היום הראשון של כביש הכניסה החדש לירושלים, כביש 16, שנבנה בהשקעה של יותר ממיליארד שקל, התאפיין בעומסי תנועה קשים בשני קצותיו. פקק תנועה של כעשר דקות נרשם ביציאה לכביש בגין ולצומת בייט שבגבעת מרדכי בצדו המזרחי של הכביש, למרות שבשבועות האחרונים הורחבה היציאה לשני נתיבים בניסיון למנוע את העומסים, הרמזור שהוצב בפנייה האט משמעותית את התנועה.
כפי שפורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" בחודש שעבר, במקור תוכננו שתי מנהרות לחיבור הכביש לכביש בגין, אך משרד התחבורה השתהה בקידומן. רק בשנה האחרונה הוקצו 500 מיליון שקל לחציבתן, והמכרז לפרויקט ייצא רק בנובמבר, לקראת עבודות שיימשכו לפי ההערכות כשלוש שנים.

3 צפייה בגלריה
הפקק שנוצר בחיבור הכבישים
הפקק שנוצר בחיבור הכבישים
(צילום: ברחובות שלנו)
3 צפייה בגלריה
הפקק שנוצר בחיבור הכבישים
הפקק שנוצר בחיבור הכבישים
(צילום: ברחובות שלנו)
אתמול נרשמו עומסים כבדים ביציאה המערבית מהכביש לכיוון כביש 1, סמוך לסיבוב מוצא. הפקק שנוצר בשעות אחר הצהריים העמוסות, שבהן יוצאים ברכבם לכיוון תל אביב עובדים רבים, בעיקר ממשרדי הממשלה, התחיל כבר ביציאה מהמנהרה המערבית בכביש, ונמשך כקילומטר, עד למיזוג לתוך מנהרת הקסטל.
מנגד, דיווחו לא מעט נהגים שהשתמשו בכביש שלא בשעות העומס, כי הוא קיצר את דרכם ב-10 עד 20 דקות, בעת נסיעה משכונות דרום ירושלים לאזור גבעת שאול, ואל יישובי המרכז.
אולם בעוד שהפקקים היו צפויים, הופתעו תושבי מבשרת ציון לגלות שבעקבות פתיחת הכביש נחסמה ללא התרעה מוקדמת אחת הכניסות ליישובם, זו שנפרצה ב-2017 מכביש 1 לפני מנהרת הקסטל, בכיוון הנסיעה מערבה.
3 צפייה בגלריה
טקס פתיחת כביש 16: הכניסה החדשה לירושלים על שם רה"מ לשעבר אריאל שרון
טקס פתיחת כביש 16: הכניסה החדשה לירושלים על שם רה"מ לשעבר אריאל שרון
משרד התחבורה התעכב בקידום המנהרות. ליאון ומיכאלי בטקס חניכת הכביש
(צילום: יואב דודקביץ)
ביישוב, שבו מתגוררים כ-25 אלף איש, זכו אז לכניסה הנוספת לאחר שהמנהרות שנחנכו ביטלו את הכניסה הראשית ליישוב, המשמשת גם את תושבי יישובי פרוזדור ירושלים, ובמקום נבנתה כניסה מרוחקת יותר, שהאריכה את דרכם של הנהגים והנוסעים.
ראש המועצה, יורם שמעון, הגיש עתירה דחופה לבית המשפט המחוזי להסרת החסימה, וכתב לתושבים כי "בשנה האחרונה הייתי בדין ודברים מול הגורמים הרלוונטיים בהם משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל במטרה להותיר את הכניסה הדרומית ליישוב פתוחה. כחלק ממאמץ זה, שלחה חברת נתיבי ישראל בשבוע שעבר לוועדה לתשתיות לאומיות תוכנית תנועה להותרת הכניסה פתוחה, בתצורה של כביש מנוהל על-ידי בקרים חכמים, מחדר הבקרה של חברת נתיבי ישראל.
"לתדהמתנו, אתמול נודע למועצה לראשונה, על ישיבה שהתקיימה ביום שני בערב בהשתתפות משטרת ישראל וגורמים נוספים", כתב שמעון. "במסגרתה הוחלט לסגור את הכניסה משיקולים תמוהים, וזאת עד לקיום דיון בוועדה לתשתיות לאומיות. מיד עם היוודע הדבר, הוכנה עתירה שהוגשה הבוקר לבית המשפט המחוזי בבקשה דחופה למתן צו מניעה לסגירת הכביש כאמור".
כניסה נוספת ליישוב אכן אושרה אז רק לחמש שנים, עד לפתיחת הכביש, אולם המדינה לא המתינה לדיון בוות"ל בעתיד הכניסה הדרומית, וסגרה אותה ללא התרעה ודיון עם מועצת היישוב.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לחסימה במבשרת ציון כי "לבקשת מועצת מבשרת ציון וגופי הביטחון כיום, משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל העבירו בחודש שעבר בקשה לוועדה לתשתיות לאומיות לדיון בהסדרי פתיחה של הכביש, למען תושבי מבשרת ציון".
פורסם לראשונה: 23:20, 01.09.22