3 צפייה בגלריה
האלוף תומר בר
האלוף תומר בר
ח"כ ואטורי ומפקד חיל האוויר
(צילום: דובר צה"ל)
אחרי שבשבוע שעבר מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר הזהיר מפני פגיעה בכשירות צה"ל, חבר הכנסת ניסים ואטורי מהליכוד האשים אותו הבוקר (חמישי) ב-ynet Live בכך שהוא מונע משיקולים פוליטיים. לצד זאת, ואטורי גם העביר ביקורת על יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששיתף השבוע פוסט שבו נכתב כי "הרמטכ"ל הרצי הלוי ייזכור ככושל וההרסני ביותר בתולדות צה"ל".
"זה עושה נזק גם לנו, גם לליכוד, גם לראש הממשלה וגם לי", אמר ואטורי על הפוסט ששיתף בנו של ראש הממשלה. "זה עושה נזק הדברים האלה, לא צריך לתקוף אנשי צבא. אין לנו עניין לתקוף אותם. הרצי הלוי עושה עבודה נפלאה, אני מאמין לו במה שהוא אומר בוועדת חוץ וביטחון שאם יש סרבנות אז הוא מטפל בה, אבל אני לא מסכים שדברים מודלפים החוצה לתקשורת".

"כרגע המצב הוא בסדר גמור, אין סרבנות", אמר ואטורי בהתייחסו לכשירות צה"ל. "יש סרבנים אנונימיים שחותמים בכיכר רבין או בקפלן או איך שלא קוראים לזה היום. איפה שהם חותמים, אנחנו לא מכירים את זה. הדברים האלה לא מגיעים אלינו. זה שבן אדם אומר 'אם זה יימשך אני לא אשרת דיקטטורה' - לא תהיה דיקטטורה אז כולנו יכולים להיות רגועים ואף אחד לא יסרב. בכל מקרה, נגד סרבנים צריך לנהוג ביד קשה, הפיקוד היה צריך לטפל בזה מיד".
הח"כ מהליכוד העביר ביקורת על מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר. "אם מפקד חיל האוויר רוצה לבכות בתקשורת, אני לא חושב שזה נכון לעשות את זה. הרי למי אתה מדבר? אתה מדבר יותר לחיזבאללה ולאיראן מאשר לאזרחי ישראל. מפקד חיל האוויר שיוצא החוצה ואומר שיש פגיעה בכשירות - זה לא קשור. אם המהלך ימשיך, זה נשמע לי יותר פוליטיקה מאשר צבא. מה למפקד חיל האוויר ולרפורמה? זה לא עניין שלך, זה עניין של הכנסת. מה אתה מדבר פוליטיקה? יש מספיק נציגים לאופוזיציה".
3 צפייה בגלריה
 הרצי הלוי
 הרצי הלוי
"עושה נזק לראש הממשלה ולליכוד". ואטורי על שיתוף הפוסט של יאיר נתניהו על הרמטכ"ל
(צילום: שלו שלום, נדב אבס )
ואטורי נשאל על תפקודו של שר הביטחון יואב גלנט, והשיב: "אני חושב שהוא היה צריך להיות קצת יותר נחוש. אני מכבד את עברו הצבאי, אבל צריך להיות יותר נחוש מול הסרבנות ולא לחבק את אותה, כי זה פוגע בנו. הרי מי בחר אותו לכנסת? אותם אנשים שמשגעים אותנו כל היום ואומרים לנו 'הבטחתם משהו אחד ואתם עושים משהו אחר'".
הוא הוסיף: "הדמוקרטיה אומרת שאנחנו נבחרים על ידי ציבור ואנחנו מבצעים את המדיניות שהבטחנו. אין לנו שום כוונה לפגוע באף אחד, המטרה שלנו להחזיר את האמון בבית המשפט העליון. המטרה שלנו זה שמערכת המשפט תהיה מאוזנת, שלא יבחרו שופטים על פי זום בטלפון. בית המשפט העליון צריך להבין את מגבלות הכוח שלו. הכנסת היא לא כל יכולה, אבל גם בית המשפט לא כל יכול. לא יכול להיות שבית המשפט העליון יכול לבטל חוקים על פי שלושה שופטים, צריך להיות רוב של 11 מתוך 15. זה נראה לי נורמלי לחלוטין".
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"הרחובות יבערו". מיכאלי
(צילום: אלכס קולומויסקי)

ח"כ מרב מיכאלי: "אם חוק הפטור מגיוס יעבור - הרחובות יבערו"

אחרי שיו"ר הקואליציה אופיר כץ אמר הבוקר ב-ynet Live שחוק הפטור מגיוס חרדים יעבור במושב הבא של הכנסת, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה כי "אם יעזו להעביר חוק שפוטר חלק מהאוכלוסייה בהשתתפות בצבא העם - תהיה התנגדות שלא נראתה. הרחובות יבערו".
לדבריה, "החברה החרדית מונעת מחלקה ללמוד, להתגייס וללכת לעבוד. יש שם כפייה אלימה שמונעת מהם זכויות בסיסיות. כשגרת חיים משחיתים בחברה החרדית שלטים עם נשים, מדירים נשים מהאקדמיה ובאופן כללי מכתיבים להן מה הן יכולות או לא יכולות לעשות בחיים. גברים צרכים להבין שנשים הן בני אדם בדיוק כמוהם. הפרדה במעיינות ובהשכלה הגבוהה יוצרת מצב שאפשר להדיר נשים. המסגרת הכללית של המדינה חייבת להיות חילונית כדי להבטיח את קיומה - כי אחרת היא לא תהיה".

בתוך כך, ח"כ יוראי להב הרצנו מיש עתיד אמר במשדר כי הוא לא מעוניין שמפלגתו תצטרף לממשלת אחדות בראשות נתניהו. "הממשלה מובילה אותנו לחורבן בעיניים פתוחות לרווחה. ראש הממשלה חבר לגורמים הכי קיצוניים בחברה הישראלית. הם רוצים כאן מדינה משיחית, גזענית כהניסטית והומופובית", אמר.

ח"כ קטי שטרית: "לצבא אין יכולת להכיל את החרדים"

ח"כ קטי שטרית מהליכוד התייחסה גם היא לחוק הפטור מגיוס. "כחלק מהחוק החדש ייפתחו לחרדים יותר מסגרות התנדבותיות שמותאמות להם", אמרה. "הרי יש יש מסגרות התנדבותיות כמו יד שרה, עזר מציון, זכרון יעקב, זק"א, איחוד הצלה. יש מעל ל-50 ארגונים כאלה, ואני חושבת שהם יוכלו לתרום שם הרבה יותר טוב מאשר לתרום במסגרת צבאית, כי גם שם לא ניתן יהיה להכיל אותם. הצבא עצמו לא כשיר לתת מענה לאותם חרדים. יש הרבה מסגרות שמשוועות לכוח אדם, בעיקר התנדבותית".

"כל אחד יכול לדרוש את המקסימום בשביל עצמו, אבל יש רצוי ויש מצוי, ואני בטוחה שהנושא הזה יגיע לאיזשהו מתווה שיהיה טוב. אנחנו מאוד רוצים להסדיר את הנושא, ובעיקר להעביר מסר שמה שאנחנו רוצים לעשות זה לאזן את חוסר השוויון שהיה כאן, במתכונת שלנו. מי שעושה יותר, יקבל יותר. אם אתה תבוא לשירות האזרחי, תקבל שכר על זה. שירות לאומי, תקבל שכר יותר גדול מהשירות האזרחי. שירות צבאי, תקבל שכר יותר מהשירות הלאומי. תעשה שירות קרבי, תקבל יותר".
"אני בעד שכולם יעשו שירות, שירות שיהיה מותאם להם ולא שירות בכפייה. אף פעם לא גייסו פה חרדי בכפייה. ואם מישהו שאפשר עכשיו לעשות את זה, אז זו טעות. צריך להגיע להידברות ולהסכמה מול הרבנים שלהם".

ח"כ זאב אלקין: "כשנתניהו רואה שההתנגדות גדולה הוא זז הצידה - ואחר כך יוצא למתקפה חדשה"

ח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי התייחס לדיון שיתקיים בחודש הבא בבג"ץ באשר לחוק לביטול עילת הסבירות, ואמר: אני לא מציע לאף אחד לקחת הימורים, צריך לתת לבית המשפט להגיד את דברו. מה שמטריד אותי זה הקולות שיוצאים, גם ברמזים מראש הממשלה וגם בצורה יותר ברורה מחלק משרי הממשלה וחברי הכנסת של הקואליציה, על כך שהם שוקלים לא לכבד פסיקת ית המשפט. זה בעיניי אירוע מאוד חמור שלא היה כמותו במדינת ישראל.

"נתניהו ולוין משחקים אותה שהם רוצים לדבר עם הצד השני, אבל זה תרגיל שקוף", המשיך אלקין. "בגלל שיש פגרה ואי אפשר לחוקק אז הם כביכול מוכנים לעשות טובה ולשבת לדבר, ובשניה שיהיה אפשר לחזור לחוקק הם יחקקו את מה שהם רוצים. ברור שזה לא רציני. הרי אם רוצים להיכנס להידברות, צריך לקבל החלטה אסטרטגית שרוצים להתקדם בהסכמה, ונתניהו יודע היטב שהוא נמצא בצומת הזה. אבל כרגע כל הקולות שיוצאים מהקואליציה זה שהם כבר החליטו מה הם רוצים לחוקק, עם האופוזיציה או בלעדיה, וברגע שהכנסת תחזור הם יחזרו לזה".
הוא הוסיף: "אני לא חושב שכולם נגררים בסיטואציה הזאת. יש כאן אינטרסים, חלקם אינטרסים אידיאולוגיים של אנשים כמו יריב לוין ושמחה רוטמן ואחרים, וחלקם זה אינטרסים אישיים של נתניהו. כשהוא רואה שעוצמת ההתנגדות גדולה מדי והמחיר כבד מדי, אז הוא זז למדרון אחורי - ואז שוב יוצא למתקפה חדשה".

ח"כ מנסור עבאס: טיבי משת"פ של ביבי

יו"ר רע"מ מנסור עבאס אמר במשדר כי חברי חד"ש-תע"ל משתפים פעולה עם נתניהו, כמו בכנסת הקודמת לטענתו. "הם כל הזמן מחפשים לתת לו את הצ'ופר הזה, את הסוכריה הזאת שהבטיחו לו - 'אם אתה עוזר לנו לפרק את הממשלה הקודמת אז אנחנו נעשה אותך מלך של החברה הערבית'. הם היום כל הזמן משתדלים איך לעזור לו להעביר חוק בשיטת ההצמדה, לתת לו סגן יו"ר ראש הכנסת שבן גביר חוסם אותו, ועכשיו העניין של התקציבים. הם מצד אחד בישרו על תכנית החומש הקודמת של הממשלה, ומצד שני מעכבים את התקציבים כדי לאפשר לאחמד טיבי לעשות מניפולציה".
לדבריו, "זה משחק של המון שנים. ביבי, טיבי, זה משחק מתואם. טיבי הוא משת"פ של ביבי. כל זמן שחברי הכנסת הערבים יהיו בצד של האנטי להכול זה לטובת הליכוד וממשלות הימין-ימין. ולכן באה מפלגה כמו רע"מ שרוצה להיות שותפה, לא רק עם השמאל, גם עם הימין. אנשים בממשלה מכירים בזה שאחמד טיבי ואיימן עודה והרשימה המשותפת עזרו להם לפרק את הממשלה הקודמת. אין ספק שהם עזרו להם. האם מישהו שיש לו מושג באיך מתנהלת כנסת וממשלה, ועקב אחרי השנה שעברה, האם לא ידע שיש שיתוף פעולה בין הליכוד והימין לבין הרשימה המשותפת?".