורר מחלוקות רבות בביקורת שלו על הדת. אחרי פרסום האיורים ב-2006 ג'יהאדיסטים איימו שהמגזין ישלם מחיר על שהציג את דמותו של הנביא מוחמד - מעשה שבעיני המוסלמים נחשב לחילול הקודש.
לקראת הפרסום אמרה המועצה המוסלמית בצרפת שהחופש לפרסם קריקטורות מעוגן בחוק - כמו החופש לא לאהוב את האיורים. "שום דבר לא מצדיק אלימות", מסרה המועצה. בעבר היו מוסלמים שטענו שהקריקטורות מקטלגות את כל המוסלמים כמחבלים, והזכירו איור שבו אמר מוחמד לאיסלאמיסטים קיצוניים: "קשה להיות אהוב על ידי אידיוטים". ב-2007 בית משפט בצרפת דחה את ההאשמות של ארגונים איסלאמיים שהפרסומים ב"שרלי הבדו" מסיתים לשנאת מוסלמים.